AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.440

varnar för drivlina på min 530-f10

Tjena! när min bil har stått nån dag och jag när jag startar bilen så varnar den för drivlina när den är kall ....
men bara jag startar om och åker så kommer den inte tillbaka och känns som vanligt! nån som vet vad de kan va för fel?

k.h
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sannolikt någon givare som är dålig, eller så är egr-ventilen defekt. Eller så behöver partikelfiltret bytas eller regenereras.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min var det EGR-ventilen. Första gången december 2016 efter 10 minuters körning. Bilen gick helt normalt. Sen kom det två gånger till på våren 2017. En gång direkt efter start och motorn höll då på att storkna. Troligen för mycket återmatning av avgaserna vid det tillfället.

Två olika felkoder pekade ut EGR-ventilen som byttes i maj 2017. Har inte pappren här vad det kostade men det var inte så blodigt enligt min åsikt.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Bytte EGRventil själv. Tog typ 45 min... köpte begagnat från bildelsbasen. Runt 1000-lappen.

Lätt för den normalhändiga

Sw
19
Sweman
530D F10
Tack för denna tråd.. Jag har en 530D F10 från 2010 med 21000mil. Tappat orken och fick fel på drivlina för några veckor sedan. BMW verkstaden anser jag ska lämna in den för analys a 2500kr och 2000kr/timma för vidare undersökning om man inte hittar något. jag har nu köpt en EGR original och ber en annan verkstad se om det att rengöra eller byta mot den nya. Kostar dock 2500kr hos BMW.. halva priset på nätet men jag vi vara säker på original på denna känsliga del.
Forts följer...

Sw
19
Sweman
530D F10
Googla på youtube på EGR Valve BMW modellbeteckning så finns massor med uppladdade filmer om byte av detta och hur det ser ut i ventilen....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.