|
|
|
|---|---|
|
Brukar ni koppla ur batteriet när ni ställer av bilarna under vintern? Jag har hyrt plats men vet inte om det finns möjlighet att ha den på underhållsladdning under vintern. | |
|
Har en M5 E60 från 2005 som jag ställer av under vinterhalvåret. Jag koppplar alltid ur batteriet och tankar bilen full. |
|
|
Ok! Jag tänkte på att kopplar man ur batteriet så kanske bilen inte startar efteråt,som jag hört ska tex batteribyte utföras hos BMW men det är kanske nyare bilar än våra? |
|
| Har inte haft problem att starta bilen på våren. Det kan vara lämpligt att ha en dator med inpa vid påställning så man kan läsa/nolla felkoder som kan uppkomma vid påkoppling igen. | |
|
Låt batteriet sitta kvar och sätt på underhållsladdning med en CTEK mxs 5.0 EB |
|
|
Saken är den att där jag ska förvara bilen vill att batteriet är urkopplat,men att jag kunde lämna en laddare så skulle dom se till att batteriet var laddat när jag hämtar den. Därav min fundering om jag ens tar mig därifrån om batteriet varit urkopplat. Ifall det är en startspärr eller liknande som låses när batteriet varit bortkopplat. |
|
| Ta hem batteriet. Ladda det lagom till det blir dax att ta fram bilen igen? Jag gör så på alla mina bilar, vissa av de står strömlösa i 10 månader, inga problem (än?). Mina bilar är gamla dvs årsmodell -94 till -00 | |
|
Ja gamla bilar är det säkert inte problem med men jag vet att nyare bilar måste du lämna in på verkstad för batteribyte,frågan är om 2008 är en gammal eller ny.=) Nu kommer jag inte ihåg bilmärket men farsan hade nån bil som han fick bogsera till verkstad pga att han bytte batteri själv. |
|
|
Min 750 blev strömlös under förra förvaringen då laddningen med CTEK på nåt vis uteblev. Eftersom batteriet var inkopplat blev det kört i botten och således behövde det bytas i våras. Men när jag skulle starta bilen, som då hade fått laddning någon dag innan jag kom så startade den snällt och utan problem annat än att den klagade på dåligt batteri. Men inga felkoder eller inkodning av batteri behövs. Om man byter ett AGM 90ah till ett AGM 90ah så behövs ingen kodning. Byter man typ, från bly till AGM eller vise versa behöver man koda. Byter man storlek, upp eller ner behöver man koda. Info från BMW-meck som jobbat med BMW i 25 år. Detta för att IBS ska veta hur mycket den kan ladda på. Så att BMW vill koda in ett nytt batteri, med EXAKT samma spec som det gamla är bara ett för dom enkelt sätt att tjäna någon tusenlapp till..... Bäst är att kunna underhållsladda men eftersom det inte verkar gå i detta fallet så koppla bort batteriet. Om du laddar det hemma eller om dom som har garaget gör det åt dig innan våren, det kan nog kvitta. Niklas Fransosen |
|
|
Okej du fick inga problem med din fast bilen var utan ström,då borde inte min heller vålla några beskymmer om jag kopplar ur batteriet under vintern kan jag tycka! Tack! |
|
|
Inga följdfel pga att den stod mer eller mindre hela vintern utan batteri. Så snart jag bytte batteri så slutade den så klart att gnälla över batteriets status. Och jag bytte det själv, utan kodning och den har inte flugit i luften än..... ;-) Förmodligen är det bättre att koppla bort batteriet helt än att låta det dö på plats så att säga. Niklas Fransosen |
|
| Bytte batteri själv på min förra året, samma spec som original och kodade in. Inga konstigheter eller fel dök upp. Batteriet var väl urkopplat 15-20 minuter... Annars om du kan skulle jag rekommendera underhållsladdning. | |
|
Pratade med förra ägaren idag,han hade haft den helt urkopplad en vinter utan problem. Det fungerade felfritt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.