|
|
|
|---|---|
|
Felkod på e91 320xd 2012 Klemme30g f shutdown/KL30g f shutdown/KL.30g f shutdown/KL30g f cutoff Har nollställt felet med carly. Jag har till och med testat reset av batteriet. Ingenting via carly hjälper. Så fort bilen stängs av dyker felet upp igen. Batteriet har dessutom laddats fullt som en del av felsökningen. Märker inte av felet på något sätt när bilen körs, men gillar inte olösta felkoder. Någon som har något tips? | |
| Klemme 30 är väl generellt en benämning på plusmatningen direkt från batteriet (klemme 15 är tändning osv). Lite svårtolkat om felet gäller att den inte får matning från batteriet på något ställe som den förväntar sig? Men det låter som att du inte märker av några fel? | |
| Bilen går som en klocka. Om jag inte hade kollat felkoder med Carly så jade jag inte märkt något över huvud taget. | |
| Vilken styrenhet är det som ger felkoden? | |
|
Kanske inte rätt svar men Carli lämnar felkoden under Kombiinstrument. |
|
|
Ok, tänkte om felkoden satt på en styrenhet som inte gjorde så mycket väsen av sig så skulle det ju kunna vara ett dolt fel. Men kombiinstrumentet bör man ju märka ganska fort om det beter sig konstigt.. Då har jag tyvärr inga fler idéer på lager för tillfället, man får nog grotta ner sig lite i vilka fall den ger felkoden om man ska förstå mer. :) |
|
| Förresten, det du kan göra är att ta identiteten på felkoden och googla, det kan ge träff ibland. Alltså inte beskrivningen av felkoden utan själva IDt. | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, antagligen agerar IC'et som ZGM (gateway mellan bussar) så därför ser felkoden ut att komma därifrån och inte från enheten (eller i vissa enheter) som hanterar power management. På min E87 är det JB'n som har kontroll över Terminal 30g och Terminal 30g_f reläerna - om jag minns rätt... Om jag än en gång minns rätt så brukar ansvarig övervakare klappa igen Terminal 30g_f reläet om den märker strömaktivitet som inte borde finnas som tex: - aktivitet på bussarna fastän ingen begärt power-up - massor med konstanta wakeups utan någon begärd power-up - tror även denna terminal stängs ned om systemet får för sig att batteriet har låg nivå (behöver inte betyda att batteriet HAR låg nivå - räcker att övervakningssystemet fått tuppjuck och tror att nivån är låg - fast det brukar sätta fler eller andra typer av felkoder). Men räcker med att en modul "missköter sig" eller är delivs skadad och inte uppför sig som den ska på någon av CAN-bussarna, eller att den inte agerar korrekt på power-down kommandon som kommer över CAN-bussarna. Eller att en av många hundratals kablar till en CAN-buss ligger emot något och skapar spöksignaler, men det är ganska osannolikt. Det är som sagt vanligare att moduler missköter sig, antingen pga av de har mjukvarubuggar eller är defekta eller att ett externt fel som tex dålig jord gör att de missköter sig och inte fungerar helt korrekt i alla lägen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.