|
|
|
|---|---|
| Varit in och bytt avgastrycksensor som indikerade fel när vi fick meddelande om drivlina defekt. Nu kom meddelandet igen. Verkstaden sa att turbobyte gäller men bilen är lika rapp som vanligt. Tips? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Nu blev jag lite nyfiken kring diagnosrutinerna här. Hur länge felsökte verkstaden och hur mycket kostade den felsökningen som ledde till att de med säkerhet kunde säga att det var fel på turbon? Sa verkstaden att det >garanterat< är fel på turbon eller sa verkstaden att det >kunde< vara fel på turbon? |
| Gjorde felkodsavläsning som jag förstod det. Bytte tryckaensor. Står sen på papperet att om felet återkommer är det turbobyte. Vet en som bytt turbon och fått samma fel igen. Egr ventil vet jag många har fått byta. | |
Då byter du verkstad. Av ren nyfikenhet, vad var detta för verkstad? Inte direkt intresserad av namnet utan vilken typ detta var. Var det en auktoriserad BMW-återförsäljare? Var det en auktoriserad BMW-verkstad av de större kedjorna (liknande Meca, Mechanum mfl)? Var den en mindre auktoriserad BMW-verkstad? Var det en icke-auktoriserad BMW-verkstad av de större kedjorna (liknande Mekonomen)? Var det en "allmän" reparationsverkstad som gör diverse reparationer för alla märken? Man kan inte rekommendera en kund att byta turbo endast baserat på en felkod. Självklart finns det troligtvis en relativt stor sannolikhet att det är turbon (då de troligtvis sett liknande fel flera gånger innan), men du kan inte bara gissa sådär med en kunds bil och pengar. Tänk om det råkar vara en avskavd kabel eller en ärgad kontakt till trycksensorn som är problemet? Vad nästa logiska steg här är att lämna in till verkstad som faktiskt gör en seriös och kompetent felsökning och bestämmer med tillfredsställande sannolikhet vad som >verkligen< är fel och byter denna eller de delarna. |
| Auktoriserad M-bilar | |
| Ska ringa en annan verkstad jag blivit rekommenderad. Tydligen kan turbon kärva på dessa X3:or f25. Men tycker det verkar hutlöst med över 20 tkr för ett byte av turbon | |
|
Hej! Har också fått upp detta meddelande med reducerad effekt som följd. Vid om start så funkade det ett tag sen vid belastning samma igen. Detta hände när bilen stått ett tag, tre månader i mitt fall. Fungerade hur bra som helst innan. Jag tittade runt lite på nätet och provade ett tips om att "motionera" axeln som går in i turbon, någon regler axel. Bäst är nog att koppla bort den från det elektriska styrdonet och känna att den löper smidigt. För mig har inte meddelandet om defekt drivlina återkommit efter detta. /A |
|
| Fick det tipset jag med. Ska börja där men ska kontakta en herre som mekat Bmw länge för råd. | |
|
Hej Fritz76, jag ser att du bor i Dalarna. Ett tips är att kontakta Hanssons Bil och motor i Borlänge. Mycket duktig bmw kille som kanske har några tips. |
|
| Har kontaktat honom, trodde agrventil | |
|
Det var recall på EGR-ventil, fick det bytt på en 20d -16. Mvh Asken |
|
Aha, om det var en auktoriserad återförsäljare/verkstad så är det helt naturligt med de åtgärdsstegen. Man måste ha i åtanke att runt 80-85% av alla jobb som utförs är av typen försäkringsärenden, garantiärenden, leasingbilar, företagsbilar och liknande. Det vill säga brukaren av bilen ser inte kostnaden och hela ärendet blir relativt prisokänsligt - så om man byter en turbo för mycket spelar ingen som helst roll. Har man denna situation så anpassar man självklart sin affärsmodell och sina arbetsprocedurer för att passa in i denna situation - handlar ju om att ens verksamhet överensstämmer med ens kundkrets (vilket gäller vilket företag som helst). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.