|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått upp felmeddelande: Fel vid påfyllning av adblue Adblue- felaktig vätska. Det var ett bra tag sedan jag fyllde. Har nog gått åt halva tanken sedan dess. Köpte adblue på Swedol. Gäller en 520-2014 euro6 190hk. Nån givare som fått tilt? Vad kan man kolla? | |
| Inte helt ovanligt med det felmeddelandet, orsakerna kan vara flera. För vissa verkar felmeddelandet försvunnit av sig själv och för vissa har det krävts byte av hårdvara. Det du kan göra i detta läge, annat än åka in på BMW, är att fylla fullt med fräsch AdBlue och se om det gör ngn skillnad. | |
|
Det finns bara en klass av ad-blue så det är inte fel typ. Det är nåt annat. ------- //Lövet |
|
|
Förlåt, lånar tråden genom att fråga från vilken årgång Bmw 520d samt 320d har dessa Adblue behållare? Har länge gått i köptankar angående någon av dessa två modeller och det är 190hk motorn jag är ute efter. Vill dock inte köpa en bil med någon Adblue tvång. Så ett svar från er som vet tas tacksamt emot. |
|
|
Vad är du orolig för? AdBlue har kostat mig 186kr typ på 24 månader och 3000 mil så det är ingen jättegrej direkt. ------- //Lövet |
|
| Handlar inte om summan. Läste något i stil med att det ska inte köras med tom behållare då det kan bildas kristaller vilket sedan kan resultera i att man måste lämna in för reparation av delar. Så varför dra på sig mer jobb än i vanliga fall. Därmed vill jag helt enkelt inte ha en bil med Adblue | |
|
Enkelt kontrollera hur mycket adblue det finns kvar och hur mycket du kan fylla på i idrive menyn. Körde 1900 mil med min förra F10 och fyllde aldrig en droppa adblue. Alternativet är hitta en euro 6 klassat bil utan adblue. Crille |
|
| Kan vidareutveckla mitt svar: Jag hade problem med AdBlue på min bil, dock inte samma felmeddelande som du men vid avläsning av felkoder så sa den bland annat felaktig blandning. Fick först tipset av BMW-verkstan att fylla fullt och köra vidare, detta hjälpte nu inte på min bil. (Slutade med att jag fick byta matarpump och styrdon) Förklaringen till varför jag skulle testa fylla fullt och köra var att vätskan kunde ha blivit utspädd av kondens och "ålder och att systemet då reagerar på detta. | |
|
carlsson77: Du kan inte köra bilen tom på adblue, den startar inte då. Du får signalen att fylla på adblue lite drygt 200 mil innan det behövs. Klarar du att tanka så klarar du att ha en bil med adblue. Risken är om du väljer en bil utan att den hamnar på fel sida exempelvis miljözoner framöver så tänk en extra gång. ------- //Lövet |
|
| Lövet, men om bilen redan är euro 6 utan att Adblue är utrustad så behöver man väl inte oroa sig för miljözoner? Jag uppskattar din feedback. | |
|
Jag skulle inte våga chansa. Vad säger att kravet nästa gång (inget är ju klubbat) enbart är baserat på euro-klass? Det kan säkert dyka upp andra krav också så bäst att vara säker. De små kostnader som ad-blue medför är ingenting mot att behöva paniksälja bilen. (Obs att detta mestadels har betydelse om du bor i Stockholm. I övriga landet tror jag zonerna är låååååångt borta). ------- //Lövet |
|
|
Jag skulle iofs bli förvånad om man gör massa teknikspecifika/teknikstyrande tillägg till Euro6-klassningarna om miljözonerna införs. Uppfyller bilen kraven för EU6, så gör den det oavsett hur man valt att konstruera avgasreningen. ....och vi kanske ska avvakta valresultatet! Det kan ju bli så att miljözon-debatten fortsätter och får en annan vändning då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har Euro 6 med hjälp av AdBlue med det är en ständig källa till magsår och oro. Matarpump problem, Eluppvärmda rörledningar under bilen i saltslasket, kristaller i ventiler, matarpump eller dysor, problem med sensorer etc verkar vara stor risk som helt plötsligt kan resultera i utgifter på 20.000 - 30.000 kr. Listan kan bli hur lång som helst när bilen får några år på nacken. Att fylla på vätska är dock en enkel och billig process. Jag skulle heller vilja ha en ha en Euro6 utan AdBlue, men då får man gå ned på xDrive eller motorstyrka. Miljözonerna verka ju gå på Euroklass, oavsett om man fixar det med AdBlue eller att skruva ned effekten. Tyskland hotar ju tex att blocka Euro6 bilar som är Euro6-A / Euro 6-B / Euro 6-C och bara tillåta bilar som är Euro6-D (real drivning emission certify) i städerna. Hur tillverkaren fixar det, med eller utan AdBlue bryr man sig inte om. |
|
|
Behöver inte gå ner från xdrive eller motorstorlek för en euro 6 utan adblue, min F06 är utan adblue. Crille |
|
|
Frågan kvarstår för min del då, vilket år kom Adblue tanken på Bmw 320d samt 520d 190hk, INTE Xdrive? |
|
|
Crille-Boy, Då är det väl för att din 640xD väger 300 kg mindre än min 535xD som gör att den kvalar in utan AdBlue. Då har du ju i alla fall bättre nattsömn och lägre blodtryck än vi som kör med AdBlue och väntar på den stora reparationen. Inte lätt att hitta bra info om när/var/hur varje modell inför AdBlue eller ej. |
|
| Ja AdBlue verkar vara ett känsligt system, gäller även andra märken än BMW. Hade gärna sluppit det i min bil, men å andra sidan vill jag ju ha en Euro6-klassad och med modellen jag valt så måste det till. | |
Transocean |
Hmm, vi har haft AdBlue på lastbilssidan i alla fall 10 år nu och det har inte varit några som helst problem med det. Vår firma har flera hundra bilar och det funkar som sagt klockrent, kanske är tunga fordon robustare? |
|
Haha, vad kör ni för märke? Eu4 för tunga fordon gick väl in 2005 och det var ju då de flesta tillverkare valde att gå på SCR spåret. Men det är ju ett komplext system så visst finns det problem. Trots att jag jobbar med avgasrening hade jag gärna haft en BMW med SCR (vilket implicerar adblue) eftersom BMW har varit ledande vad gäller nox utsläpp i de tester jag sett. Men självklart med maskinskadeförsäkring förstås. |
|
| @ andreas_lofgren Helt RÄTT,det finns bara EN kvalitet på AdBlue. | |
| ... När man läser om ALLT strul,med det innebär att ha en Dieselbil med SCR-rening,så är jag glad att ha en "fusk-klassad" Eu6:a,ingen SCR-kat & ingen AdBlue... Men ett dpf-filter har ju en begränsad livslängd också... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.