AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.853

Vågar jag köra 75 mil med olika däck dimension? Xdrive

Sida 1 av 3
Danne Umeå
Tjena.

Är fast mitt uppe i finska lapphelvetet och fick punktering.

Tyvärr verkar det inte gå att få tag i likadana däck inom en 20 mils radie.

Så kan jag ta mig hem 75 mil med olika däck dimension med en e90 4x4 bil?
Har fram 235/35/19 och bak 225/40/90

Känner just när jag startar att diffen suger i och vill bromsa men väl uppe i fart känner jag ingen skillnad
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fattar jag det hela rätt, att du har angivna dimensioner på bilen nu?

Det ger nästan 2,5% fel i rullomkrets:
Länk

Vilka däck kan du montera?

Ett alternativ kan ju vara att rycka säkringen till x-drive och då blir bilen bakhjulsdriven.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Danne Umeå
Japp det enda som fanns att uppbringa i närheten var dom

Är det riskfritt att köra om jag drar ur säkringen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om säkringen är borta ska bilen bli traditionellt bakhjulsdriven, men det kan ju vara läge att ringa BMW och fråga först - prata med en tekniker som är insatt!

Troligen lär det bli felkoder och ev. varningslampor i displayen om man gör detta och kanske även begränsning i effekten eller liknande.

Mvh
Johan B

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
xDrive har ingen mittdiff utan en koppling som kopplar in framhjulen olika mycket. Att du i låg fart känner att något är fel beror på att under 20 km/h är kopplingen låst förutsatt stt du inte vrider för mycket på ratten. Mellan 20 och 180 km/h så slirar kopplingen vid normalt tillstånd och över 180 är den helt öppen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Danne Umeå
Så ofarligt att köra?

Vad jag läst ska diffen och i värsta fall vxl låda ta en massa stryk .

Men det var iofs äldre BMW.....annat 4x4
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som jag förstår det är bilen bakhjulsdriften och framhjulen kopplas in när bilen aktivt säger till. Jag har inte koll på xdrive i detalj men viss koll på Haldex som i princip är samma sak och den kopplar inte in någonting så länge inte alla parametrar är korrekta. Hjulomkrets är en sådan sak. Den "lär" sig till och med hur stora hjulen är så att den inte kopplar in på fel sätt. Kan inte tänka mig att xdrive är sämre.

Fyrhjulsdriftssystem som skadas brukar vara rent mekaniska historier av äldre snitt. Välkänd är ju den gamla Viscokopplingen på Volvo som brann upp om framhjulen var för små i förhållande till bakhjulen.

-------
//Lövet
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har inte läst någonstans att xDrive lär sig att hjulen är olika stora. Därför är jag lite skeptiskt till detta. Det jag vet att den lär sig är hur sliten kopplingen är för att veta hur mycket den ska dra åt den. Denna mätning görs varje gång man stänger av motorn.

Detta har jag klippt ut från nätet:

Länk

In order to be able to assign a corresponding clutch locking torque to the angular position of the servomotor and thus also to take wear influences into account, a reference run is carried out each time the engine is switched off. In this reference run, the clutch is closed and opened completely once. While the clutch is opened and closed, the current consumption is measured for the relevant servomotor angular position and thus the beginning and end of the clutch closing procedure are determined. The angular position is determined by means of a Hall sensor integrated in the servomotor.

Det är inte bara när något hjul slirar som den drar åt kopplingen utan även i låg fart, hur snabbt gasen trycks ned eller om bilen överstyr. etc...

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som tillägg kan nämnas att BMW anger max 2 mm skillnad i mönsterdjup mellan olika däck för x-drive. Det är ett mått som är anpassat för däck med samma rullomkrets...

Givna dimensioner ger ca 5 cm skillnad i rullomkrets, vilket jag personligen tror är väl mycket för att fördelningslådan ska må bra.

Tyvärr verkar dessa fördelningslådor gå sönder "på löpande band", så jag kommer personligen att ha bra koll på däckslitaget och regelbundet rotera hjulen så de slits jämnt.
Kör även med samma dimension och samma däckfbrikat/modell runt om.

Mvh
Johan B

Danne Umeå
Jo jag kommer självklart byta alla däck då jag kommer hem då det börjar bli dax endå.

Problemet är bara att ta sig dit.
Vill absolut inte riskera att pajja diffen eller lådan

Om jag drar ur säkringen kommer jag och diffen överleva resan då?

Om några andra säkerhetssystem blir avslagna må det vara hänt då jag kommer köra väldigt försiktigt
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla sidan 28 i filen som länkas av Waterlilly här uppe:

Tyre tolerance logic
The tyre tolerance logic detects different tyre-tread circumferences on the front and rear axles. This can occur where:
- Mixed tyres are used
- An inflatable spare tyre is fitted
- Tyres are used that have been worn down to markedly different levels
With a normally pre-controlled multi-disc clutch, tyre circumference deviations result in drivetrain torque bias. The tyre tolerance logic prevents this torque bias by reducing accordingly the locking torque, which is determined by the pre-control. However, the required locking torque is always established in driving-dynamics and slip control opera- tions.

/M

Mina bilar: Länk
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Sista meningen är svårtolkad. ”Driving-dynamics”? Vad innebär det? Är det att kopplingen låser i alla fall helt under 20 km/h? Vilket inte är så bra vid olika dimensioner eller betyder det bara då antisladdsystem vaknar och börjar justera kopplingen.

Jag har letat runt lite i de engelskspråkig fora men inte hittat något vettigt. En idé som kom fram där var att kör man bilen i Traction-mode (tryck på DSC-knappen) så minskar man inkopplingen. Jag tror inte riktigt på det. Det man minskar är strypningen av motorn då hjulen tillåts slira mera samt att det går att sladda mer.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det viktiga för trådskaparen tycker jag ändå är att det finns en ”tyre tolerance logic”. Detta innebär sannolikt att det är ok att köra en kortare period med helt felaktig däckgeometri utan att bilen rasar. Kanske inte 5000 mil men 75 mil.

Min tolkning är att tyre tolerance logic läggs på som en del i ekvationen men utan att för den skull sätta de andra kontrollsystemen (driving dynamics + slip control) ur spel.

Detta i sin tur innebär att x-drive funkar ”som det ska” trots att man har fel däck.

/M

Danne Umeå
Jag får väl chansa och ta mig hem.

Hade förresten fel om "nya" bakdäcken som var 245/40

Så fram 235/35 och bak 245/40
Danne Umeå
Så tyvärr över 4.5 procent fel
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det har varit kul, lärorikt och socialt att vi alla här har bidragit att höja vår kunskap om xDrive. Denna tråd är ett typiskt exempel på detta forums förmåga att ställa upp och hjälpa varandra. Vi får alla hålla tummarna att trådstartaren kan ta sig hem utan problem.

Tack för jag fick bidraga till tråden.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev tidigare är det nog klokt att försöka fråga teknikkunnig person på BMW, men som jag har förstått det hela kopplas fördelningslådan ur helt om man drar säkringen till den och bilen blir då enbart bakhjulsdriven.

Däcket som fick punktering - går det inte att laga provisoriskt med t ex. plugg?

Mvh
Johan B

Danne Umeå
Den och det andra bakdäcket var helt sönder nött på insidan .

Blir så när man lånar ut bil och släp till folk som lastar allt som kan och lastar fel dessutom
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det där med slitage på insidan bak: se till att göra hjulinställning på alla fyra hjulen i samband med att du byter däck. Vänta inte.

/M

Danne Umeå
Det var inte bara snenött utan ser ut som nån skurit med kniv längst in
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag hade samma på min f07. Efter en säsong med ny bil, nya däck, såg däckverkstaden att bakdäcken slitit snett pga felaktig camber. Då gjordes fyrhjulsinställning. Detta bromsade slitaget men när jag besiktigade bilen nyligen, efter tre sommarsäsongen, såg vi att vänster bakdäck var helt förstört längst in, synlig kord. Höger bak nästan lika illa.

Efter att vänster bak tagits av gick det att dela med handen. Jag har 275 mm bak, ju bredare däck desto större symptom av felaktig inställning.

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.