|
|
|
|---|---|
|
Batterilampan började lysa för en vecka sedan när jag startade bilen, hade samma dag kört ca 10 mil. Körde några kilometer hemma byn sen blev det julgransbelysning på instrumentpanelen och helljuset lyste knappt upp vägen. Satte batteriet på laddning över natten. Mätte sedan upp spänningen över batteriet med motorn igång och den låg på 11,9V, stängde av bilen och mätte och då gick spänningen upp till ca 12,67V när batteriet inte var belastat, batterilampan lyste fortfarande när motorn var igång. Drog slutsatsen att generatorn var kass, beställde en renoverad generator från Tyskland som jag installerade idag, men den ger heller ingen laddström! Batterilampan lyser fortfarande och jag mäter samma spänning över batteriet som mellan +anslutningen på generatorn och chassit när bilen är igång. Kollade säkring 15 i handskfacket som jag läst på forumet att kan vara en bov i dramat men den var hel. Läste att någon skrev att generatorn jordas genom LCM eller Instrument Clustret, vart hittar jag den jordanslutningen? Testade att byta ljusmodul då jag har en extra men det hjälpte inte. Har PA soft men ser inga felkoder som rör generatorn. Mycket tacksam för hjälp! www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se | |
| Den renoverade generatorn kanske också är trasig. Låter ju som att det är laddningsregulatorn eller kolen som inte fungerar längre. Sällan som det är fel på själva generatorn. Men någon sladd kan naturligtvis glappa någonstans | |
|
Tack för svar! Skruvade isär gamla generatorn och kolen stack ut ca 5-6mm så det kanske inte var något fel på den heller? Känns lite osannolikt att en renoverad generator från en firma med exemplariskt omdöme skulle vara kass tycker jag. Någon som vet vart jordningen till generatorn sitter? Stod ju i något annat inlägg här på forumet att den jordas genom LCM eller instrument clustret, någon som har koll på vart de jordas? /Henric www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
| Jag vill minnas att jordningen av själva generatorn sker genom dess chassi. Sedan kan det gå två +ledningar från generatorn (men det kanske varierar) där (förenklat sett) den smalare går till laddningslampan och den grövre till batteriet. | |
| När jag var med om samma sak på en E39:a var det pluskabeln mella motor och kaross (eller om det var minuskabeln/jordflätan) som lossnat (ärgat av). Jätteenkelt, i efterhand, men väldigt krångligt innan jag begrep vad det var. | |
|
Tack för svar! Mäter ungefär samma spänning över batteriet som mellan grova plus-kabeln vid generatorn och chassit. Är det flera jordningsflätor mellan motor och kaross eller bara en? Vart sitter de/den? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
| Ta en startkablar och prova att Jorda mellan kaross och motor så ser du om flätan är kass. | |
|
Tror att den sitter vid AC kompressorn på passagerarsidan. Du kan även mäta spänningsfallet när motorn går mellan chassit på generatorn och bilens kaross t.ex den blanka muttern på fjäderbenstornet. Om du har spänning där tyder det på en dålig jordkabel till motorn. FAF |
|
|
Jag hade under lång tid stora bekymmer med regulatorn. Bytte till fabriksny 2 gånger utan att det blev bättre. När jag bytte en tredje gång - till en begagnad - så funkade den! Det är ju inte sådär jättekul att riva ur generatorn titt som tätt... |
|
|
Tack för era svar! Har tyvärr ingen framgång med detta ännu. Är nästan ingen resistans mellan chassit på generatorn och chassit på bilen och fortfarande ingen laddning när jag satte en startkabelklämma mellan chassit på generatorn och chassit på bilen. Någon som vet vart ljusmodulen och intrumentklustret jordas? /Henric www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Generatorn är en självständig enhet, möjligen att den behöver hjälp med spänning av laddningslampakretsen för att komma igång att ladda vid tomgång. Kan det vara så att kretsen från lampan är kortsluten istället för att lämna spänning via den tunna kabeln till generatorn? FAF |
|
|
Lossade kontakten på generatorn och mätte mellan stiften och chassi: Med tändningen påslagen: Mittenstiftet (15): 11,83V Stiftet på sidan (61E): 12,2V (Pluspolen i motorrummet: 12,30V) Med motorn påslagen: Mittenstiftet (15): 11,56V Stiftet på sidan (61E): 11,95V (Pluspolen i motorrummet: 12,01V) Hade motorn igång ett tag så batteriet var ju halvt urladdat. www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Hittade denna på nätet: Länk Mätte upp enligt instruktionerna och hade 0,89V med tändningen på och 0.88V me motorn påslagen, alltså är den renoverade generatorn jag köpt kass!! www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.