AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

E46 320i 2003 går trögt, varvar och dricker i hinkar

Hallå gott folk, info om bilen: M54B22, 5 Växlad manuell låda, Bensin, 235/40ZR18 95W. Bilen är 2003 Touring.

Scenarios jag upplevt:
1.80km/h-2100/2200rpm 0.9L/100km/h
90km/h-2500rpm 0.9L/100km/h
100km/-2900rpm 0.9L/100km/h
Farthållaren är aktiv på alla 3 med högsta växeln ilagd på landsväg och enligt bränsleförbrukningsnålen är det samma på alla 3, 0.9L/100km/h. Såg på annan sida att den ska dra 0.69-0.70 på motorvägen men den drar mycket mer. Varje gång jag rör gaspedalen visar bränsleförbrukningsnålen över 1L/100km/h. Förmodligen drar den mycket mer än alla värden den normalt ska dra. Har även märkt att den nålen inte reagerar alls på 1ans växel förens jag nått hastighet för 2ans växel men annars funkar han.

2.Bilen står still i neutral läge. Ville varva bilen snabbt för att se om gasresponsen är snabb och vass som den ska va på sugmotorer. Min motor är slö, tar tid för den att gå upp i varv och även tar det tid för motorn att varva ner.

4.På starter kan jag höra ett ljud från motorn, efter 10-15 sekunder går ljudet bort.

3.Finns rätt mycket glapp på växelspaken, spelar ingen roll om 1an eller 5an är ilagd. Kan nästan rita cirklar med spakens glapp:D men växlar som den ska och inget oljud under växling.

Är det VANOS som krånglar och måste bytas? Sprickor på plast? Packningar? Vakuum läckage? Bakaxel, växellåda och differential borde spela roll här.

En mekaniker jag känner med 40års erfarenhet (Inte BMW verkstad) sa att jag ska glömma allt det här och enbart köra bilen så långt det går. Tänker lämna bilen en sista gång på en BMW verkstad.

Icke akut:

4.Brus i stereon och musiken slås av och på automatiskt

5.Ibland när jag parkerar slår jag av motorn och ska släppa kopplingen hörs nån typ av fjäder ljud, vanligt när ett fjädertryck eller så släpps? Tror inte detta är ett problem men ville nämna ändå.

Har ni egna erfarenheter? Vad hade ni gjort? Nån som garanterat vet problemen?
Dessutom, ibland vill varvtals mätaren gå ojämn på tomgång. Märks även tydligt när jag vrider på ratten (Så det ska va?) Visst, är det servopumpen men tycker det märks rätt tydligt.

Vad tycker ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan ge lite snabb feedback på vissa punkter :-)

#2 : Denna är en av många Internet & bilforum & motorlitteratur floskler som florerat ändå sen Otto började leka med sin nya leksak :-)

Det finns ingen som helst koppling mellan sugmotor (icke-överladdade motorer) och snabb gasrespons. Det som i första hand påverkar snabb gasrespons är gasspjällets placering, utformning och storlek på insuget samt vikten på alla roterande delar (där vevaxel och svänghjul är de tyngsta enskilda komponenterna).
I en vanlig enkel massproducerad bil till det vanliga folket så görs en design som motverkar snabb gasrespons.
- Av ekonomiska och praktiska skäl så används ett enda gasspjäll placerat där det är praktiskt (dvs en bra bit ifrån insugsventilerna). Detta har dock ändrats på senare tid hos BMW (och andra) i och med att Valvetronic-systemet introducerades (vilket exempelvis jag har på min E87 120i och i princip alla nyare BMW-motorer). Denna motor har inget gasspjäll (det finns ett men används bara i "nödsituationer") utan mängden lyft styrs av hur mycket insugsventilerna lyfts upp - detta system medger alltså variabla lyfthöjder på ventilerna.
- Av körkomfortmässiga skäl så har man ett ganska tungt svänghjul vars uppgift är att jämna ut kraftflödet och undvika kraftiga svängningar i kraftflödet och just hålla motorn roterande när kraft inte tillförs.

Naturligtvis kan det finnas fel på en motor som gör att den inte vill gå upp i varv som den borde, men det låter inte som det är fallet här (är det något fel brukar det ofta även vara någon typ av misständningar och även ibland att den inte ens orkar gå över ett visst varvtal).

Låter som en helt normal vanlig produktionsmotor, möjligtvis kan den ha vakuumläckage som kan bland orsaka instabil/orolig tomgång (speciellt då det är en gammal M50/M52/M54-motor).

Tar 5 sekunder att bekräfta om den har ett misstänkt vakuumläckage, detta är helt vanlig traditionell felsökning som servicetekniker gör hela tiden - se förra tråden
Länk

#3 : Klassiskt fel - helt normalt :-)
Förutsatt att inget lossnat eller helt och hållet gått sönder i växelspakslänkaget (en visuell inspektion ger svar på den frågan - fast det är trångt och knöligt kan jag säga) så behöver ett antal komponenter bytas för att få tillbaka en tightare känsla.
Länk
Främst #12, #4 och #2 men ska man ändåså rota där och åtgärda ett glapp så bör man byta även #7 och i vissa fall även #9.

Men lägg det här långt ned på prioritetslistan och gör detta först när du verkligen bestämt dig om du ska satsa på bilen. Problemet går iallafall att lösa och delarna kostar inte så mycket (runt 1100 SEK i reservdelar). Har man rätt verkstadsutrustning och bra garage kan man göra det själv, men man måste bland annat sänka ned växellådans bakände och det är mycket svärande om man måste kravla under bilen själv - så jag rekommenderar isåfall att lämna in det till en mekaniker för byte.
Ja, jag tänker byta växellådan komplett på bilen till en 6 växlad. Den borde hjälpa men passar splines på den 6 växlade lådan? Behöver jag nytt svänghjul? nytt koppling? Måste växellådan vara från exakt samma motor, typ av motor och årsmodell? Hittade ett par växellådor på bildelsbasen.se
Ni
958
Nip
320i-04
Tror du hänger upp dig på nålen för förbrukningen - varierar väldigt med lutning upp eller ned osv. Det är ju momentan förbrukning det visar som kan hjälpa dig köra snålt.

Gå till färddatorn för förbrukning och nolla genom att hålla in 3s - och kör en sträcka - med varm motor förståss. Annars fler felkällor.

Stega runt bara, och efter temperatur kommer förbrukningen.

När du växlar hastighet, nolla färddatorn igen först.

Varvatalen du nämner verkar inte alls konstiga, som min.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag ska hålla det tydligt och enkelt.

Det är inget fel på din bil med avseende på varvtal eller bränsleförbrukning.

På sin höjd har du antagligen (vilket alla andra E36/E46/E39-ägare också har) lite vakuumläckage här och där (och kanske någon igenkläggad vevhusventilation som också är vanligt). Du bör nog göra en ordentlig "hälsoundersökning" av bilen och se vad du i första hand ska fokusera på för att hålla bilen i drift och framförallt kunna klara igenom den årliga inspektionen.

Hi hi - du har verkligen fastnat på just varvtalen/bränsleförbrukningen :-) Koppla av, din bil är precis som den ska vara. Jag förstår du blir lite nojjig när du tittar på den nålen, men det är precis som Nip säger (och som jag sagt). Du kan inte integrera nålens värde i huvudet - låt färddatorn göra det istället :-)
Så gör lite nödvändig felsökning+service och förhoppningsvis håller den länge och blir billig i drift! För om man bara ger lite underhåll så kan dessa rulla på ganska bra.

Men visst är det kul att kolla omkring om det fanns enklare byten/uppgraderingar att göra. Men du kör din bil på en absolut skosnörebudget - då är inte denna typ av utsvävningar ens att tänka på. Du behöver de där 15 KSEK till andra driftkostnader - tro mig! :-)

Men du har rätt, de har olika splines.
De 6-växlade hade mig 22-splines, medans de 5-växlade oftast hade 10-splines. Byte mellan dessa kräver ett annat svänghjul, svänghjulsskruvar, kopplingskit (kopplingslamell, tryckplatta, urtrampningslager) samt annat pilotlager (det är vanligt kullager 15x32x10 på M54 MK1 motorerna och cylindriskt rullager 15x24x26 på M54 MK2 motorerna). Och dessa sitter i svänghjulet (och inte i vevaxeln som på många andra motorer), vilket är bra för annars hade man varit tvungen att byta vevaxeln också.
Nu fanns det dock 22-splinade 5-växlade växellådor till tex E46 320i/325i (S5D 250G TBDS) och Z4 2.2i/2.5i (S5D 250G TBDT) - men när dessa fasades in i produktion verkar vara lite luddigt... Du kanske har en sådan växellåda... Men är osäker på även om man har en sådan växellåda att det är bult-på med en 6-växlad 22-splinare...

Fast en differential med annan utväxling kan ge samma resultat, fast då behöver du gå ned till 2.87 och så lågt tror jag inte fanns till E46. Är ganska osäker här men tror 2.93 var vanligast på 330i/328i och då är det en fråga om ingående/utgående flänsar är kompatibla. Sen fanns väl 3.07 på 323i men det ger ju inte så stor skillnad.
Får känslan över att jag gått på nerverna på någon haha. Är en *exakt* människa och därför tänker jag på saker och ting mer än vanligt ja, men eftersom många av er säger så, så är det väll så:P

Har inte ägt BMW förut och har hört mycket om just gamla BMWs, både + och -

Men ifall något annat skulle hända med bilen hör jag av mig:)

Tack för all tips, tid och uppmärksamhet man fått(Y)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Nedjå! Är väl kanske för att jag är exakt likadan och känner igen mig och vill undvika att du fastnar på vissa detaljer precis som jag kan göra!

Detta inlägg handlar bara om just bränsleförbrukning (kommer ett annat inlägg senare).

Jämföra bränsleförbrukning är svårare än man tror. Exempelvis slog jag på för skojs skull momentanbränsleförbrukningsmätaren på min E87 nu i morse mellan Malmö-Lund med farthållaren satt på 110 km/h. Och den kunde variera (som förväntat) +- 0.1 liter/mil på en väg som såg helt plan ut. Har blivit en del mätande under åren så man tittar ju lite kritiskt på olika mätmetoder och den här mätmetoden är för "dålig" helt enkelt.

Sen är det ganska fishy att du får samma siffra oavsett om du kör i 80, 90 eller 100 km/h. Något stämmer inte där...

Nip är inne på helt rätt spår. Vad du ska göra är att nolla färddatorn, kör en längre sträcka och kolla resultatet.

Såhär skulle jag gjort:

Välj ut en del av en motorväg som är typ 10-20 mil lång. Välj start- stoppmätpunkterna på motorvägen i motorvägsfart så slipper du variabler i samband med körning till och från motorvägen.
Välj en tid på dygnet när det är ingen trafik alls (detta är kritiskt om du inte vill köra den här sträckan hundra gånger och göra medelvärdesbildning), på så sätt undviker du framtvingade scenarios där farthållaren måste deaktiveras och massor av accelerationer och deaccelerationer.
Använd farthållaren och sätt på tex 110 km/h och håll det där (oavsett om det blir 120 km/h).

Notera vad du fick för värde på färddatorn.

Vill du vara säker på att du reducerat antal variabler så gör du detta en gång till under samma förhållanden. Om du får ett resultat som är mycket nära ditt förra är det en bra indikation på att du har ett repeterbart sätt att mäta något (att inte kunna upprepa en mätning är totalt värdelöst).

Det här värdet har bara DU nytta av (om man ska vara petig). Det är svårt att jämföra detta värde med andras värden då deras värden är inte mätta på samma sätt som ditt värde (även om en person säger hur något har mätts upp vet du inte hur exakt denna mätning har gjorts eller hur mycket du kan lita på denna uppgift). Det kan finnas variabler som man helt enkelt glömmer bort, tex om det var 95 eller 98 oktan bränsle (bara ett exempel av många).

Men det här kan du använda om du exempelvis är nyfiken på hur en annan bil står sig mot detta. Exempelvis låna en annan bil som du kanske är intresserad av, gör EXAKT samma typ av mätning.

Då får du en bra indikation på hur stor/liten skillnad det är mellan din 320i och en annan typ av bil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu till det generella inlägget :-)

Varför så stor fokus på bränsleförbrukningen? :-) Nu vet jag inte riktigt hur långt du planerar att köra per år, men kör du inte mer än exempelvis 5000 mil / år så spelar det mindre roll.

De små skillnaderna mellan olika bilars bränsleförbrukning är totalt försumbart i förhållande till den totala kostnaden att driva en bil (då menar jag allt ifrån försäkring, parkeringshyra, däck, service, besiktning, skatt, reparation, underhåll, tvätt, tillbehör, tullar - beroende på var man bor, värdeminskning, stöld, vandalism osv osv osv).

Mitt fokus hade varit att försöka hålla bilen i fungerande skick och samtidigt ha råd med förebyggande service/reparation. Jag vet vad som kan och ibland brukar hända när bilar blivit 15 år gamla och vad har denna gått - kanske 20 000 mil?

Jag ser så otroligt ofta att man snålar in på förebyggande service/underhåll och det kommer tillbaka förr eller senare (oftast brukar det inte nuvarande ägare utan ofta en 1-2 ägare längre fram i tiden som får äta upp allting på en gång). Sen beror det ju på hur länge du planerat att äga och bruka bilen, om det bara är ett år så är det ju inte värt några investeringar.

Just att se till att hålla bilen i fungerande skick och förebyggande åtgärder är speciellt viktigt om man är beroende av bilen (snabba lösningar/reparationer för att få tillbaka bilen kostar alltid, och det kan dra iväg snabbt). Och är man inte beroende av bilen nu, så är man förbaskat kvick att bli beroende av den :-) Jag vet hur jag är! Det är väldigt få som bara kan slänga iväg en bil för reparation närsomhelst och bara betala vad nu det står på kvittot utan att märka mer av det.

Så jag skulle nog oroat mig för allt annat än just bränsleförbrukningen :-)

Däremot inte sagt att det ändåså är intreesant att göra jämförelser! Fast då måste det vara under lite mer kontrollerade former, så att resultatet ger något användbart och jämförbart.

Är bara rädd att du lägger på tok för stort fokus på enbart bränsleförbrukningen och inte ser allat annat bra/dåligt med bilen för "alla bränsledropparna" :-) Jag menar, säg att plåten där subframen är infäst har gått sönder, bakre packboxen läcker och att ena fjäderbenstornet är helt upprostat så spelar det ingen roll om bilen går på luft - du kommer ändåså inte att kunna använda den utan att slanta upp en stor summa pengar! :-)

Sen ska du inte lyssna på allt vad som sägs om gamla BMW's. Det finns massor av "Internet-sanningar" som är helt omöjliga att ta död på. Ni vet hur det är, sägs en sak tillräckligt många gånger så blir den sann...

Fast egentligen, varför ska ni lyssna på mig? Det ska ni inte, såvida ni inte lyssnar och granskar kritiskt allt jag säger :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Momentanförbrukningsmätare säger som sagt väldigt lite om verkligheten.

Det du får göra är att köra bilen under ett "Känt körmönster" t ex. där du regelbundet kör till och från jobbet etc. - dvs. som du "brukar köra" och mäta medelförbrukningen genom att manuellt räkna på körda mil och tankad bensin under en period.
Då får du fram "din medelförbrukning" och kan jämföra med andra bilar.

E46:an (320i manuell 2,0 m52tu) drog ca 0,75 l/milen och E39:an (525i touring Automat 2,5 m54) drog ca 0,85 liter/milen. Allt mätt vid pump och vår familjs "normala blandade körning" - mätte under ett par år och det diffade lite upp och ner men hamnade runt de siffrorna med vår körning som var en hel del långkörning (t o r jobb - ca 6 mil enkel resa) och lite annat "blandat".
Tankade normalt sett 98 oktan som gav kanske 2-3 % lägre förbrukning och bättre motorgång - merpriset för 98 oktan vid pumpen kompenserades nästan av lägre förbrukningen så att totalkostnaden blev marginellt högre med högre oktantal. Nu har kanske prisdifferensen mellan 95 och 98 oktan förändrats så man får räkna lite på det men E46:an som jag köpte ny var väldigt fräsch i motorn när den skrotades vid nästan exakt 40.000 mil pga. vildsvinskollision - t om bränslepumpen var original utan byte, vilket jag personligen tror berodde på att jag inte körde med etanolinblandning i bensinen (dvs vanlig 95 oktan)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.