AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.596

Framtiden för någorlunda motorstarka bensinbilar

Jagar bil inför våren och då många modeller har runt halvåret i väntetid så tänkte jag vara tidigt ute. Kikat bla på S4 och C43 då det är någorlunda motorstarka bilar med lite lagom kraft till vardags och skönt ljud för en rimlig peng och förbrukning.

C43 är det svårt att få slot på, preliminär produktion i April. Audi S4 har dom pausat tillverkningen på och fick idag ett mail av min kontakt på Audi:

”Fick nu bekräftat att nya S4 och S5 kommer att öppnas upp för försäljning 2019 först och då med dieselmotor på 350hk då bensin motorn utgår.”

Har alla fått kalla fötter nu sen WLTP verkligen har kommit igång?

Håller just nu tummarna för en slot på en M340i men enligt min BMW-säljare så finns det inga garantier på att den hinner bli testad och klar innan lansering...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
WLTP gör att alla bilar måste klassas om. Det finns begränsad kapacitet för det så därför börjar man med volymmodellerna först. Resten får vänta. Ha lite tålamod bara så kommer det mer att välja på.

-------
//Lövet
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
dd88: Låter ju högst märkligt att S4 och S5 kommer med en dieselmotor.
Vart kommer denna info från?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Konsekvenserna av WLTP är ganska kännbara. Högre skatt, modeller som försvinner, tillval (manuella låda) som försvinner...

Visst är det bra med ett mer rättvisande körtestcykel, men den kom med ett pris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Modellerna "försvinner" inte pga WLTP. De måste dock testas om för att få säljas och kapaciteten för detta är begränsad. Man får inte sälja NEDC testade bilar längre! Därför börjar man med storsäljarna först och dit räknas sannerligen inte S4.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

"För biltillverkarna innebär det problem då de små "downsize-motorerna" inte framstår som speciellt snåla. Vilket våra tester också visat, i praktiken. Marknadsavdelningarna får tänka om och flera av de mindre motoralternativen lär försvinna under de närmaste åren."

"För en del bilmodeller som nått nästan till slutet av sin livscykel – och som inte säljs i så stora antal – innebär det att försäljningen upphör i väntan på nästa generation. Ett exempel på detta är BMW M3 (F80) som slutade produceras i maj. M4 byggs dock om med partikelfilter, eftersom det generationsskiftet ligger längre fram."

"Speciellt drabbade är Volkswagen Group där varumärkena Audi, Seat, Skoda och VW ingår. På grund av omarbetade avgassystem kommer flera sportiga bilmodeller att få lägre toppeffekt och ibland väsentligt högre CO2-siffror. Bland dessa finns VW Polo GTI, VW Golf R och Seat Leon Cupra R. Vissa versioner av Golf GTI försvinner helt. "

BMW M3 försvinner. Den hade levt kvar längre, men nu försvinner den.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Köp en begagnad och slipp malus, och dessutom fler alternativ att välja mellan.
Carteen: Audi Göteborg, mailet i sin helhet:

"Jag mailade dig förslag på beg S4 som hade mycket av det du vill i extrautrustnings väg. Kan bilen vara av intresse?

Fick nu bekräftat att nya S4 och S5 kommer att öppnas upp för försäljning 2019 först och då med dieselmotor på 350hk då bensin motorn utgår."

Vill inte hänga ut personen om det visar sig vara felaktig eller hemlig info.

andreas_lofgren: Majoriteten av bilarna från Audi är det köpstop på, men sen är det som du säger, storsäljarna prioriteras. Men om jag förstod det rätt så kommer inte alla motoralternativ att erbjudas framöver.

Bygger man en bil på hemsidan idag så får man fram:

"Viktig kundinformation!
För närvarande pågår omställningen till modellår 2019, vilket dessutom innebär en omställning till en helt ny europeisk mätstandard för bränsleförbrukning och utsläpp – ”WLTP”.

Denna modell är ännu inte färdigtestad och typgodkänd enligt den nya standarden och går därför i nuläget inte att bygga som modellår 2019. Teknisk data som visas när du bygger en bil avser det utgående modellåret 2018.

Vad innebär detta för dig som kund?
Du kan bygga en bil som modellår 2018 i vår bilkonfigurator, men just nu är det inte möjligt att fabriksbeställa bilen. Men misströsta inte – För de flesta av våra modeller har vi fabriksnya bilar av modellår 2018 med fina specialerbjudanden i lager.

Kontakta din återförsäljare för mer information om aktuella lagerbilar, erbjudanden och för mer information om när modellår 2019 kommer att gå att beställa."

Acey: Var och kollade på en C43 ( Länk ) och en S4 Avant ( Länk )idag men tycker i regel att bilarna är för jävla dåligt skötta. Mercedesen var full med stenskott och Audin hade ordentliga märken i front och dörruppslag i sidan.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Flaskhalsen är labbkapacitet. Betänk hur många hundra bilmodeller som ska klassas om samtidigt nu nere i Europa.

Just nu är det begränsat att välja på. Kul för mig som ska byta tjänstebil nu och måste välja från VAG...

-------
//Lövet
Verdi
Kommer det som en så plötslig överraskning alltså? Varför då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Antalet testlabb är begränsade och alla modeller måste testas om. Normalt sett gör man ju bara det vid ny motor eller modellskifte. Varför man inte började tidigare vet jag inte, men detta är inte på något sätt ett svenskt problem eller kopplat till Bonus/Malus som vissa okunniga tidningar vill påstå (*host* AMS). Sveriges lilla åtgång märks inte på det sättet. Förutom Passat Alltrack då kanske där Sverige är VWs största exportmarknad.

-------
//Lövet
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Knyter an lite till trådstartens topic om motorstarka bensinbilars framtid. Jag blev mycket glad av att läsa om BMW:s nytillskott till nya X5, laddhybrid i kombination med sexcylindrig motor. Skulle vilja se den i nästa 3-serien, men gissar att man får nöja sig med en tråkig fyra istället...

Kombinationen av el och sexa är lite av det bästa av två världar och borde underlätta även vad gäller t ex WLTP.

Elbilar i all ära men jag ska förhoppningsvis leva i många år till och elbil kan jag köra i framtiden, laddhybridsexa hade varit ett trevligt alternativ att njuta av innan dess! :-)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Läste ett långt reportage i förra numret av AMS om WLTP. Anledningen till köbildningen är bl.a. att alla varianter av en modell måste certifieras. Olika cert med lr utan skinn osv. Helt sjukt. Flera hundra certifieringar för varje modell... Det visade sig också att biltillverkarna inte fick de helt slutgiltiga specarna förrän hösten 2017. Jag köpte en lagerbil, för mitt motorval blev bortprioriterat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
AMS har fortfarande lite svårt för WLTP tydligen. Tillverkarna måste certifiera fler varianter än förr absolut men endast sådant som kan påverka utsläpp. Främst då däck och fälg, olika chassin, sollucka osv. Jag tycker det är skitlöjligt för oftast skiljer det 1-2g mellan olika fälgar. Det kan inte vara värt kostnaderna. Länk

-------
//Lövet
Verdi
Däck och fälgar kan göra stor skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.