|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte nyligen bilen då jag behöver en kombi. Råkade spana in de fina kromade dubbla slutrören bak. Trodde först att det ena slutröret var fejk, men vid närmare titt så sitter det ett spjäll för det ena röret. När öppnar det? Vad är det som styr? Det som är öppet hela tiden har en hel del sot, det finns inte på det andra. Dvs det verkar som att det inte är öppet speciellt mycket. Har inte sett detta förut, förutom på sportigare modeller med spjäll som öppnar för bättre ljud/flöde förstås. | |
|
Spjället är stängt vid kallstart och långsam körning för att få lite mer mottryck i avgassystemet och lägre ljud. Och det är ju då det "sotar" mer, så det är nog normalt att den pipan som är öppen hela tiden är mer sotig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B, tack för svar! Mvh Stefan | |
|
Jag hade ett problem med min bil och det var att det gnisslade när jag passerade 2000 rpm. Åkte till ÅF och efter lite provkörning kom mekanikern på att det kan vara spjället i avgasröret som blivit lite trögt. Vi smorde upp det och ljudet försvann. Anledningen att jag hörde det just runt 2000rpm var för att det öppnade/stängde runt de varvtalet i sportläget, på min bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.