AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
554

Söker mig en rattutslags givare. Steering angel sensor

Jo
4
Jockees
530ia Touring -01
Hallå! Nu på forumet men läst mycket hör dem senaste månaderna. Verkar vara ett riktigt bra forum med smarta enkla lösningar på problem. Jag söker mig en rattutslags givare om någon har? Började med att bromsskivorna vart krokiga så antar att det är alla vibrationer i ratten som gjort att sensorn gått sönder.
Är det någon som kan tipsa om vart man kan köpa en bättre begagnad sensor eller om det är någon som rent av har att sälja en? Ganska panik då det vart en 2a på besiktningen pga att antisladd lampan lyser😞 Bilen ären 530ia touring -01
Tack på förhand
Hej,

Det finns lite olika ingångar här. Rattvinkelsensorn behöver inte alls vara trasig. Den kan komma ur balans av diverse orsaker.

En första åtgärd bör vara att försöka att göra en omkalibrering. Det finns olika möjligheter. INPA är nog den enklaste, men det programmet har du antagligen inte själv. Någon kompis, kanske?

Det krävs en laptop och programvara med interface. Och något lite erfarenhet, inte jättemycket men såpass att du inte får panik... ;)

Länk

/Lennart
Jo
4
Jockees
530ia Touring -01
Ja precis,har provat med att vrida ratten vänster höger vänster till rakt,men det funkade inte. Har faktiskt ett interface att koppla till datorn,fick med en skiva med inpa men men är utan cd-rom 😞 Ska försöka göra ett försök att ladda in programmet från nätet kanske. Tack för svar!
Jo
4
Jockees
530ia Touring -01
Nu har jag kalibrerat och nollställt med Inpa,men felkoden kommer upp iaf. Kollade med BMW scanner oxå och där kommersen upp efter jag kört med Inpa.Är det bara att byta givare då?😞
Jo
4
Jockees
530ia Touring -01
Uppdatering igen,efter mycket scrollande hit och dit hittade jag igen dsc modulen i ediabas,körde ett test på vinkelgivaren och vips så var allt okay! Nu kan man besikta i morgon!💪🏼
Grattis!

Och tack för återkopplingen!

/Lennart
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Strålande!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.