|
|
|
|---|---|
|
För några veckor sedan så låste inte bakluckan längre, med följd att cabben var död. Det berodde på att låskistan gick i ett spår för långt in. Detta löste jag akut genom att "vinkla om" kistan. Efter ytterliggare några dagar var cabben ånyo död. Då kollade jag switchen till cabben i låskistan. När jag sedan skulle sätta tillbaka kistan så ville inte staget till trycket/knappen sitta fast ordentligt. Dumt nog stängde jag ändå luckan och sen dess får jag inte upp den. En tröst är att cabben fungerar igen. Efter lite research verkar jag ha tre alternativ att lösa detta. Jag är intresserad av två av dessa, dels att slå ut plåten vid den icke existerande genomlastningsluckan dels borra ett hål bakom regskylten. Har någon erfarenhet av dessa åtgärder? Hur tar man mao bäst bort plåten för att eftermontera en liten genomlastningslucka inifrån kupén? Och hur stort skall hålet vara i bakluckan och var skall det det exakt borras för att man skall komma åt infästningen av staget? | |
|
Genomlastningsluckan helt klart! På min gamla cab hade jag baslåda som spelade genom där men minns inte om jag eller föregående ägare tagit bort den. Jag tror de även satt en lös skinnlapp med kardborre i botten som täckte genomföringen. Möjligtvis är detta original där genomlastningslucka var option. Hur den bäst kapas bort torde vara uppenbart om du ta bort ryggstödet bak. För att snygga till efteråt så kopiera original genom att fästa en bit skinn eller motsvarande över luckan med öppningsbar underdel. De är ju ändå bara för syns skull när armstödet är nerfällt. |
|
|
Lutar också åt det alternativet. Borrningen gjordes av en BMW-verkstad i USA och det gick fort. Har under dagen talat med ett par BMW-verkstäder och de vill inte berätta om de skulle använda denna metod. Det finns något som ser ut som en utpressad lucka bakom gardinen. Jag har läst att denna skall vara lös och punktsvetsad. Någon hade slagit ut den med något släggliknande. Hoppas hitta någon mindre våldsam metod. |
|
| är det inte ganska enkelt att komma in i bagage-utrymmet om du hissar upp sufletten och lämnar den halvstängd? | |
| Såvitt jag kommer ihåg, så är baljan för suffletten helsvetsad/pressad, men det är ju värt att göra en extra koll. Det vore iofs märkligt att denna lösning inte kommit upp i USA-trådarna. | |
| Jo med halvstängd sufflett kommer man utan problem ner i... sufflett-utrymmet, att därifrån ta sig vidare till bagageutrymmet är omöjligt. | |
| Aha, då är det annorlunda än på E88 oich F23, för på dessa är det bara en duk som skiljer, och den går ju att demontera. Men det kanske är en fast konstruktion på E36? | |
| Satsa på skidluckan. Med lämpliga verktyg så kan man demontera bakluckans invändiga beklädnad (sitter med 4 stjärnskruvar närmast sufflett-luckan (skruvarna håller verktygslådan) på "bästa sätt". När skruvarna väl är borta så sitter beklädnaden med "tryckknappar", så du får helt enkelt vara "uppfinningsrik". När klädseln är borta så bör du komma åt för att kunna öppna, återigen med rätt "verktyg" | |
| Länk | |
|
En liten tröst är att jag aldrig monterade tillbaka klädseln och verktygslådan, innan jag stängde luckan. Så det enda jag behöver göra, efter att ha demonterat den "fasta genomlastningsluckan", bör vara att skära upp ett hål i filten. Har jag kommit så här långt så kommer bilen också att få en fungerande genomlastningslucka. Det blir lite mer plats för bagage, om man kan lägga en golfbag i längdriktningen. Det fanns ett kit för eftermontage från BMW, men det har gått ur sortimentet. Märkligt när bilen bara är 25 år gammal ... Sen vore det ju en upplevelse att åka till fjällen nedcabbat. |
|
|
Dawwe, tack för länken. När jag ser bilden verkar det som att det eventuellt kan bli en utmaning att komma åt låset inifrån kupén och under sufflettbaljan. Om jag kommer ihåg rätt är det ett horisontellt stag som jag behöver flytta i sidled. Lång tång med lampa ... |
|
|
Jag eftermonterade skidsäck i min fd E36 cabrio, 325i -94a. I min bil satt en plastskiva i hålet och den har jag för mig att man kunde ta bort utan att ens ha sönder den. Har dock sett isntruktioensdokument som säger att det ska sitta en plåt där och då skulle man, om jag minns rätt, borra hål i hörnorna och sedan såga mellan hörnen och sedan fila, jämna till och rostskyddslackera. I min fanns en skinnbit med kadborre som täcker hålet från insidan. Både ryggdynan och sittdelen av baksätet går att lyfta loss utan verktyg, i alla fall på min fd E36a. De satt med hakar och lyfts av genom att man drar loss dem åt rätt håll, tror det var ryggdynan uppåt och sittdynan framåt men ta inte i för kung och forsterland så du kröker sönder något. Lycka till! /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Sittdynan: Lyft uppåt Ryggstödet: Bort med nackstöden. Kan sitta två 10 mm bultar nere i hörnen, minns ej redigt. Lyft uppåt. |
|
|
Stort tack för alla råd. Inifrån kupén ser det ut som bilen har en genomlastningslucka med en gardin, en tunnel och en lucka i plast. Luckan är lös men verkar inte vara konstruerad för att öppnas inifrån kupén. Någon har borrat ett hål i luckan för en antennkabel och jag kan känna filtinredningen i bagageutrymmet genom hålet. Jag är helt säker på att luckan inte syns inifrån bagageutrymmet, utan måste vara gömd bakom filten. Eftersom jag inte fick loss skyddet för den övre infästningen av bältena kunde jag inte ta bort baksätet. Haynes beskriver inte hur man skall göra på cabben. Jag skall ta hjälp med detta under veckan. Med ryggstödet demonterat kanske det går att lyfta ur tunneln med lucka. I värsta fall får jag skära sönder luckan och vad jag läst så är jag då inte den första att göra detta. Men det skulle kännas så mycket bättre att få isär allt intakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.