AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

E61 520i rycker + slutade svara på gas.

In
9
Inztinkt
520i Touring -08
Hejsan, har sökt som bara den men finner inget inlägg med liknande problem så tänkte jag startar en tråd.

Bilen är en E61 520i -08 Manuell. Tidigare idag så stannade jag till vid rödljus och precis när jag stannade så dog bilen, dock inga problem att starta igen. Åkte vidare och ute på landsvägen när jag låg i 90-100km/h på 6:ans växel så ryckte det till i bilen, 2 gånger skedde detta, sen efter ytterliggare 5 minuter åkande så sjönk varvtalet och bilen slutade svara på gaspedalen. Provade växla ner o gasa flera gånger tillslut la jag i 2:ans växel o tryckte plattan i golvet o då svara den precis innan den var påväg att dö.

Någon kunnig som har någon idé på vad detta kan vara?
Är det N43-motorn?

Jag skulle kolla felkoder :)
In
9
Inztinkt
520i Touring -08
Ja det är n43 motorn.

Tror jag fått tag i en avläsare så ska kolla felkoder imorn förhoppningsvis. :)
bl
2.295
blixten
325i -88
Skulle eventuellt kunna vara fel på gasspjällspotentiometern. Dom brukar i alla fall inte vara så dyra om det nu är det.
In
9
Inztinkt
520i Touring -08
Kopplade in obd läsare men gav inga felkoder och motorlampan lyser ej vilket kanske är värt att tillägga. Däremot tyckte jag de lät som jag har lite läckage på avgassystemet, kan det göra att de börjar spöka så?
Transocean
Soppapumpen tippar jag på,hade samma symptom på min gamla 5-serie, gick att starta men tålde ingen gas. Billigt och enkelt att fixa själv
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bensinpumpen är inte omöjligt!

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
In
9
Inztinkt
520i Touring -08
Hej Johan, bilen har gått 13xxx mil. Gick igenom serviceboken förut o bränslefiltret har dom aldrig bytt när den varit inne på service så ska få det gjort också tänkte jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det låter som "tidigt" för att pumpen ska ge upp, men märkligare ting har väl iofs hänt... ;)

När bilen har rullat typ 25000 mil eller så, är det inte ovanligt att pumpen ger upp.

Börja med att mät bränsletrycket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.295
blixten
325i -88
När jag körde med originalpump slutade den att fungera ungefär var 5 000:e mil. 3 st på ungefär 15 000 mil. sedan köpte jag en dephipump på mekonomen för ca 1 500 kr har nu hållit i ca 13 000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.