|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inne på service idag (bromsoljebyte). Efteråt kom servicekillen ut och berättade att man sett ett oljeläckage från bakdiffen vid en av drivaxlarna. Sannolikt en dålig packning. Verkstaden ska återkomma för att boka upp en ny tid för åtgärd. Han sade även att de skulle "försöka göra något på priset". Bilen är 3 år gammal och har gått 3000 mil. Det verkar inte vara ett helt ovanligt fel om man söker runt lite. Är det rimligt att en packning går sönder efter så kort tid eller bör man kunna hävda ursprungligt fel? Tacksam för alla erfarenheter runt detta! | |
|
Hur stort är "läckaget"? Det är inte ovanligt att packboxarna fuktar lite. Om det har runnit olja från packboxen är det lite värre, främst pga. du riskerar att ha för lite olja i diffen. För säkerhets skull bör man öppna påfyllningspluggen och kontrollera oljenivån och efterfylla om behov finns, i avvaktan på att byta packboxen. Omega #917 är en oljetillsats som kan täta till lätt läckande packboxar etc. Fungerar oftast mycket bra och det är en "seriös produkt" som ofta används inom industri och hos tyngre maskiner etc. Följ dock doseringen NOGA, för om man överdoserar riskerar man att produkten skapar läckage! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet faktiskt inte hur stort läckaget är, men servicekillen sa inget om någon panik. Ska dock ringa tillbaks och dubbelkolla med dem. Har inte sett något på garageuppfarten där bilen alltid står, inte hört något konstigt ljud eller liknande. Men frågan kvarstår - borde jag verkligen behöva betala för detta på en 3 år gammal bil med 3000 mil på mätaren? |
|
|
Tja, ställ frågan till BMW - de kanske tar det på garanti eller good will. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vill mest vara förberedd om de INTE tänkte sig det. Om de inte tar det på goodwill bör det ju innebära att de anser packningen vara en slitdel och i så fall får man förvänta sig att byta den regelbundet, vilket jag i så fall tycker vore absurt. Jag är kanske rabiat, men har tyvärr haft bilen inne på verkstan 3 gånger hittills utöver servicen, så man börjar ju undra om man gett sig på rätt bilmärke (förutom att den ju är den roligaste bilen som finns att köra :-)) |
|
|
Kanske har BMW, eller underleverantörer börjat köpa grejer från Kina. Packboxen ska inte fukta efter 3000 mil, mina fuktar inte efter 13 år/30.000 mil. Vi har på mitt jobb (inte bilar) senaste åren plötsligt fått fel på saker som tidigare fungerat i årtionden, packningar, tätningar, lager, plast/gummilister mm. Vi skickar fråga till vår fabrik " Nä, vi har inte ändrat nått, det ska vara samma kvalité" När dom tillslut pressat underleverantörerna, visar det sig att dom lagt ut tillverkningen till Kina, med krav på att det ska vara samma specifikationer/kvalité. Men när jag står i ett frysrum i -34 grader och inte ens kan böja en gummilist som är klassad för vara mjuk ner till -50 grader, så vet jag att det inte är samma kvalité som förut. Eller när ett lager i ett hjul inte snurrar i minusgrader, trots att det enligt specen ska ha ett fett klassat till -45 grader, men var fyllt med vasselin !!! Stämplat med samma logga och nummer som tidigare lager. |
|
|
Isåkare, så kan det vara.... Ett litet exempel som inte har direkt koppling till bilar men tekniska prylar i stort: Min bror jobbade med produktframtagning av tekniskt avancerade symaskiner och i en av dessa (kanske flera) fanns det en plastdetalj i mekaniken som var väldigt specifikt specificerad gällande tekniska egenskaper och materialkomposition. En av dessa egenskaper var att plasten inte fick skapa statisk elektricitet, då detta kunde skapa problem i maskinen på olika sätt (bland annat hos elektronik/datafunktioner). Företaget la direkt eller indirekt ut tillverkningen av vissa delar till Kina och där ingick just denna plastdetalj. I början var det inga problem men efter något år började de få in många rapporter om funktionsstörningar i maskinerna. Vid närmare granskning visade det sig att tillverkaren av plastdetaljen på eget bevåg hade ändrat materialsammansättning i detaljen då det blev mycket billigare för tillverkaren - men givetvis medförde det tekniska förändringar i produkten då den plötsligt kunde skapa statisk elektricitet med de problem som man redan innan visste att detta skapade i maskinerna... Den typen av "egna initiativ" hos Kina-tillverkare är tydligen ganska vanligt då Kineserna är experter på att kapa kostnader för att maximera sin vinst, men de gör det ofta utan att ha (eller intressera sig för) helhetsbilden hos produkten och dess applicering och de gör det generellt utan att tala om för beställaren av produkten att de ändrat på något. Så att lägga ut produktionen till t ex. Kina har stora risker utöver den att du helt tappar kontrollen/greppet om din egen produkt ur ett piratkopieringsperspektiv. Oavsett bör du ta ett snack med BMW och fråga om de tycker att det är rimligt att packboxen börjar läcka så tidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Isåkare och Johan B - jag tror att ni bägge två har rätt, det är helt klart ett recept på att tappa kontrollen när man lägger ut produktionen till länder där man är för "kreativ" i syfte att tjäna pengar. Det är svårt att skatta hur mycket man förlorar i anseende på sådant här. Ett premiummärke som BMW borde inte ha råd långsiktigt, å andra sidan sidan hade jag väl inte haft råd att köpa bilen om minsta plastdetalj var tillverkad i Bayern :-) Hur som helst hör man numera så mycket tråkiga historier av den här typen rörande tyska bilar, vilket känns trist. Mina två Volvo (V50 och V70) som jag haft de senaste 10 åren har knappt varit en enda gång på verkstan förutom för service. Kanske är det en tillfällighet, kanske inte. Det som fortfarande återstår dock är att BMW:n är såååå mycket roligare att köra och att prisskillnaden faktiskt inte är så jättestor :-) Johan B; tackar för tipset - ska ta den diskussionen. Handlaren återkom igår och erkände att jag inte är den enda som fått detta bytt på sin F3x och jag fick intrycket att det är stor chans att det kan gå på goodwill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.