|
|
|
|---|---|
|
Börjar närma sig ett oljebyte för BMWn enligt datorn om ca 2400km och frågade runt lite priser märkesverkstad och icke skall det verkligen kosta mellan 4000-5000:- för ett oljebyte och byte av mikrofilter. Vad är det 6-7liter olja, oljefilter, luftfilter och mikrofilter det går ju att köpa satser på ebay BMW original mellan 1200-1500:-. Verkstaden lär ju inte hälla i 7 enliters flaskor olja de har ju tunnor eller 5l... Känns ju som ockerpriser, eller? | |
| Garantin har ju gått ut så det finns ju ingen större anledning att lämna in bilen på märkesverkstad, ta reda på exakt vilken olja som skall fyllas på och beställ på mapodo.de, beställ ett oljefilter och ett microfilter på autodoc.se (typ bosch eller mahle) då kommer det att kosta under 1000 kr. Sedan byter du antingen själv om du vet hur du skall göra eller åker till en verkstad och ber att få ett pris. Olja och filter skall inte ta mer än max 40 minuter. Microfilter, tidsåtgång beroende på var det sitter. Vilken stad bor du i? | |
| @Blixten => låter som det blir stor skillnad. Bor i Malmö. | |
|
Jag kan berätta hur många verkstäder gör när man fuskar med oljebytet, allt för att spara tid och pengar, man har aldrig tid att låta all olja rinna ut och dessutom fyller man aldrig fullt, oftast häller man i 0,5 liter mindre då det inte märks, med många kundbilar sparar man många liter och åter igen pengar. Småverkstäder med ägaren själv som har bra rykte gör ju rätt men jag pratar nu tex BMW auktoriserat med många meckar eller andra märken där det förekommer. Hur ska vanliga kunden veta? kunden betalar gladeligen för att få bilen och kör vidare. |
|
| Jag servade nyss på BMW-verkstad, oljebyte+filter, byte bromsvätska och Microfilter. 3558 kr, då hade jag med mig egen olja köpt från Tyskland för 800 kr. Billigt med service hos BMW är det inte... | |
|
Vet inte om det är aktuellt, men du skrev luftfilter också i din text. Detta är rätt bökigt att byta på stora dieseln. Om det ingår i service sticker timmarna iväg. Bra kupéfilter och oljefilter är en baggis dock. |
|
|
"Verkstaden lär ju inte hälla i 7 enliters flaskor olja de har ju tunnor eller 5l..." Men även om dom har oljan på fat så kommer dom att debitera som för enlitersflaskor. Fult men verkar vara branschstandard :O |
|
| Ang olja så ville dom ha 1500 kr för den på BMW till min bil, 6,5 liter. | |
Transocean |
I Norge tar BMW dubbel moms på delar om man lämnar in bilen :-) |
|
@Matthias => BMW offererade oljebyte och mikrofilter och det som jag undersökt priser på. Vad gäller luftfiler så ingick den i den inspektionskit/sats jag såg på ebay. Men angående det luftfilter till motor är ju enkelt, bort med plastkåpan till motorn så är den där och kupefilter sitter väl under huven under platdelen vid rutan (sett det göras på 10-15min) däremot om det sitter något på insidan/passagerarsidan vet jag inte det skulle kunna vara lite bökigare. Oavstt lutar år köpa kittet själv och låta någon göra jobbet lär spara en hel del på det...kanske landar på 2500-3000:- Nu är ju bara frågan om de bytte dieselfiltret förra gången för den skall väl bytas varangång man byter olja på 6-cylindra diesel, eller? |
|
|
ok Luftfiltret till motorn på en M57T tar en del tid att byta. Kanske är det bättre nu på motorn i F11, utgick från att det var samma... |
|
|
Jag beställde precis 10 liter motorolja, oljefilter och avtappningsplugg för 635 kr inkl. frakt från Mister-Auto till min E61 530d. Mikrofilter med aktivt kol från Mann kostar 249 kr... |
|
| Servade min 535d F11 i vintras, gjorde det själv. Gick på 961 kr för materialet inklusive frakt från mister-auto, bestående av 10 liter olja (bra med extra om man behöver fylla på), oljefilter, luftfilter och kupéfilter. Väldigt lättservad bil, lite mer pill med kupéfiltrena än tidigare 5-serie då de sitter under handskfacket, tar kanske 5 minuter extra. Totalt tog det väl 30 minuter att göra allt totalt, värt att göra själv med tanke på vad det kostar att lämna bort :-) | |
|
520iA och Daniel123 => låter billigt med olja Castrol? Daniel123 => köpte du 0W-30 till din 535d? 30min oj, snyggt jobbat då lät 1500:- nedan som mycket ändå hehe Känns verkligen som man kan spara mycket här, fick offert på 1500:- för jobbet av en verkstad. Mikrofilter, verkar finnas två typer en med aktivt kol och en utan. Stämmer det? Spelar det någon roll, verkar inte vara någon större prisskillnad. Vad sitter standard? |
|
| Mikrofiltret (aktivt kol) kostade 1421 kr, hutlöst! BMW tog 1562 kr för arbetet totalt (olja, filter, mikrofilter och bromsvätska). Nästa service blir nog att göra själv, dock lite trist att inte få in det i den elektroniska serviceboken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.