|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop.. Motorn kommer inte upp i temp om jag inte kör i typ 20km i timmen.. På motorväg ligger tempen på oljan run 72grader Och vattnet under 70grader.. Den som är bytt är huvudtermostat, sensor, den andra termostaten egr eller vad den heter, kylaren till automatlådan samt vattenpump.... Har dock inte bytt allt på en o samma gång utan del för del.. Efter varje byte har tempen legat på runt 92grader för att efter ett tag några dagar ungefär åt till knappa 70grader.. Vad har jag missat? Någon som vet? Bilen har snart gått 22k och är från 2009...Hur nyttigt är det att köra bilen med låga temperaturer på vätskorna? Känns som den drar mera bränsle men de kanske jag bara inbillar mig.. | |
|
Undrar hur det är med EGR termostaten, kan du inte klämma åt en av slangarna till den? Det finns bra tänger för det. Borde vara ett enkelt sätt för att utesluta den delen av kylsystemet. FAF |
|
| Den har jag bytt men kan iofs byta den igen då jag har en helt ny som jag råkade ta sönder lite grann men den funkar.. | |
|
Har du köpt original termostater? Mvh |
|
|
Närå,de e inte så farligt ur slitageperspektiv med c:a 70 grader,under förutsättning att du kör på LL04 olja (däremot tar det längre tid att komma upp det,än vad det bör). Men en KOMPETENT BMW verkstad BÖR kunna hitta felet. De verkar som om de mest aktiva komponenterna är bytta. En RIKTIG BMW verkstad har tillgång till rätt OBD-verktyg. De tar duktigt betalt för detta,men i gengäld kan du som kund faktiskt förvänta dig att de ställer en korrekt dignos. |
|
| DPF reningen startar väl först få modern når 75 grader, så det finns risk att DPF fylls och bilen går in i limp home mode. | |
|
Den drar mer bränlse om den inte kommer upp i arbets temp då den skickar mer soppa för att uppnå arbets temp. Råkade ut för samma sak men det gäller att köpa org termostat har jag erfara. Egr lika så. |
|
| Original säger ni.. Hmm.. Lämnade in den på MECA.. Vad dom stoppade in för termostat vet jag inte.. Jag kan knappt skilja på ett glödstift och ett tändstift... Får väl kolla upp det.. Kanske står på kvittot.. | |
|
Ja där har du nog problemet Jag köpte pirat termostater till min första gången funk inte alls Byt till bmw original så ska du se att tempen går upp Mvh |
|
|
Termostaten kollar man genom att lägga den i en kastrull på spisen, tillsammans med en kött-termometer, värm tills det kokar, sänk och öka värmen några gånger, kolla graderna och hur termostaten öppnar och stänger. Jag har flera gånger råkat ut för nya termostater, eller relativt nyligen bytta, som inte fungerar som de ska. BMW tillverkar inga egna termostater, så i princip finns det ingen "original". Men sannolikt kan man generellt ha högre tilltro till kvaliteten på en termostat som säljs av BMW som en "original"-del. Rent generellt kan man väl anta att den billigaste termostaten på marknaden kanske inte håller lika hög kvalitet. |
|
|
Jo det är skillnad på konstruktionen mellan pirat och original termostater Original stänger mot en kona och piraten var plan med en gummi packning i mitt fall halka packningen av vilket resulterade i att den inte fick upp temp. Mvh |
|
| Någon som kan tipsa om en termostat som säkert är orginal och som fungerar? Tycker alla ser likadana ut.. | |
| Kontakta din bmw återförsäljare och beställ där mvh | |
| Om du är minsta osäker, koka termostaten på spisen innan du monterar den | |
|
Har haft exakt samma fel på min 530d pre-lci. Det sitter en termostat i värmeväxlaren till växellådan, denna var boven i dramat för mig. Det var liknande beteende min bil hade. Bytte först egr, sen huvud och till sist den i växellådan |
|
| TS uppger att han har bytt kylaren till automatlådan, då förutsatte jag att termostaten/värmeväxlaren/växellådan är ok (?) | |
|
BMW originaltermostater brukar generellt vara tillverkade av Hella/Behr eller Hengst. Möjligen förekommer Valeo också. En liten fundering som jag får är: har du mätt temperaturen med ett externt instrument - det kan ju vara så att bilen av någon anledning inte anger rätt temperatur när du läser av instrumentklustret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har kollat tempen i carly o jag antar att den visar korrekt . O tack Johan B för några olika leverantörer.. Tack alla för era svar.. Blir väl o skruva ner hela bilen byta termostat o skruva ihop den igen för att sedan undra vart delarna som blev över skulle ha suttit. | |
| En liten uppdatering. Lämnade in bilen för termostatbyte idag och bad dom spara den gamla.. Eller gamla o gamla, böt den ju förra året för dyra pengar.. Märke på den som meca verkstaden hade satt dit va Motorad och de såg ut som packningen hade smält eller något på vissa ställen och var helt platt men det kanske ska vara så?. . Hur som helst så köpte jag en termostat av märket Behr från ebay och fick den monterad för 1200 och allt är frid och fröjd och jag hoppas de håller i sig.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.