|
|
|
|---|---|
|
Hej, Lite bakgrund. I våras köpte jag en Cadillac CTS Coupé 3.6. Bara för att den är så snygg! Eller nåja, kanske inte bara. Jag hade ju kollat lite tester och så, där den stod sig väl mot konkurrenterna. Fyrsitsigt var också med på kravlistan på grund av barn. Och helst bakhjulsdrivet. Designen var dock utslagsgivande för beslutet. Vi verkar dock inte vara så många som landade i just detta val. Enligt car.info finns endast 3 stycken av denna modell registrerade i Sverige. Här är tester mot BMW 335is Coupe och Audi S5 för den som är intresserad: När jag köpte min fanns det 5 exemplar till salu i Europa: 1 i Sverige, 1 i Frankrike, 3 i Tyskland (varav en var en vattenskadad försäkringsinlösen från Florida). Jag flög ner till Frankfurt am Main och tror att jag köpte den finaste: Tysksåld, dvs EU-specad från fabrik och inte konverterad i efterhand. Nästan alla tillval som kunde göras: Recarostolar. Mockaratt. Sportfjädring. 19" fälgar. Med mera... Motor uppdaterad till 322 hk i och med årsmodell 2013. 2 tidigare ägare och 4.700 mil. Länk Länk Dock blev jag lite konfunderad då jag skulle byta olja strax efter hemkomst. Datorn visade kvarvarande oljelivstid 5%. "Borde inte oljan ha bytts vid senaste servicen (4500 mil)" tänkte jag? Nä, det visade sig vara så att oljebyten körs på eget schema, som BMW, beroende på tid och körstil. OK, fine. Jag bytte olja och oljefilter och återställde oljelivsräknaren. "Luftfilter, har de väl i alla fall bytt"? tänkte jag. Det ska ingå i 4500 servicen: Länk Skulle inte tro det! Länk (Nej, det är inte en lövsug) Så det blev ju till att byta illa kvickt. Nåväl, jag vill gärna undvika att lämna ifrån mig bilen till klåpare på verkstäder som inte vet vad de ska göra. Självklart kommer jag även framöver att byta olja när det behövs själv. Det verkar bli cirka en gång om året med mina körvanor. Men hur ska jag göra vid nästa service vid 6000 mil? Jag vill ju gärna ha en stämpel i serviceboken, främst med tanke på den dag jag ska sälja bilen. Å andra sidan, är det ju inget servicemoment som ska utföras vid 6000 mil! (kolla serviceschema ovan): "Däckrotation" - Utgår (olika dimensioner fram och bak) "Recuired services" - nej, det var visst inget annat som skulle bytas "Kolla och byt olja om det behövs" - Om jag har bytt innan, så behövs ju inte det! Så vad ska verkstaden då göra? Fylla på 1 dl spolarvätska? Titta på däckens mönsterdjup? Som lök på laxen är det Hedin Bil i Malmö som är enda auktoriserade verkstaden i södra Sverige. Alla som varit i kontakt med dem vet att man inte gärna lämnar in bilen där...! Hur hade kloka människor gjort? | |
|
Jag hade servat den själv och sparat dokumentation (foto/kvitton etc.) för att styrka de olika momenten. Bilen är ju snart sex år gammal och då är skicket viktigare än stämplar i serviceboken (som inte säger något egentligen utan kvitton - och med tanke på luftfiltrets utseende skulle jag inte ens ta verkstadskvitton som garanti...) för de allra flesta köpare. Gör du typ två servicar själv, lär du ha tjänat in ev. värdeminskning pga. uteblivna stämplar. Ett "mellanalternativ" är att låta en lokal duktig verstad du litar på (som har bra rykte) göra servicen och sätta sina stämplar i boken. Det lär bli mycket billigare än hos auktoriserad verkstad och faktiskt ge bättre kvalitet i de flesta fallen så länge du har koll på vilka filter etc. de använder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...ett tillägg: Vald lösning beror nog iofs. lite på hur länge du tänker behålla bilen - ju snarare du beräknar att sälja den, desto mer intressant kan auktoriserad verkstad vara. Beräknar du att behålla bilen "länge" är egenservice troligen det bästa alternativet. Det enda som är en praktisk fördel med auktoriserad verkstad är att ev. uppgraderingar och "kampanjer" på bilen utförs - ibland utan att kunden är informerad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Jo, det där med eventuella uppdateringar kan ju vara en fördel. Det är väl lika bra att välja auktoriserad verkstad i det här fallet. Synd bara att just Hedins suger. Får väl försöka vara väldigt tydlig med att de i princip inte ska byta något. |
|
|
Uppdatering (om någon är intresserad av hur det gick). Beställde tid för en "6000-milaservice enligt tillverkarens instruktioner" och lämnade in bilen till Hedin. "Jaha, Här har du prisuppgiften, om du inte fått den tidigare". Jag tittade på pappret och fick en smärre chock. "12000 kr! För att titta på bilen, ni ska ju i princip inte göra någonting". "Jo, titta här, det är oljebyte och filter och...". "Nä, det ska ni inte göra, sa jag. Så tjafsade vi lite. Dvs jag förklarade att oljebyten går på separat cykel och att det de skulle göra var att kontrollera livslängden, vilken för övrigt var 34% kvar. De försökte luras med att tillverkarens rekommenderade service kunde skilja mellan US och Europa... Nåväl, jag strök det de inte skulle göra. Och prislappen sjönk till 4000 kr. Under servicen ringde mekanikern till mig, vilket jag faktiskt uppskattade: "Lite låg motoroljenivå, ska vi fylla eller gör du det själv? "Själv, tack". "Lite låg spolarvätskenivå, ska vi fylla eller gör du det själv? "Själv, tack" "Bäst-före-datum" för däckreparationsutrustningen gick ut 2017". "Tack, då vet jag det". När jag hämtade bilen och skulle betala fick jag själv påtala att det var 10% rabatt, vid internetbokning. Det drogs då av. Väl hemma kollade jag oljenivån. Tja, på en tänkt skala mellan 1 och 10 mellan miniminivå och maxnivå, ligger oljenivån strax under max, kanske på en "7:a". Det vill säga det hade gått att trycka i några deciliter extra, men det ser jag ingen anledning att göra. Jag fick en stämpel i boken. Förvisso upp och ner, men i alla fall... :-) |
|
| Jag tror som Johan att du inte får igen pengarna för att serva den på verkstad. Om du däremot noggrant dokumenterar vad du gör, vilka delar du använder och skriver några rader samt fotar och även klistrar in kvitton och spar i en pärm så hade jag varit nöjd om jag är den som ska köpa bilen av dig senare. | |
|
I och med min uppdatering, kan vi nog säga att frågan om var någonstans servicen bör utföras har spelat ut sin roll... Vad man som köpare värdesätter vid köp av begagnad bil är av givna skäl högst individuellt. Jag tror att man kan finna viss ledning genom att "fråga sig själv". Och jag - personligen - skulle dragit mig för att köpa en yngre bil än låt oss säga 10 år som inte var servad hos en "bra" verkstad. (Eller rättare sagt, jag skulle betalat mindre än annars). Så i det beslutet landade jag. Dessutom tror jag att en framtida köpare är en gubbe i 60+ åldern som gillar stämplar. Men jag har haft fel förr (exempelvis när en medelålders dam köpte min tidigare Hummer)... :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.