|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Tjena Frågar här på BMW forumet för man brukar få vettigast svar här även gällande andra bilmärken . Funderar på att sälja min 325xi 2007 och köpa Audi. Har ni några råd på vägen ? Allt från gissning på värdetapp med tanke på att det inte är någon jätteny diesel bil Svaga punkter på bilen m..m Också sugen på vad ni tror att den kan kosta att äga jämför med min BMW. Har inte lån på nuvarande bil och kommer inte ha det på Audi heller Kör ca 3000 mil om året mestadels landsväg. |
|
Haft en Q5 -11. Kamremsbyte dyrt. 18k på Audi, 11k på Mekonomen. Delar ca 2500:- från Tyskland. Gjorde det själv. Ska bytas vid 21 000 mil. En bra bil i min erfarenhet. |
|
Danne Umeå |
Hur var förbrukningen? Är siffrorna iaf i närheten av vad Audi påstår? Tyckte som såg riktigt bra ut för en liten SUV Och hur var priserna på reservdelar om man jämför med tex bmwn du har nu? |
|
Hej Vet inte jätte mycket om Q5an förutom att jag stod i inför samma val som dig förra hösten. Hade då en 325d e91 och vi började kika på en större bil och suv. Så vi valde mellan Q5a eller X3a. Provkörde en Q5a och det var väll inge fel på den. Sen kom det ut en riktigt fin X3a så det blev den, sen att X3an har större bagageutrymme(mer fyrkantigt) vägde upp för oss med barnvagn etc. Vi är riktigt nöjda med X3an och är väll den Bmw som jag är mest nöjd med hittills. Angående förbrukningen så är väll audi lika dåliga som alla andra märken och deras officiella siffror får man plussa på 20-30% |
|
|
Hade en Q5 från -10, visserligen en bensinare men tyckte den var hyfsat snål. Bra plats inuti men bagageutrymmet var väl så där. Fast alla mindre kompakt SUV’ar har det problemet tycker jag. Se till att takräcke är med, det var standard på den tiden då det ligger nån sensor i railsen på taket som påverkar ESP när det monteras på. Crille |
|
|
Provkörde första generationen Q5 innan jag köpte min X3:a. Tyckte inte den var något vidare. Ganska hård fjädring, men utan att det bidrog till några speciellt bra köregenskaper. Vidare vill jag minnas att den var alldeles för krängstyv, så bilen vickade kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Nuvarande generation Q5 är dock en helt annan bil, med ett enormt komfortabelt chassi. Men jag skulle inte köpa en Q5 2011, hellre då en X3:a eller MB GLK. |
|
| Förbrukning på min -11 diesel automat ca 0,75-0,8 vill jag minnas. Delar något dyrare om jag jmf med nuvarande E91. Framförallt bromsar då de är stora. Däck så klart beroende på vilken fälg som sitter på. | |
| bmw newbie sorry men X3 måste vara bland dom fulaste i klassen ! bilen har ingen själ och inredningen påminner om bmw 90 tal, är ingen Audi lover | |
| Vilken generation pratar du då om? Om det är första generationen X3, så kan jag nog hålla med dig. Den var dessutom extrem hård i fjädringen vad jag förstår (har inte kör den själv). Men den andra generationen F25, som jag själv kör, tycker jag inte alls är så ful. Men smaken är ju olika. | |
|
2.0TFSI motorn på Audi har tyvärr stora problem med oljeförbrukning. Vi pratar 1 liter på 200 mil och liknande. Drabbar inte alla, men många, och det är svårt att kolla på förhand. Audi kräver minutiös auktoriserad service för att ta på Goodwill. Välj dieselmotorn om du vill ha driftssäkerhet. Den är närmast skottsäker. ------- //Lövet |
|
| Finns handlare som inte ens befattar sig med tfsi-motorn. | |
Danne Umeå |
Det är diesel jag har tänkt mig |
|
Gott så ------- //Lövet |
|
| Problem med 2.0tfsi även på 2018? | |
|
Nej det löste sig med åren. Typ 2014 eller liknande. Finns säkert exakt motornummer om man djupdyker lite med Google. ------- //Lövet |
|
| Hur är den motorn att köra jämfört med dieseln? | |
|
Roligare, tystare och trevligare på alla sätt. Förutom vid pumpen. ------- //Lövet |
|
| Hur stor kan skillnaden vara på blandat i verkligheten? 2dl? 0.7 mot 0.9 typ? | |
|
Har inte kört den motorn tillräckligt länge för att behöva tanka men räkna med 3dl så är du nog helt safe i kalkylerna. Skulle gissa att det egentligen är närmare 2dl. ------- //Lövet |
|
| Några fler som har erfarenhet av 252-hästars bensinaren? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.