|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nyregistrerad på detta forum, men tänkte ventilera mig lite, och faktiskt få lite feedback från folk som varit med i gemet länge. Här är historian! Är just nu inne på min andra 520, denna köpte jag 2017 augusti från Förenade Bil i Malmö AB, den var då ca 1,8år gammal. Har sedan i Juni haft enorma problem med den, det började en morgon med att Centrallåset inte fungerade. Fick låsa upp förardörren med nyckeln. Startade bilen och Låset fungerade fortfarande inte, headuniten tändes inte, torkare och blinkers fungerade inte. Släppte efter ca 4 min. Eftersom bilen är en Premium Selection och jag bor i Uppsala lämnade jag in den på Bavaria. Sedan den 16 juni har dom haft den i 5 omgångar, jag har fått ut bilen 1-3 dagar innan samma fel uppmärksammat sig igen. Dom har bytt larm, dragit om larm (som var felinstallerat av Förenade bil(det har dom tagit på sig)) bytt Headunit, byt AGR? ventil, programmerat om bilen. Just nu har dom den för 5e gången inne för exakt samma fel. Jag kontaktade därför igen Förenade bil och meddelade att jag ville häva köpet av den, deras försäljningschef meddelade mig att dom inte tyckte felet var ursprungligt utan att jag "orsakat" det mest troligt, eller pga slitage. Jag bifogade alla rapporter från Bavaria(som samtliga blivit ersatta av BMW's garanti) till FC på Förenade Bil, även efter detta ansågs det att det inte var skäl till att häva köpet. Pratade även med folk på Bavaria och de lät förvånade att förenade bil menade att jag kan orsakat felen genom oaktsamhet / slitage. Jag har varit i kontakt med FC efter det, och även mailat VD utan svar på ett par dagar nu. Jag kommer nu att ta detta vidare till ARN / alternativt Tingsrätt. Jag har läst en hel del och jag tror mig ha rätt bra med kött på benen för mitt case. Jag funderar om jag ska ta mig en sväng ner till Malmö och snacka med dom face to face en gång innan och se om de faktiskt är villiga att lösa det, eller är detta slöseri med pengar och tid? Jag skulle vilja ha lite feedback från er, någon som varit i liknande situation? Någon som har något gott råd vad jag ska göra, eller är ARN det enda alternativet. Samt om jag ska tillbaka bilen från Bavaria utan att de får försöka laga den en 5e gång? Annars får ni följa min resa i väntan på ARN beslut i denna tråden. Trevlig Helg! | |
|
Tråkigt! Ett par frågor: Har Förenade Bil godkänt att Bavaria Uppsala försöker fixa bilen? Har du köpt bilen som privatperson? Du kan försöka ringa VD på Förenade Bil, men jag skulle inte ha åkt 135 mil på vinst eller förlust för att hoppas få till ett samtal med någon hos dem. Konsumentköplagen ger dig rätt att häva köpet efter tre seriösa men misslyckade försök att rätta till felet, givet att du är privatperson. Under de 6 första månaderna ligger bevisbördan hos säljaren att visa att felet inte fanns där från början, men efter 6 månader ligger bevisbördan hos dig att visa att felet har funnits redan när du köpte bilen. Jag är osäker på vad PS erbjuder utöver detta. |
|
|
Tjena. Köpt som privatperson ja! Förenade bil har blivit kontaktade under tiden, dels för att delar av felen var pga dom eftermonterat ett BMW-orginal larm, och då jag bor 80 mil bort och Bavaria är auktoriserad verkstad fungerar det lika bra. Verifierade även detta med konsumentverket att det inte bör vara en nackdel. Har även jobbrapporter från Bavaria där de står att Förenade bil gått med på att ta kostnaden för detta (istället för Garantin). Japp det med 6 månader är jag väl medveten om, dock står det mig personligen ganska övertygad om att jag ej orsakat felet. KKöpL står även rätt tydlig på att man kan förvänta sig ett visst skick på något man köper. En bil för över 300K som är mindre än 1 år sedan inköp kan man förvänta sig ska fungera bättre än detta, och inte behöva vara på verkstad ca 40 dagar på 2½ månad. |
|
| Låter jobbigt. Håll oss gärna uppdaterade hur det går. | |
|
om felet som uppstått inom sex månader pågår efter sex-månadersgränsen måste bevisbördan fortfarande ligga på sälharen - givet att det är samma fel. men eftersom säljaren är inne och mixtrar med bilen mer än vad du gör borde man kunna hävda att det finns stor risk att säljare orsakar felet. oklar över rättslig stöd för denna tanke. du kan också kolla med konsumentrådgivare i kommunen för gott råd |
|
|
Tråkigt att höra att seriösa handlare beter sig så här. Låter som ett typiskt fall där de försöker komma undan sitt ansvar. Det är väl ändå en del av att köpa just premiumbilar; korrekt och seriöst mottagande med fokus på kund och full support om det händer något. Att de marknadsför och säljer bilar under Premium Selection ska ju också bidra till trygghet för konsumenten. Dock verkar det mer vara ett försäljningstrick tyvärr. Läser man det finstilta täcker det inte mycket mer än en vanlig garanti som man får hos alla seriösa bilfirmor. Har du varit i kontakt med BMW Sverige? Jag har haft lite strul med vissa BMW-handlare innan och jag kontaktade då dem för att berätta hur deras ÅF beter sig. För att göra en lång historia kort så hjälpte det lite i a f, då de tog kontakt med ÅF och antagligen sa att visst beteende inte är OK. Efter detta var ÅF betydligt mer medgörlig. Hoppas det löser sig! |
|
|
jclevarp - många organisationer och försäkringsbolag erbjuder (initial) juridisk rådgivning. Jag skulle rekommendera dig att kolla ditt rättsskydd och prata med någon för att få en uppfattning av deras syn på vad du kan göra. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Har själv reklamerat en bil, dock inte till en BMW ÅF, men kan rekommendera dig att gå med i Motormännen, då har du fri juridisk rådgivning, de kan även ta över kontakten med ÅF. Den bilen jag hade var inne 9 gånger för samma fel, som tur var - var säljaren otroligt bra att ha att göra med, han förstod mig och tog tillbaka bilen utan problem. |
|
| Har det hänt något mer? | |
| Inget mer än att jag fått bekräftelse på min anmälan. Upp till 6 månader säger ARN | |
| Är i samma sits | |
| Exakt samma sits? Eller har du försökt häva ett köp och ej lyckats få så du anmält till ARN? | |
| Japp. Väntar på utlåtande från ARN. | |
|
Första återkopplingen av ARN. De ville ha komplettering på Köpeavtal och fullständiga garantivillkor. Bifogat idag. Håller er uppdaterade. |
|
| Ok. Känner igen detta. Jag anmälde i mitten av juli och har skickat in all dokumentation. | |
| Hur går det i detta ärende? | |
|
Hej! Fick besked av ARN idag att det kommer svar inom ca 120 dagar. Ingen mer skrivelse till dom behövs. |
|
| Ok, och inget från FB i Malmö? | |
|
Inget personligt till mig, dom har dock svarat ARN en gång som jag fått ta del av. Där sa dom i princip bara samma sak "Det har gått 10 månader" Dom sa även att jag borde kommit till dom med bilen och inte bara ha kontakt med dom. Men att åka 70mil för service när det finns en auktoriserad verkstad 5min bort anser jag inte vara en godkänd anledning. Vilket jag även påpekade. |
|
| Hur går det för dig | |
|
Tja! Fick mail av ARN i torsdags. De ville ha mätarställningen på bilen. I övrigt ingenting sedan "inom 120 dagars mailen" jag fick i mitten på December. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.