AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.065

Start/Stop funktion F30 BMW 330e 2018

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Går det att stänga av start/stop funktionen i en BMW 330e 2018. Om inte hur gör man då om man får motorstopp mitt i vintern???
Björn
ha
734
haack
X3 30d -18

Lite svårt att förstå din fråga, men på första delen så svarar jag att du kan koda så start/stop alltid är off.
Men du kan alltid aktivera det.

Mvh

www.facebook.com/bmwkodning
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...dock är den programmeringen inget som BMW utför då det påverkar bilens "avgasvärden" och miljöklassning...

På andra frågan tolkar jag det som att du är rädd att start/stop-funktionen ska vara aktiverad och stanna motorn när det är kallt ute och batterikapaciteten inte kommer att räcka för att starta den igen.
Detta har BMW tänkt på och bilens batterikapacitet övervakas och om bilens styrsystem bedömer att batterikapaciteten börjar bli "för dålig" så stängs elförbrukare/system av i en viss förutbestämd prioritetsordning för att säkerställa driften av bilen - där är start/stop-systemet säkerligen ett av de första systemen som avaktiveras för att inte riskera att motorn ofrivilligt stängs av och inte kan startas igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
På min BMW F20 116i 2015 finns det en liten knapp ovanför start/stopknappen som man kan avvaktivera funktionen och denna avaktiveringsknapp lyser då orange. Men ja ser inte denna i en 330e 2018 modell F30
MVH
Björn

ha
734
haack
X3 30d -18

Ah, då kan du inte aktivera det, men är 99% säker på att parametern finns så man kan stänga av det.

www.facebook.com/bmwkodning
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Finns det inte en temperaturparameter som påverkar start/stopp också? Jag trodde att start/stopp automatiskt avaktiverades vid under +5 och över +25 för att värme resp kyla ska kunna ge behaglig temp i kupen.
Men även inom intervallet förblir nog motorn igång om man har låg spänning i batteriet.
AC är ju en strömförbukare av rang så är det för varmt går det snabbt iväg Ah med motorn av.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
wigerup: Om du får motorstopp (jag gissar du menar förbränningsmotorn) så spelar det väl ingen roll om start/stopp är aktiv. Eller menar du nåt annat?

Dessutom har man kanske el kvar så man kan komma vidare.

Om du enbart kör på el så ser en värmepump till att det blir värme/kyla.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Funderade också på det här i en annan tråd och lösningen är enklare än vad man tror, lägg bara växelspaksväljaren i M/S läget.
Transocean
Jag tror TS menar vad som händer om han av en eller annan grund blir ståendes med bilen på vintern. Typ hamnar i en snöstorm och vägen blir stängd. En väldig vanlig händelse här i Norge. Batteriet visar 0 km och start/stopp slår av motorn :-)

Detta hände mig i Mars på vägen till Tyskland, var endast - 10 grader ute men jag kan inte påstå att en hybrid-bmw är den varmaste bilen att sitta i om man står stilla och motorn slår sig av. Värme har man tills det stora batteriet töms. Då startar bensinaren och går kanske 10 minuter, stängs sedan av och så fortsätter det. Inte lika varmt som i en vanlig bensin/dieselbil där man bara låter motorn att gå.

Att lägga den på M/S och dra på handbromsen är väl ett alternativ; vad vxl-lådan tycker om det om man står så i typ 6 timmar kan jag inte uttala mig om.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Ja frågan är hur stor skillnad det är i slitage att lägga den i P med motorn igång jämfört med att dra handbromsen / auto hold. Hade varit bra att veta.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Krillekrill: Står du still och kommer att göra så är enbart P inget bra alternativ till handbroms, den är en enkel låsning av bilen som i sämsta fall kan försröra växellådan...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Jo det vet jag, men menar framförallt att ha motorn igång och dra handbromsen utan att lägga den i P. Det sliter antagligen mer, precis som Transocean är inne på.
Transocean
Precis, jag bara antar det, men vet inte säkert. Man måste också komma ihåg att den 8-stegade automaten i edrive-bilar saknar momentomvandlare d v s det är inte den av alla lovordade jättesköna lådan från ZF som man finner i alla normala BMW.

Transocean
M a o enklare att byta vxl-lådsolja :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.