AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.400

Ryckig automatlåda F11 520d

Go
166
Goeras
F11 520d -11
Upplever att min automatlåda växlar lite hårt vid statskörning på dom låga växlarna. Iaf när den är kall. Jag utgår att detta inte är ett normalt beteende?
Bilen i fråga är en f11 520d 2011

Tänkte börja med att nolla adaptionen med Carly.
Är det helt riskfritt?
Är det bara att köra som vanligt efteråt och låta lådan "lära om"?

Om inte det hjälper så tänker jag mig en spolning och oljebyte. Någon som kan rekommendera en bra firma? Bor i Falun/dalarna så gärna så nära som möjligt.

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Har en 520d 2012. Upplever samma sak men inget jag brytt mig om då ja tänker att den ter sig så då oljan är kall. Är det normalt? Ingen aning men ja har för mig att ja känt samma på andra automatlådor just vid kall motor/låda. Oljan är ju trögare kall. Så vid start känns växlarna mycket tydligare, speciellt om ja kör lugnt och inte gasar hårdare. Det blir dock mjukt och bra så fort den blivit varm.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Ja efter en stunds körning så växlar den betydligt mjukare. Funderar dock hur det skall bli i vintertid med 20 minusgrader och kall låda..
Kanske är man överdrivet petig helt enkelt men det känns som att sambons gamla v70 med automat från 2001 växlar ju mjukare..

Har haft bilen knappt två månader nu men upplevde att den växlade bra när jag köpte den.
Iofs har bilen gått snart 16k mil så ett oljebyte kanske inte skulle skada ändå.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Har en likadan med 530da
Min rycker också lite. Upplever det även om jag "nolla" lådan med Carly.
Funderar också på Oljebyte. Men det är mycket pengar tror jag!

Ska in på service i höst så jag ska kolla då. Min har har gått 16k.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Byt olja! Och gördet själv, inte svårt om man läser på innan och planerar stegen. Utgår då från att det är ung samma tillvägagångssätt som på en E39 540.
Sw
19
Sweman
530D F10
Jag spolade och bytte olja på min 530D F10 2010 med 22000mil på mätaren. Kostnad 6000kr för BG Servicemodell. BMW tar 22000kr och spolar genom att byta olja 2ggr och då kommer 1/3 del gammal olja vara kvar.
Nollade adaptivlähena sen dess är bilen som nu å motorn verkar spinna som en katt.

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man kan göra en semestertripp till Tyskland och få oljebyte med spolning till ett mycket lägre pris än vad BMW vill ha. Länk
Sw
19
Sweman
530D F10
Jag fick hjälp i Ljugarn på Gotland av en duktig mekaniker med rätt utrustning. Han körde en rengöring av låda filter och kylare under 15min sen fylldes ny ZF olja på tills dess att oljan i kontrollröret var helt fri från partiklar. Pris 6000kr

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Sweman, gjorde han allt på under 15min!? Ska inte oljan upp i typ 35-45 grader innan man stänger pluggen så man har rätt nivå?

Bara att få upp oljan i temp tog säkert 10 min för mig...:)

Om ni byter själv - passa på att byta packningarna som sitter mellan mechatroniken och själva lådan... de blir dåliga tillslut och då tappar man trycket i lådan vilket också gör att växlingen blir betydligt sämre.

Sw
19
Sweman
530D F10
Rengöring tog 15min. Motor och låda var redan varm. Påfyllnaden av ny olja sker under drift med motorn igång och man utför växlingar under tiden oljan fylls på. Packningar behövs inte byta då man endast förbikopplar ut in gående mot oljekylaren. Så ingen demontering av tråg mm.. Rengöringsprocessesn rensar och löser upp filtret samtidigt som man genomför växlingar.
Sw
19
Sweman
530D F10
Allt tog 2 timmar.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nån som vet om det finns någon liknande tjänst på fastlandet, det låter väldigt praktsikt och bra.

Ursäkta Sweman, Gotland är extremt fint men lite ocentralt :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
ZF som tillverkar dessa förnämliga lådor brukar rekommendera oljebyte vid ca 12 000 mil (intervall dock beroende på driftbetingelser).
Medan BMW har hittat på att de kallar oljan för "life-time" och att den inte behöver bytas.
Min förra bil växlade inte bra och jag upplevde typ ett "transmissionsglapp", vid ca 15 000 mil.
Bytte olja och filter, dubbla byten men ingen sköljning, problemen försvann och lådan växlade mycket fint tills jag sålde bilen vid ca 24 000 mil.

Jag och andra har skrivit en hel del om detta i andra trådar. Testa sökfunktionen.
Tänk på att det är viktigt använda rätt olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.