AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.105

Felkodsläsare äldre Bmw

Ar
7
Arvidfasth
525 Turbo-85
Hej! Söker med ljus och lykta efter en felkodsläsare till en bmw e34 med M50B25 från 91. Jag vill alltså kunna läsa ut felkoder ur motorn endast. Har själv inpa som inte får kontakt med modulen. Har sett på youtube att Delphi DS150e ska fungera men samtidigt läst på forum att så inte är fallet.

Är det någon som har ett tips på vart jag kan hitta något som fungerar?

Tack på förhand! //Arvid
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Brukar själv använda Peake Research R5 FCX-II till min E34 535i -89
Länk

Till detta fungerar den utmärkt, den kan läsa och radera felkoder samt nollställa olje- och inspektionsintervall, vilket var de sakerna jag ville göra och då räcker det med denna och den är enkel och praktisk.

Kollar igenom manualen nu och den ska fungera till 1991 E34 525i (står man ska använda kodtabell K10 så den ska fungera till detta).

Finns fler alternativ som ska fungera på din modell, men detta är ett av alternativen.
Ar
7
Arvidfasth
525 Turbo-85
Hej! Jag har sett att flera använder den på utländska forum, men vart får jag tag på den? Är det att beställa från staterna som gäller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag inte dammsugit marknaden på länge, men har inte sett dessa så ofta dyka upp här i Europa.

Du använde en OBD<=>"Pacman" konverteringskabel när du försökte med INPA eller hur? Vill minnas olaO försökte E34, kommer dock inte ihåg hur det slutade.

Beställer man från "over there" så blir det tyvärr en ganska olönsam lösning. Frakt, tull och dollarkurs (var väldigt låg när jag beställde min för länge sedan) gör att det blir en i princip orimlig slutkostnad.
Ar
7
Arvidfasth
525 Turbo-85
Jag hade OBD- 20 pin adapter men jag har försökt forska kring det och det verkar som att äldre bmw kommunicerar över ADS interface vilket min kabel troligtvis inte stödjer( köpt av olaO).

Vilka alternativ finnns det förutom PEAKE-intrumentet? Känns ju lite onödigt att betala allt för mycket när jag redan har inpa som täcker de flesta Bmw nyare än 95.
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp man behöver ett ADS interface typ detta kit Länk samt en special Inpa och en dator som har RS232 port aka "äkta comport". Dvs seriell port. Alternativt ett PMCIA kort med RS232 och en massa bök för att få igång det hela.
Jag hade grejer förut men det blev alldeles för mycket support.

Kunde inte Carsoft prata med äldre bilar också?

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det är så jag fattat det också. Att modeller som E34 så är bla pinne 15 i "Pacman"-uttaget inkopplat för just ADS.

Hmmm, undrar hur min adaptrar är kopplade när det gäller pinne 15... Har inte kollat det...

Osäker på hur mycket BMW Scanner och CarSoft supportar de olika E34-modellerna, eller om det bara var de senare modellerna med M50- och M60-motorer som fungerade bra. Men de där programmen brukar ofta vilja ha en riktig seriellport (dvs en usb<->rs232 fungerar inte bra).

Blev sugen att prova på min E30, men insåg att det modernaste jag har är L-Jetronic från -85 och det där bränslestyrsystemet är såpass gammalt att det inte ens lagrar felkoder :-)
Ar
7
Arvidfasth
525 Turbo-85
Okej tack för all info. Då jag för tillfället inte har någon laptop med RS232 kanske den vägen blir allt för krånglig. Och PEAKE-läsaren ser ju ut att vara svår att finna i dessa delar av världen. Vilka är de återstående alternativen?

Det måste väl finnas mängder med folk som läser koder ur sina e34, e36 eller e32? Delphi DS150e har jag läst att folk har lyckats med men även om de som inte fått någon kontakt, och vill ju gärna köpa något beprövat :)
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den här fanns inte när jag höll på, ser ut som ett ADS Interface med USB-anslutning!
Kolla här: Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.