AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

BMW 320 2006 - Garanti på reservdelar?

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Hej!

Jag undrar hur lång garantitid det i regel är på reservdelar som bytes på verkstad?

I augusti i fjol så lämnade jag in min bil då kopplingen lade av. Verkstan bytte då huvudkopplingscylinder samt slavcylinder. Sedan dess har jag på sin höjd använt bilen 10 ggr om ens det.

Upptäckt att min koppling är trög så jag måste pumpa upp den för att få tryck.
Lämnar in bilen förra veckan, efter ett par timmar ringer verkstan och säger att det nog är slavcylindern så den behöver bytas. Påtalar då att både slav och huvudcylinder byttes sist jag var in med bilen. Han blev då lite häpen och skulle fortsätta felsöka och höra av sig. Ingen ringde mig.

Jag tar då själv kontakt med verkstand vid 3 tiden dagen efter och undrar hur det går; en annan kille svarar och säger att de beställt en reservdel, en huvudkopplingscylinder.

Jag är inte mekaniker och kan inte mycket om bilar men detta låter underligt. Så nu var det helt plötsligt inte slavcylindern trots allt utan huvudscylindern helt plötsligt....efter att bilen rullat max 100 mil sedan de bytt dessa.

Jag har ännu inte hört något mer från verkstan men tänkte det kan vara bra att ha lite kött på benen när det är dags att hämta bilen, om dom nu vill att jag ska pröjsa för detta igen!

Jag har kvitto från aug i fjol och där står milantalen med.

bl
2.294
blixten
325i -88
Huvudkopplingscylindern kanske inte byttes när bilen var på verkstaden förra året. Eller också är det fabrikationsfel på den.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Bytte några grejor på en Audi jag hade på märkesverkstad. Typ 8-9 månader senare gick samma del sönder. Det byttes gratis då det tydligen var 2 års garanti på delar köpt och bytt hos VAG.

Crille
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror för övrigt det är två års garanti på reservdelar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Garantitiden på reservdelar varierar (både från leverantörer och verkstäder). Som ett exempel ur högen så lämnar Mekonomen 1 års, 3 års eller 5 års garanti på sina reservdelar (beroende på vilken variant du väljer).
Oavsett garantitiden så är det svårt att komma ifrån rätten att reklamera varan inom 3 år med hänvisning till "ursprungligt fel". Har dessutom Mekonomen monterat delen man köpt av de så blir det ännu krångligare för de att smita undan?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
På BMW auktoriserad verkstad gäller 2 år på delar och arbete utan knot.

/M

Mina bilar: Länk
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Tack för alla svar!

Jag har ingen BWM verkstad i närheten tyvärr. Det finns dock en Mekonomen verkstad. Får se hur min verkstad ställer sig till detta, blir de aviga så byter jag i sådana fall till Mekonomen. Om dessa delar nu gått sönder igen efter så kort tid och med bilen stående i ett garage 80% av året så måste det ju vara fabrikationsfel eller liknande.

Om jag bara sagt ''ja visst byt den'' när de ringde mig i onsdags så hade de ju bytt slavcylindern och inte huvudcylindern.

Jag måste bli lite bättre på att fråga mer när jag lämnar in bilen, om garantitider, kostnad med mera. Jag är en sån där (dum) lättsam kund som bara betalar när bilen hämtas.

Med det sagt så kan det ju vara så att verkstaden står för hela kalaset på detta, jag har inte haft möjlighet att prata med dem igen. Jag servade bilen och bytte batteri i samma veva så de kommer ju få en del slantar av mig ändå när bilen väl ska hämtas.

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Uppdatering: Min bil står fortfarande på verkstaden, nu har det gått över 6 veckor i väntat på en reservdel. Det är tydligen kopplingsslang/rör som måste bytas för den läker.

Jag har försökt googla på dessa för att se om det kan köpas på annat ställe än BMW då leveranstiden är helt oacceptabel.

Är kopplingsslang och kopplingsrör samma sak?

Jag har hittat krökta som denna, dock bara begagnat:

Länk

Men även även raka slangar (nya).

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tråkigt att det blir så - jag hamnade i samma situation en gång när ett oljetråg inte kunde levereras på över 2 månader.

Nej, slang och rör är inte samma sak. I många konstruktioner används båda typer och därför ska man vara försiktig med vad andra säger (då man aldrig vet om de slarvar med benämningen eller inte).

Din kopplingshydraulik är väldigt lik den som är på min E87 120i
Länk

Närmast slavcylindern finns ett kopplingsrör - detalj #14.
Därefter finns en övergång med inbyggd fördröjning (aka clutch delay valve vilket jag tagit bort på min men det är en helt annan story) - detalj #13.
Därefter har du en kombinerad slang och rör för kopplingen - detalj #10.

Som du ser så har du båda varianter. Det du länkar till är detalj #14.

Jag skulle gissa på att ingen av dessa detaljer (14, 13, 10) finns att köpa annat än hos BMW då de är relativt märkes- och modellspecifika (samt inte är några delar som är vanliga att man byter dvs reservdeljskedjorna vill inte hålla dessa i lager).

Hade exempelvis #14 varit ett "vanlig" kopplingsrör som man hade "förr" så hade verkstaden enkelt kunna ta ett rör, bock till till, dit med två nipplar, kona rörändarna och skruva dit det. Men nu är det ju snabbplastanslutningar på även dessa delar och då finns inget annat val än att köpa nytt...
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Tack för svar! På tal om slarv...

Jag tog själv kontakt med BMW återförsäljaren förra veckan med mitt reg. nummer och frågade varför det tog så lång tid för dem att leverera en del till min verkstad. De visste ej vad som gått snett men verkstan skulle fixa detta och verkstan skulle ha delen senast i måndags denna vecka.

Då jag inte hört något från verkstan så ringde jag dom idag, fredag, och de har fått fel reservdel. Nu har bilen stått där i snart exakt 2 månader. Detta börjar nästan bli komiskt! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.