|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på hur man ska göra med bilen. Skulle utan problem behålla bilen i ett par år till. Men samtidigt känns det som att denna typ av bil kommer sjunka som en sten i värde inom närmsta åren. M-sport har och är ju betydligt högre värderad än motsvarande utan. Bilen har idag rullat ca 18000 mil, så om ca 1 år kommer den slå över 20.000. Alternativet är ju att sälja och köpa en F31 i stället. Men frågan om den modellen är bättre ur denna synpunkt? Tanker och idéer vore uppskattat. | |
|
Min spontana tanke är att en 8-9 år gammal E91 som gått 18000 mil inte är värd speciellt mycket och därför blir inte värdeminskningen mycket att tala om... En nyare F31 är betydligt dyrare och sjunker givetvis betydligt mer i värde... Hur menar du? Funderar på att köpa en dyrare bil, fast du är nöjd med den du har, och tro att den dyrare blir billigare? Vill du köpa en nyare, fräschare, F31 så gör du det för att du vill, inte för att det blir billigare... MVH Christofer |
|
|
+1 Finns ingen ekonomisk logik i bytet vad jag kan se. Äldre F31or har varken nämnvärt lägre förbrukning eller bättre miljöklass(?). ------- //Lövet |
|
| Instämmer med ovanstående. Jag tycker F31 är en bättre bil än E91 på i stort sett allt (det betyder inte att E91 är en dålig bil) men att byta för att spara pengar om du trivs med nuvarande bil känns långsökt. | |
|
E91 M-sport är rätt högt prissatta. Kollar man tillbaka ett par månader så finns de inga för under 100" även fast de är en del mil. Dom är överprissatta. Betala nog mer för min än vad den verkligen är värd. M-sport va ett stort krav då. Kanske ska vända på det, utan m-paket va inget alternativ. Är väl det som gör att priserna drivs upp. Min fundering va väl mer att överpriset som råder på just M-sport kanske inte håller i sig så länge till. Vädrar bara tankarna lite. Sen är det väl så att det kostar att ha krav.. |
|
| Handlar inte om att spara pengar. Tror nog mer det handlar om acceptera att ett värdetapp på typ 60-70% när de väl e dags för byte.. | |
|
...tja, köper du bröd för procent eller kronor? ;) Att köpa en ny(-are) bil som inte är nämnvärt billigare i drift (förbrukning, skatt och försäkring) är nog falsk ekonomi. Däremot är ju en nyare bil oftast trevligare att köra och glida runt i, etc... Räknar man däremot på en bensinslukande äldre bil, mot en modern diesel och kör många mil per år, hamnar man i ett annat ekonomiskt läge. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Behåll bilen, den bästa trean som byggts. Jag älskade min 2011 320dA men sen började kamkedjan att jävlas vid 10 000 mil ☹️ så den måtte bort....om din funkar som den skall är det ingen vits att byta till en äldre F3X |
|
"den bästa trean som byggts. Jag älskade min 2011 320dA men sen började kamkedjan att jävlas vid 10 000 mil ☹️" OK, den bästa trean som byggts... MVH Christofer |
|
| Hade behållt e91:an. Visst den är kanske lite mer daterad nu men roligare att köra och trevligare upplevd kvalitet + inte lika hög kapitalkostnad då värdetappet lär vara betydligt lägre än en f31. | |
|
Jag tycker inte en E90 är roligare att köra en än F30, så länge det inte jämförs E90 335i gentemot F30 318d. E90 har ju hydraulisk styrning, men tycker F30:s elektriska fungerar väl och detta är i så fall det enda område där F30 slår E90 i körglädjekontot. Som jag sagt tidigare, E90 är en rolig och bra bil. Uppskattade den när den var ny, men när jag testat F30 och E90 vid liknande tillfällen så är ju F30 vinnaren. Men såklart dyrare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.