AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
586

Bmw 320 e91 2006 Handbromsproblem, förslag på vad som är fel?

li
6
linken93
320i Touring -06
Hoppas på att nån här kanske vet vad som är fel på min handbroms! Det enda kvar för att den ska gå igenom besiktningen.

Den tar väldigt lite på vänster sida och inget alls på höger sida. Har bytt både handbromsbackar och skivor, smörjt upp och kollat vajern som ser ut att spänna åt som den ska. Har ingen aning vad jag ska göra nu, någon som har några förslag?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du gjort enligt info under Gör-det-själv/Mekartips/Justera handbroms i menyn till vänster?

FAF
li
6
linken93
320i Touring -06
Japp har justerat handbromsen i bulthålet, har till och med testat att spänna tills jag haft lite anliggning, men tar ändå inte bättre. Både backarna och skivorna är av märket Ridex från autodoc, om det spelar någon roll.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Bra! Går vajrarna lätt, kontrollfråga?
Eftersom det inte fungerar bör du kolla ett par saker:
Ta bort skivan och ett belägg och kolla så att det är samma radie på insidan av skivan som på belägget, så att belägget ligger an längs hela sin längd.

Kolla att du satt ihop den rörliga delen rätt (den som vajern är kopplad till) så att den expanderar när vajern drar i den.''

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade du samma problem innan bytet av skivor/backar, eller kom det efter bytet?

Har hört talas om att backarna har haft fel radie vid något tillfälle när "lågprisdelar" har använts - så den kontrollen kan kanske vara på sin plats.

Har du börjat med att slacka vajrarna vid handbromsspaken innan du spänner åt vid hjulen och backar sex "klick", för att sedan justera in det sista med spännmuttrarna vid spaken?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E91, då har du väl fjäder vid handbromsspaken som ska återställas istället för justerskruvar. Har du återställt den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.