AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
459

OBD ur funktion BMW 525i e39 -03

Ma
8
Mattias88
525i Touring -02
Hej,

Fick en anmärkning på besiktningen (ingen tvåa) att OBDn är ur funktion.
Kom att tänka på att lampa/ljudsignal inte fungerar för bälte. OBD kontrollerar väl även andra funktioner som motorlampa? servicelampa osv.

I vilket fall, hur fixar jag detta? Har googlat runt en del men inte hittat något av värde.

Mvh
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Föreslår att du låter en verkstad göra ett försök att läsa. Tår besiktningen skriva tvåa på OBD, ska dom inte göra en visuell kontroll samt avgastest då istället?

Jag har OBD-disabled på min 530d och den gick igenom.

FAF

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns egentligen två bedömningsgrader när man säger att man får en "tvåa" som anmärkning. Det finns "2" och det finns "2x" och det är ganska stor skillnad mellan dessa.

Det här med att inte kunna få kontakt via OBD-uttaget har varit en segdragen historia, men författningssamlingarna från Transportstyrelsen (TSFS) ändrades för inte så länge sedan på den punkten.

Tolkar man författningssamlingarna från ett sunt och vettigt perspektiv så säger de att får man inte kontakt via OBD-uttaget så går det utmärkt att göra en vanlig avgaskontroll (då gör man kontroll på både tomgång och förhöjt varvtal som man gjorde förr) och får du godkänt där så ska du inte få någon anmärkning.

Nu är det såhär att författningssamlingarna är öppna för tolkningar, även på denna punkten. Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen om detta och vad som gäller är att respektive besiktningsorgan har full frihet att tolka dessa författningssamlingar (inom rimliga gränser såklart). Så är det en punkt som är extremt luddigt skriven i författningssamlingarna (det finns många sådana) så är det fullt möjligt att den kan tolkas olika hos olika besiktningsorgan.

I det här fallet tycker jag ditt besiktningsorgan gjorde rätt bedömning.

Nej, OBD är endast till för att övervaka avgasrelaterade delar av motorfordonet. Den enda lampan som hänger samman med OBD är motorlampan precis som du säger.

Alla andra lampor (som diverse servicelampor) har absolut ingenting med OBD att göra överhuvudtaget. Att besiktningen inte får kontakt med din motorstyrenhet via OBD-uttaget och att signalerna för bälte inte fungerar är garanterat två helt olika fel.

OBD-protokollet är en mycket stor och välspridd standard, vilket betyder att det kommer att finnas kompatibilitetsproblem och mjukvarubuggar. Att ditt besiktningsorgan inte får kontakt med din motorstyrenhet via OBD betyder inte att något gått sönder eller slutat fungera. Med största sannolikhet går det få kontakt med din motorstyrenhet via OBD med en annan typ av diagnosutrustning.

Notera att för att det ska vara meningsfullt att prova en annan diagnosutrustning så ska man kommunicera via det standardiserade OBD-protokollet via OBD-uttaget, man ska alltså INTE köra tillverkningsspecifika protokoll via OBD-uttaget.

Ofta brukar det kallas OBD Generic eller OBD Global (till skillnad mot OBD Enhanced) om man kör via det standardiserade protokollet och använder de 9 olika modes som erbjuds.

Det står faktiskt uttryckligen i tidigare versioner av TSFS författningsamlingar att man ska använda Mode $3 i ett OBD Generic läge för att kommunicera med ett fordon och läsa ut den information som krävs (Mode $3 betyder "att läsa ut felkoder" enligt OBD standarden). Sen måste man även läsa ut readiness-koder vilket görs via ett annat mode.

Allt det här jag säger vet en kompetent verkstad som är kunniga inom diagnostik och felsökning.

Så antingen prova att koppla in en enkel generisk OBD-läsare (du kanske har någon liggandes) och se om det fungerar. Eller så ber du som FAF säger din verkstad att prova lite och se vad som fungerar och inte fungerar (ibland har de ett par olika diagnossystem tillgängliga på verkstaden). Egentligen oavsett vad det slutar i så skulle jag inte lägga någon mer tid/pengar/energi på det, för det kan kosta oändligt mycket att åtgärda det och få det att fungera ihop med just den utrustningen och den mjukvaruversionen just ditt besiktningsorgan använder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.