|
|
|
|---|---|
|
Mina förgasare vill inte längre på min 2500 -71:a steg 2 öppnar inte och ingen tomgång. Någon som vet vem som fixar dem eller någon som kan hjälpa mej Kjelle M.V.H. Kjelle | |
|
Hej Kjelle 535 Försök att få tag på, Autobooks med isbn 085147943x Där står mycket om förgasarna. Mvh Kalopps |
|
|
Hej. Tack för hjälpen, den ska jag söka efter Hälsningar Kjelle M.V.H. Kjelle |
|
|
Ah...Zenith, riktiga skitförgasare, iaf de som satt på Opel Ascona 1.9s -79. På min Zenith, vilken jag inte minns beteckning på, så fanns det två "halsar", den andra var vakuumstyrd o öppnade "rätt sent". Är halsen som inte öppnar vakuumstyrd så gissar jag på att det har gått hål på membranet, så var det i mitt fall. Tomgången var lite bökig o ställa in. Det första är att ställa in spjällets "stoppläge". Taget ur minnet så skulle man skruva på stoppskruven till spjället så att säg nästan "fastnade i halsen" o därefter öppna precis så mycket att den gick lätt o fint. Nu borde man ha liiiite tomgång, därefter ställde man in CO o till slut så justerade man tomgångsnivån med en tredje skruv (inte stoppskruven!). Det är av viktigt att förgasarens samtliga delar sitter ihop ordentligt, läcker det mellan de olika delarna så blir det inte bra. Den övre delen på min förgasare var lätt deformerad, det tog måååånga mil innan jag upptäckte detta, syntes knappt. Deformationen gjorde att den tog "tjuvluft/tjuvbränsle" vid emulsionstuberna om jag minns rätt, resultatet blev iaf att bilen blev tvärsur efter 5 mil, gick ej att starta på 20 min. Därefter startade den igen o gick ca 5 mil till. Lösningen i mitt fall blev Weber förgasare, bilen fick ca 40 km/h högre toppfart (från ca 140 km/h till dryga 180 km/h mätarfart). |
|
|
Märkligt. Bytte alla membran och en tomgångsventil efter köp (förbyggande). Hade inga svårigheter med dessa förgasare under typ 16 år. Sitter inbyggda bensinfilter i förgasaren(na). Sitter för övrigt även elektromagnetiska tomgångsventil(er), som kan gå sönder. Även spjäll med bimetallfjäder, samt vacuumreglering. |
|
|
Dom förgasare som du kalopps beskriver är troligen av senare datum än de som sitter på Kjelle 535s 71a. På dom sitter det inga filter. I övrigt har du nog rätt. Jag körde min 3.0S i runt 45.000 mil utan några större problem med förgasarna. Men sedan gjorde dom inget annat än krånglade trots att jag bytta alla membran och packningar samt ställde in dom exakt efter rekommendationerna. Vid runt 50.000 mil gav jag upp och bytte ut dom till insprutning. Sedan körde jag ytterligare runt 25.000 mil utan problem alls med bränsleförsörjningen. Även jag hittade "en massa" extra hästkrafter när jag bytte ut förgasarna |
|
|
Helt rätt Kalopps, satt även en "elektromagnetis tomgångsventil" på min Zenith med. Bimetallfjädern var väl till för "choken" om jag minns rätt? |
|
|
Ja bimetallfjädern var till choken. Satt även ett mindre filter i soppapumpen av mässing, man kunde skruva av från utsidan. Per L, var inte bränsleslangarna anslutna till dina förgasare i mässing. Det var dom på mina. Skruvade man av dessa, satt det ett fjäderbelastat plastfilter där? Skiljer sig tydligen annars åt, i uppbyggnad. Men då vet vi, att det kan finnas förgasare med eller utan filter. Finns en del väldigt små kanaler, som kan sätta igen. Om jag inte minns fel, satt det ett relä till elektromagneterna till tom gången. Över 25 år sen, jag mekade med dom sist. M30 är fantastiska motorer. Per L. Sjönk bränsleförbrukningen efter utbyte till insprutningssystem? Lite svårt att hjälpa Kjelle 535, då det är en del som kan strula. Men att båda förgasarna inte öppnar på andra steget, kanske tyder på något i länkaget. |
|
|
kalopps Nej, bränsleslangarnas anslutning till förgasarna var av stål. Får jag gissa att de förgasare du mekat med var av årgång 75 eller senare? Jag har skruvat med förgasare till 2500 -72, 3.0 -72 och 3.0 -74 och alla tre saknade filter i förgasarna. Här Länk kan du se två varianter av förgasare "without mixture bypass system" (Page 60) som saknar filter och "with mixture bypass system" (Page 62) som har filter. Det fanns säkert andra varianter också för förgasarna i mina bilar såg inte exakt ut som i Page 60 heller fast dom saknade filter Det är litet svårt att avgöra om bilen drog mindre bensin med insprutning (från en 528i -77) än med förgasare. Jag testade bränsleförbrukningen mycket när bilen gått runt 20.000 mil (förgasare) och insprutningen körde jag med mellan 50.000 och 75.000 mil. Tvärs om tyckte jag att den drog en aning mer bensin. Men dels fick jag en hel del fler hästkrafter som väl drar bensin om man använder dom och dels var motorn mycket mer sliten när jag körde med insprutningen och det drar väl också mer bensin. Men det var inte det som var den verkliga fördelen med insprutning. Fler hästkrafter har jag redan nämnt. Säkert mest beroende på dåligt fungerande förgasare. Att jag körde 25.000 mil utan att i princip behöva skruva med bränsleberedningen alls en annan sak Sedan en absolut jämn tomgång direkt efter start. Även i minus 10 grader. Till detta en jämn motorgång när man körde utan ryck och hackande. Även vid kall motor Och inte heller gjorde det något att se det maffiga insugningssystemet med bla dom om sex grova aluminiumrören sticka upp vid sidan av och ovanför motorn när man öppnade huven. Snyggt och häftigt är bara förnamnet tycker jag Länk |
|
|
Hej tack för alla tips Problemet börja med att andra steget inte fungera trodde jag att det var axpumpen som lagt av när jag kolla i förgasarna så var den ena torr fick ingen bensin jag har hört att zenith förg. är svåra att fixa så därför behövde jag tips och det har jag fått så jag plocka isär den rengjorde allt blåste munstycke och munstycket vid flottören var igensatt alla packningar hela satte ihop den igen och starta och det fungera nu går den igen men nu vet jag hur man gör så jag ska fixa den andra också vad jag kan tänka mej är att när bara en förgasare fungerar orkar inte den med att öppna andra steget jag var orolig för att ge mej på dessa men det var inte så svårt Ett extra tack till Per L. Hälsningar Kjelle M.V.H. Kjelle |
|
|
Jag glömde skriva att det finns inga filter i mina förg. M.V.H. Kjelle |
|
| Bra att det fixade sig. | |
|
På min 3.0S satte jag in sådana här filter Länk på slangarna precis före varje förgasare. Jag skulle tro att jag med dessa filter slapp en hel del skit i förgasarna |
|
|
Äntligen har jag fått ordning på E3:an 3ggr har jag plockat ner förgasarna, sista gången för en månad sen tog jag isär den främre förgasaren den spruta upp bensin genom ett munstycke det var en fiberpackning som var trasig förgasarna är nu ställda rätt. Jag har även renoverat alla bromsoken och nya handbromsbackar och besiktigad för sista gången. Så nu rullar det igen M.V.H. Kjelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.