AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
765

Kart-CD till navigator 330Ci -01

Ma
2
Matte_M
330Ci -01
Jag har en 330Ci -01 med BMW Monitor stereo.
Det sitter ju en navigator i skuffen men jag har inte någon kart-CD till den.
Vet någon hur jag får tag på en sådan?
Hej,

Tekniken går obönhörligt framåt och jag undrar om det fortfarande ges ut aktuella kartor i CD-format.

Om du vill börja/fortsätta att använda det bilens inbyggda system, som idag antagligen baseras på en CD-läsande navigator av typ MKII eller MKIII, måste du nog kosta på dig en uppgradering av navigatorn till en DVD-läsande av typ MKIV.

De är inte gratis, men enkla att installera. Plug-and-play. Finns nog på ebay.de, pris antagligen runt 3-4k.

Sen kan man ju fråga sig, hur länge BMW/Navteq tänker ge ut uppdaterade DVD, nu när MKIV-systemet börjar bli till åren och piraterna härjar vilt. Och andra fabriksinstallerade system tar över alltmer.

/Lennart
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

vet ej om det är plug n play till Mk4 i hans 01a....han behöver flera grejer
video-modul,skärm,osv..vet ej om de behövs annat kablage oxå
så enkelt att installera,kan man ju diskutera om
HIGH,PROFESSIONAL,BUSINESS DVDs kommer att släppas minst några år till,då vissa modeller hade MK4 till 2008/2009 om jag inte minns fel
Bi
3.797
Bianca

samt att 7-serien använde PRO dvds till 2008,innan hårddiskbaserade navin kom på MY2009
Eftersom TS' navi sitter "i skuffen", utgick jag från att där idag sitter en MKII eller MKIII. Om så är fallet, räcker det med en MKIV och plug'n play. MKIV skickar sin egen videosignal. Dessutom behövs inte längre den "trimble" (separata navigationsenhet) som torde sitta där idag.

Däremot kan TS kanske vilja ha en ny monitor för att på riktigt kunna ta del av "split screen" mm.

Glädjande perspektiv, dock, att DVD:n tycks kunna leva vidare ännu ett tag. Trots piraterna.

/Lennart
Ma
2
Matte_M
330Ci -01
Tack för svar.
Jag är inte ute efter uppgradering till Dvd.
Har precis köpt bilen och allt är original så jag vill bara att allt ska fungera.
Jag har ju sett att försäljningen har upphört av kartskivorna. Men det borde ju finnas någonstans där man kan ladda ner kartorna och bränna CD.
Att kunna _ladda ner_ kartorna bygger nog i första hand på att det finns något original att kunna kopiera. Kartorna måste ju först finnas i ett CD-format och där spricker det.

Du kan fortfarande behålla bilen i originalskick. Att byta ut MKII eller MKIII mot en MKIV är inte ett ingrepp som inte går att återställa.

Om du vill ha en fungerande navigation så nära original som möjligt och utan att "bränna broar", är det MKIV som gäller. Men sen finns det modernare system, som går att integrera utan att heller göra alltför mycket våld på originalet. Minns inte i ögonblicket vad det heter. Här är en tråd i ämnet:

Länk

/Lennart
Bi
3.797
Bianca

Sista släppet för MK1-MK3 CDs är följande kartpaket

C-IQ CD-Pack 11-Cds 2015/2016

Benelux
Central Europe
Great Britain / Ireland
Germany
Greece / Italy
North France
South France
Scandinavia
Spain / Portugal
East Europe
Major Roads Of Europe
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
@Bianca: Är du helt hundra på det där?
Den sista jag använde i min MK3, (innan jag bytte till en MK4), var denna:
"Scandinavia - VDO Dayton NON C-IQ v.2014-2015"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.