|
|
|
|---|---|
|
Helt medveten om att mina original sommardäck (från 2013 med ca 4000 rullade mil) var dags att kasseras vid påläggning av vinterdäck fick jag idag en otrevlig surprise. Ett ”smiskande” ljud höger bakhjul, stannar och ser att 40 cm släppt från insidan och slår mot insidan av hjulhuset. Andra sidan lika illa. Körde hem försiktigt och ringde min däckshandlare som löser ett set Nokian Hakka Black tills imorgon. Då jag haft mina däck under luppen blev jag förvånad, har bara kollat yttre och centrum delen av mönstert. Så frågan lyder, beror detta på lågt däcktryck under lång ti d med hårda däcksidor eller är det en hjulinställning som jag bör ta tag i? 255/35 19” | |
|
Såhär ser de ut.. Länk Länk |
|
|
Jag hade ”samma” på in f07. I mitt fall var det hjulinställningen, ställ in direkt efter byte av däck för att undvika att det börjar slita snett. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Det kan mycket väl vara en kombination av alla tre nämnda parametrar... Vilket lufttryck kör du med? Vilka däck är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är standard, Bridgestone Potenza run flat. Min däckfirma har kollat på det och domen är felaktig hjulinställning. Sen ska man inte glömma att det är över flera tusen mil.. Så på med nya sulor och sen blir det att få det justerat. |
|
|
Nu kommer snart våren och det är äntligen dags för sommardäck. För att lösa panikläget i höstas fick jag lägga på två Nokian Hakka Black bak. Körde vidare på mina slitna original framdäck och den kombinationen var INTE bra. Sjukt svajig och dålig tracktion. Då F3x verkar känslig att däcken ska hålla samma "slitage" och däckstyp, blir det bra om jag sätter Hakka Black 2 fram (vannliga hakka black bak)? Är skillnaden så stor att detta kommer märkas? |
|
|
Vet inte hur kombon med olika Hakkadäck är på F3X, men vet att dessa bilar sliter mkt insida, och det kan bli värre med kasst ringtryck och original hjulinställning. Jag har satt både min tidigare F30 och F32 på -1,54° camber bak (minsta möjliga utan att bygga om) från tidigare -1,8° som är satt standard (spec -1,8° -0,97°). Fram går inte justera utan att byta länkarmar etc. Det gjorde susen för mig som matar mkt motor- och landsväg. Sliter mycket jämnare bak. -1,8° är ju ett medelvärde BMW fått fram som fungerar bra i högre hastigheter med hög belastning, men det lirar inte lika fint här hemma där vi generellt kör lugnare och långsammare. |
|
| Kung Elite, det blir antagligen bra med sådana däck från samma tillverkare. Under förutsättning att däcken ligger på samma prestandanivå. Och att du gör en hjulinställning så att värdena avseende toe och kamber blir acceptabla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.