|
|
|
|---|---|
|
Hej, nån som har koll på vilken glykolsort bmw x1 (e84) har. Röd etylenglykol? Tänkte toppfylla lite. | |
|
Färgen säger INGENTING om vilken kvalitet/sort det är på glykol! Det finns blå, gröna, röda, gula och säkert fler färger och alla kan vara av olika typer/kvaliteter... Säkrast är att köpa en flaska glykol hos BMW och använda den, då vet du att det blir rätt sort och de är inte mycket dyrare än om du handlar på "macken". Annars finns det flera trådar som tar upp detta och om jag minns rätt ska det vara HOAT/OAT-kvalitet på etylenglykolen. Dock ska det inte försvinna kylarvätska normalt sett, då det är ett slutet system. Hur mycket har försvunnit? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hi hi - lika säkert som ett spam-email i inboxen så fyller jag på med lite mer info. Johan B och jag brukar vara inblandade i denna typen av trådar :-) Johan B har helt rätt på alla punkter. Här är en kort introduktion och förklaring till varför: Länk Här finns liknande trådar här på forumet: Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns universalglykol som är blandbar med med både G12 och vanlig standardglykol brukar vara vit. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Just det, dessa universella glykoler har blivit vanligare (vilket inte är så konstigt med alla dessa nya glykoltyper). Peake och Prestone är två namn som dyker upp i huvudet. Men en 1.5L flaska kostar bara runt 120 SEK på BMW (vilket är lika mycket som Peake Universal kostar ute i handeln). Och från det får man som sagt 3 liter. Men för de här vätskorna som används så sällan så är det så enkelt att pinna in hos BMW och bara ta en flaska och sen behöver man aldrig fundera mer på det :-) Nu handlar det bara om upptoppning, men med tanke på att det är "lifetime" på kylarvätskan och att tillverkarna mer och mer anpassar sin design och materiaval efter kylarvätskans egenskaper så rekommenderar jag till allmänheten (där det är lätt att göra fel eller köpa fel) att helt enkelt gå in och köp från BMW. 120 SEK (för en produkt som i princip kommer att vara hela bilens livslängd då systemet är tätt och ska inte läcka ut något) är en helt försumbar kostnad i ägar- och servicekostnader av bil. Speciellt med tanke på att om det läcker lite, så kommer det säkerligen att behövas en reparation där material men främst arbetskostnad kommer att göra att den kostnaden försvinner. Exempelvis om värmepaketet läcker, hasso vet hur roligt det är byta sådana :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.