|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Är intresserad av en M5 på blocket, och undrar om nån kollat på den? Har långt att åka så jag skulle vilja veta så mycket som möjligt innan jag själv åker och tittar. Nån som vet nåt om bilen? DUN614: Länk Mvh RJ33 | |
| En polare till mig som ägde den fram tills förra året. Sen vet jag inte vad som hände med den. Var riktigt fin då och går väldigt bra. Det är min polare som optimerat den hos ESS. | |
| Om man köper en ESS-optimerad bil, finns det nåt enkelt sätt att återställa den till original? Tycker helt enkelt att trimmet, pga de rent juridiska aspekterna, är en deal breaker för den bilen. | |
|
Vilka juridiska aspekter? Finns ju varken garanti eller maskinskadeförsäkring på bilen. ------- //Lövet |
|
| Det enda sättet att återställa den till original är väl att åka till ESS eller till BMW och låta dom återställa original mjukvara. Jag vet dock att då denna optimerades så gjordes de genom att öppna upp styrboxen och inte via obd uttaget. | |
| Skulle jag köpa bilen som du länka så hade jag sett till att ha ca 100k i buffert till bilen för reparationer. | |
|
Turbona rasar ofta på dessa, vevlagren går. Föreslår du läser lite på M5 forum i USA om detta. |
|
| @andreas_lofgren: Bilförsäkringen. | |
|
Delkasko och vagnskada gäller utmärkt ändå ------- //Lövet |
|
|
@andreas_lofgren: Juridiskt aspekter i meningen att det är olagligt att köra med felregistrerad bil. Och att det kan medföra en del otrevliga konsekvenser med avseende på försäkringens giltighet om motorn rasar (går att få motorskadeförsäkring på den via trygg hansa) eller man genom vårdslöshet ställer till med nåt i trafiken. @Fredde123: varför menar du att det föreligger risk för större problem med den bilen? @lanab: har f10 också problem med vevlagren? Trodde det främst gällde e60 och e9x. Och turboras har väl inte varit direkt vanliga på dessa? I övrigt vill jag bara tillägga att jag kontaktade firman och frågade om den går att återställa till original. Fick svaret att ”bilen varit inne på bmw för uppdatering så den är org just nu ej trimmad.” |
|
|
Vårdslöshet är en sak men det har inget med trim att göra. Inte direkt så att polisen kör bilen i bänk efter en olycka. Antingen kör du vårdslöst eller så gör du det inte, trimmet är ingen faktor. Maskinskadeförsäkring försvinner precis som du säger all världens väg vid trim men vilket försäkringsbolag ger maskinskada på en 11 tusen milad 7 år gammal importerad M5? ------- //Lövet |
|
|
@Fredde123: varför menar du att det föreligger risk för större problem med den bilen? Undrar jag med... Tog iaf med mig bilen hem, riktigt fin. Bra killar på Autostradale att göra affärer med. Vilken bil till att gå, nu i originalskick, som sagt ovan. Kvittar vilken hastighet man har när man trampar på, den vrålar iväg som ett monster! När jag efter ett tag vant mig får det väl bli en sväng till GDM för lite uppdatering. Vad har folket för erfarenhet av deras optimering? |
|
| Grattis till bilköpet! Får man fråga vad du fick ge för den? | |
|
@Tutarn Svaga delen är växellådan, Getrag 7DCI700, den klarar upp till 700 Nm +/- 15% Vevstakarna blir böjda är ett annat fel med dom som tunat motorn för mycket samt vevlagren, tydligen säger en tuner att vevstakarna böjs efter ett tag med original effekt också då materialet är undermåligt. Länk RKAutowerkz "These cars bend rods at stock power levels..." Allt över 22psi är risken stor att vevstakarna böjs. Länk Växellådans akilleshäl Länk Du kan bygga om motorn med bättre material men det kostar dock. |
|
| Ait. Men det du postade gällde ju trimmade bilar. Original ska de väl vara rätt ok vad gäller pålitlighet? | |
|
@Tutarn Ang priset. Jag och säljaren enades om vad han ville ha och jag ville ge. Erfarenheter av GDM? |
|
|
RJ33 Ska bli intressant se vad du tycker om bilen efter smekmånaden, jag sålde min pga jag tyckte den var för stor, storleken och vikten är ett jätteproblem på bilen för så fort man ska köra snabbt på små landsvägar med mycket kurvor så är vikten ett problem då man känner att baken är ett stor bihang. |
|
| Jag drar mig att köpa M5 F10 pga. de där vevstaksproblemen. | |
|
@lanab Jag behåller min bil pga att den är stor, tung, helt underbar att åka i. ;) Ska man köra fort på små landsvägar är detta fel bil, det visste jag när jag köpte den. Då har man mindre, lättare bil för det ändamålet. Eller som jag, en banracingbil, byggd för att svänga med. Man köper väl inte 2 ton bil och tror det ska gå att åka riktigt fort på en liten landsväg längs en sjö? (Obs fort är relativt) Att motorer går sönder vet jag, men det är när man skrämmer upp bilen närmare 800hk. Att dom kröker stakar vid originaleffekt är bs, då är det handhavandefel, när man studerar hur det hänt vid rasade motorer, original som trimmat. Det håller när man håller sig till lägre effekt. |
|
|
Lånar tråden. Är detta ett bra pris med tanke på historiken? Är det "Modo lasses" bil? EB |
|
|
Pula Den är för dyr, den ska ligger under 400' med de miltalen om du menar DUN614 Jag sålde min 5000 milade Hartge utrustade för 489' och den var mint..... Du kan pruta hårt på dessa bilar, tro inget annat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.