|
|
|
|---|---|
|
Hej, går i köptankar, sen tidigare inlägg jag lagt ut om bla Bmw 520d 190hk. Har nu öppnat upp ögonen för Audi A6 tdi 190hk från årsmodell 2015-- Gillar modellen och speciellt hur Audis design på mittkonsolen. Har hittat en A6 sedan 2015 med 9k mil på mätaren med även dieselvärmare och lite annan utrustning. begärt pris är 220 000, vad anses rimligt? Hur är dessa bilar? Jag har ingen alls erfarenhet från Audi så vore skönt att få lite mer kött på benen från några som har haft en liknande bil. Bor dessutom en bra bit bort så har inte en möjlighet att prova bilen för att bilda en egen uppfattning | |
|
Väldigt komfortabla, tysta och kursstabila. Inget man nöjeskör på kurvig väg kanske. Motorn är tyst, snål men låter inte särskilt kul. Det gör iofs inga dieselfyror. ------- //Lövet |
|
|
Är motorerna pålitliga eller kända "typiska fel"? Audi dieselvärmare, bra eller? Detta har varit en leasing bil med genomsnitt av 2500 mil mellan service. Bilpriser.se säger 190 000kr. Är väl egentligen däromkring vad jag kan sträcka mig max. |
|
|
De är definitivt driftssäkra. 2500 mil ligger inom ramen för vad som kan förväntas mellan service. Prismässigt får du ju kika på vad motsvarande kostar och eventuellt utgå från det. Att du inte "vill" betala mer kommer inte riktigt funka som prutargument hos handlaren. Länk ------- //Lövet |
|
| Tycker den har betydligt piggare styrning och väghållning än 520D f10 | |
| Varit supernöjd med mina Audis dock är displayerna väl "gamla" på A6:an kan man leva med det så blir du garanterat nöjd. | |
| Hur är service, reparations och försäkrings kostnader mot BMW? | |
|
Audi A6 är har ett mer generöst utrustningspaket än vad de 520d man tittat på. Dieselvärmare är svårt att hitta på 520d annonser jag kikat på medans Audi A6 har de flesta utrustats med. Utöver de två bilarna har Audi en väldigt snygg och modern mittkonsol i jämförelse. Gott med åsikter från er! |
|
Transocean |
Audi Passat eller en Škoda Octavia😀😀 same shit hardwaremässigt |
|
Njä. I så fall är BMW och Mini "same shit" också. Motorer är inte samma. Växellådor är inte samma. Men framförallt skiljer extremt mycket i utförande och sammansättning. ------- //Lövet |
|
|
Räcker att öppna huven och se hur motorn sitter för att inse att en A6:a inte är samma bil som en Passat eller Skoda. /Masten |
|
|
Rattat en A6 -15 190 hk TDI i 5200 mil som tjänstebil. Välbyggd, snygg och ganska bränslesnål men ofantligt tråkig att köra. Det var typexempel på när du åker bil och inte kör bil och det var något jag aldrig kunde stå ut med. Efter tre månader började jag räkna ner till när jag skulle byta in den! Sedan är det så klart en fråga om tycke och smak samt hur du nyttjar bilen. Min kollega är inne på sin andra A6 och han trivs jättebra med sin. Är man ute efter ett landsvägslok, vill åka bekvämt och inte har några större krav på körglädje så är den ett bra val - annars inte tycker jag. Är så klart även en fråga om motor och chassi, kan bara referera till den jag hade. Sjöberg |
|
|
Hur mycket körglädje behöver man ha i en 5m lång, 2ton tung bil med 2liters diesel på E4 mellan Stockholm och Malmö? Lägg ner det där bullshit med tråkig, framhjulsdriven, framtung bla bla. Vill du ha en skojig bil, så är varken A6, F10, S90, e-klass eller nån annan bil i den klassen skoj. Mini cooper S, Miata, Golf GTi, Focus ST, alla Porschar och några bilmodeller till är bilar med utpräglad körglädje som fokus. |
|
|
Marin: Om någon efterfrågar åsikter om en bil, då kan man som läsare av tråden tro att man skall lämna det. Eller jag är snett på det?! För att förtydliga så anser jag att det finns olika grader i helvetet - innan A6:an så körde jag en Saab 9-3 150 hk diesel, absolut ingen raket men den upplevde jag som bra mycket roligare än A6:an i alla fall... Sjöberg |
|
|
Sjöberg jag håller inte med jag har haft 2st A6 Allroad och var supernöjd med båda. Men som Marin skriver svårt att få körglädje i en så stor bil, men det kanske inte därför man köper en kombi? |
|
|
Jag är ute efter en bekväm bil för jag pendlar, en bil för längre resor med familjen men och en bil som reagerar hyfsat vid en omkörning på landsväg. Sen är klart körglädje en viktig faktor men jag är inte ute efter en bil som jag ska ta ut i svängarna. Körglädje upplevs väl olika från person till person? Finns väl ingen direkt mall på vad körglädje är. Tackar för era åsikter |
|
|
Körglädje måste ställas i sitt sammanhang. Är en A6 kul i jämförelse med en Mini Cooper? Nä, inte det minsta. Är det kul i jämförelse med F11? Jadå, det är väldigt liten skillnad däremellan. ------- //Lövet |
|
|
Kloka ord marin. Vänta bara till den så kallade innstyrningen börjar diskuteras🤣 |
|
| Kört den motorn i ca 1000 mil nu och tycker den är helt superb. I mina ögon går den riktigt bra. Jag kör den blandat på 0.66, tjejen på 0.6. Båda har vi relativt tunga gasfötter så teoretiskt går den nog att köra på 0.51 som uppges, men maskinen inbjuder lite till att köras. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.