|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har renoverat min dragkrok då även jag drabbades av haveri i växellådan till den. Nu försöker jag få bort felmeddelandet. I förhoppning att det skulle hjälpa programmerade jag om AHM modulen då den verkade ha med dragkroken att göra men det gjorde ingen skillnad. Modulen som styr dragkroken heter väll AHV men ser inte den i listan i INPA och det kanske inte är konstigare än att det är en annan modul som styr den? Jag läser instruktionerna i TIS för att installera en ny AHV modul och när modulen inte är initierad gör man detta genom att hålla inne knappen för att fälla ut dragkroken fullt och sedan håller man inne igen för att fälla in den igen, då skall den vara initierad och LED lampan på knappen skall börja lysa grönt. Jag vet inte riktigt hur jag kan försätta modulen i ett oinitierat tillstånd. Kan man kanske avprogrammera den med ncsexpert och sedan lägga till den igen och på så sätt få den oinitierad? Skall jag programmera om någon annan modul kanske? Tacksam för tips och idéer, det kan ju inte vara så att man måste köpa en ny AHV modul bara för att man reparerar dragkroken? | |
|
Jag provade att koppla ur batteriet i 20 minuter efter tips på ett annat forum men samma fel. Jag plockade bort $3AC från VO listan och uppdaterade CAS och LMA men fortfarande samma felmeddelande. Jag misstänkte att något hade blivit fel när jag programmereade VO listan eftersom felmeddelandet var kvar men när jag läste VO listan igen från modulerna så var $3AC borta så det verkade fungera. Eftersom inte det fungerade la jag till den igen och provade med att uppdatera AHM modulen men fortfarande samma felmeddelande och knappen blinkar rött. Jag trodde att felmeddelandet skulle försvinna när jag plockade bort $3AC från VO listan men så verkar det inte fungera. Jag läste att jag även skulle plocka bort $235 men den finns inte i min VO lista. VO listan: #0307 $1CA - DUMMY_SALAPA $2SB - BMW LA WHEEL, START SPOKE 242 $302 - ALARM SYSTEM $346 - CHROME LINE EXTERIEUR $3AC - TRAILER COUPLING $428 - WARNING TRIANGLE AND FIRST AID KIT $442 - DRINK HOLDER $465 - THROUGH-LOADING SYSTEM $470 - ISOFIX-SYSTEM $494 - SEAT HEATING DRIVER/PASSENGER $4BX - INTERIOR STRIPS, HIGH-GLOSS, GREY $502 - HEADLIGHT CLEANING SYSTEM $508 - PARK DISTANCE CONTROL (PDC) $522 - XENON LIGHT $534 - AUTOMATIC AIR CONDITIONING $540 - CRUISE CONTROL $548 - KILOMETRE SPEEDO $698 - AREA-CODE 2 FOR DVD $842 - COLD-CLIMATE VERSION $850 - ADDITIONAL EXPORT TANK FILLING $851 - LANGUAGE VERSION GERMAN $863 - DEALER LIST EUROPE $877 - OMISSION OF NON-COMBINED OPERATION $885 - OPERATING INSTRUCTIONS, SWEDISH $9AA - OUTER SKIN PROTECTION %0475 - Paint code? &LCSW - Interior material? *NX11 -B080 - Battery? Moduler som syns i NCSExpert: ABG - Airbag AHM - Trailer Module CAS - Car/Comfort Access System CID - Central Information Display DSC - Dynamic Stability Control DWAI - Alarm? DWAS - Alarm? EKP - Controlled fuel pump IHKA - Integrated heating and air conditioning system KBM - Body Basic Module KGM - Body Gateway Module KOMBI - Instrument cluster LMA - Light module MASK - Car communication PDC - Park Distance Control RLS - Rain Light Sensor SZL - Control center for steering column SZM - Control center for center console Ytterligare moduler som syns i INPA: ZGM - Central Gateway Module SIM/SGM - Safety and Information Module/Safety and Information Module DME/DDE - Digital Motor Electronics/Digital Diesel Electronics SINE - Siren and tilt sensor MOSTGW MMI/CCC - Car Communication Computer ZBE KLIMA Några idéer om vad jag kan prova mer? |
|
|
Jag fick bort felmeddelandet! Jag vet inte riktigt varför det fungerade denna gången. Återigen tog jag bort $3AC från VO och skrev ändringarna till CAS och FLM, sedan kopplade jag ur modulerna från bilen. Även fast jag plockat bort $3AC från VO fick jag felmeddelande om "tow bar electrics failure" eller liknande men det kanske är så det ska fungera? Jag la i alla fall till $3AC i VO igen och skrev ändringarna till CAS och FLM och sedan kodade jag även AHM med NCSExpert. Plockade ur nyckeln och utförde en cykel genom att hålla inne knappen till dragkroken och fick grön lampa på knappen, YES!!!! |
|
|
Tack för återmatningen! Kul att du lyckades. FAF |
|
| Jag är lite yrkesskadad, när jag skrev FLM menade jag naturliftvis LMA :) | |
|
Kul att det fungerade för dig Jaman42! Nu har jag problem med att min elektriska dragkrok står utfälld och stum. Det hjälper ingenting att trycka på knappen förutom ett klickande ljud. Du har renoverat din dragkrok! hur var symptomen innan? Renoverade du själv? Jag har tagit ner min dragkrok och börjat demontera den. men växellådan är helt stum trots att jag har tagit bort elmotorn Jag kan dessutom inte få bort huset där plastkuggen ska ligga All hjälp vore tacksamt snälla! |
|
|
Hej. Tidigare ägaren har installerat en manuellt avtagbar dragkrok, Thule. Så jag får led jämna mellanrum upp felmeddelandet tow bar electrics failure. Inget större problem egentligen, jag vet ju att jag inte behöver funktionen då den är manuell... men, jag borde väl kunna programmera bort detta på samma sätt som du Jaman42 tagit bort och lagt dit koder? Eller tänker jag fel? |
|
|
Hej! Jag har löst problemet med min dragkrok ;) Symptom: dragkroken sitter fast i utfällbart läge. Manövreringsknappen lyser grönt och det knackar till när man trycker på den, men kroken rör sig inte Efter allt letande i olika forum bestämde jag mig för att öppna upp dragkroken och leta efter eventuella fel. När jag väl hade demonterat motorn till dragkroken satt axeln som driver växeln fast som att ett haveri fanns där. Misstänkte som alla andra trasigt kugghjul. Efter att jag lyckats öppna upp plastiga växellådan såg alla kuggdrev hela ut. Min dragkrok är från 2011 och det verkar som att Westfalia har ersatt plastika hjulet med stål. Jag rengjorde alla kuggar och fettade dem med hjullagerfett. Sedan testade jag funktionen med en skruvdragare och allt verkade funka bra. Monterade fast dragkroken och tryckte på knappen, allt fungerade normalt igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.