|
|
|
|---|---|
-RW- |
Tänkte skaffa lilla färdddatorn till min bil, Hur ska man göra? |
|
Det finns inget som heter lilla färddatorn, det finns: -Checkkontroll -Checkkontroll med yttertemp -Färddator Således antar jag att det är checkkontroll du syftar på och för att installera en sådan behöver du dra kablar, montera dit givare etc och det kostar nog mer än det smakar. |
|
Red Devil |
Maltek/ Klart att det finns lilla f-Datorn. Isf, skrivs i vissa annonser (stora datorn), en lilla måste ju finnas nånstan, annrs hade det räckt med färddator. Logiskt finns bara en o d e färddatat, men kanke vissa har lätare o säga lilla datorn än CheckKontroll. |
|
Red Devil: Nej, bara för att det står "lilla datorn" i annonser, innebär väl inte att det finns något som heter så? Från fabrik fanns inget som hette så. Anledningen till att folk skriver så i annonser är väl för att locka (minde kunniga) köpare. Om man resonerar som du, så har även jag "lilla datorn" i min E30, för där finns checkcontrol! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
yttryck |
Hmmm, jag tror att det är så här: "lilla" färddatorn finns, då med begränsad antal funktioner(visar utetemp, momentanförbrukning, klocka + några till saker. Den fanns som extrautrustning på 3 -serien. "Stora" färddatorn som fanns till 5 och 7 serien, har fler funktioner, ovan nämnda + räckvidd med aktuell bensin i tanken, startspärr, motorvärmar- programmering, hastighetsspärr + några fler funktioner. hursomhelst så kostar det mer än smakar att installera en färddator i efterhand istället för den manuella klockan som finns på panelen. Vad det gäller Check Conrol så är det något helt annat, det fanns standard på dom 6 cylindriga versionerna. men Check Control och färddatorn fungerar ihop så att säga. |
Red Devil |
yttryck// Tack för de orden. nofx16 Har du sett hur en färddata ser ut? D e stor skillnad mot den CK som du har vid spegeln i Din E30:a (en sån hade jag i en av mina E30:0r(320i) Nu börjar ni undra hur många BMW;n jag haft. MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga. |
yttryck |
dom jag har sett på E30 modellerna sitter på panelen där den analoga klockan brukar sitta den har en liten LCD-display + en knappsats på 9 knappar. eller nåt sånt jag har polare som har ägt olika BMW modeller med olkika slags färddatorer. |
Red Devil |
yttryck// På min E30 satt den på unger vid tacklucken i höjde med spegeln. ett litet panel med olika knappar, om något gick sönder så skulle det lysa rött. på Just det som gick sönder. |
|
Det jag skrev gäller för E36, hur det är på andra modeller vet jag inte. Förutsatte att -RW- var intresserad av hur det är på just E36 då det är en sådan han äger. |
|
-RW- |
tack för alla svar, jag ska en liknande, ni kan klicka på nedre länken.till (E36 mycket riktigt som MalteK säger) Länk |
|
-RW-: Den där modellen har jag faktiskt inte sett tidigare, den har ju inte någon checkkontroll-funktion och torde således absolut inte kallas för "lilla färddatorn" vilket ju checkkontrollen ibland felaktigt benämns. Däremot är det säkert inte så komplicerat att koppla in den. På bilden här nedan kan du se hur min checkkontroll med yttertemp ser ut. Länk |
|
-RW- |
På den på bilden verkar det som det bara finns Temperator reglage och dialog klocka. Hur f*n kan de lura folk och skriva lilla färddator, min förra BMW hade en färddator med massor med knappar bland annat kunde man se genomsnitliga, bensin förbrukning, oljeförbrukning, startspärr, larm, hastighetsvarnare m.m. den där e ju bara en digital klocka o temp. Förresten såg å din bild att din har A.C eller, för att jag har bekanta som har samma symbom(snö fling), men han var o frågade på BMW o de sa att han inte har AC utan Automatiskt Klimat reglage! |
|
-RW-: Här är en bild på färddatorn i E36: Länk Så här ser den som NFS säljer ut, här i en 316: Länk Har också hört att det ska vara klimatanläggning i min bil men jag vet faktiskt inte riktigt hur den funkar, ska fixa en svensk manual så kanske det klarnar :D |
|
Crusty |
Den första bilden RW visade var en sådan som satt i min förra BMW den har halkvarnare, externtemperatur (Celsius/Fahrenheit),digital klocka/Datum, alarm funktion av nått slag. Det är ingen "lilla färdatan" utan mer en digital klocka, med tempmätare. Färddatorn är den som kan tala om snittförbrukning, checkkontroll o.s.v , den apparaturen som sitter i taket på en E30 är enbart checkkontroll. Har man färdator i en E30 såär det den med "9 knappar" som sitter vid värmereglagen har jag för mig. |
-RW- |
Malek/ Det var skillnad du. Fräsch bil förresten(den med F-Datan) M3 Eller hur? |
|
-RW-: M3 Cab, letade runt efter en bra bild på läsargalleriet. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.