|
|
|
|---|---|
Moffen |
Har stora planer på att inhandla en bmw 525i av årmodell 91-93 och undrar hur den är i gämförelse med exempelvis volvo 940, undrar också hur bensinsnål den är då man gasar lite |
| Hej! En 525i 91-93 är en ganska bensinsnål bil i förhållande till dess tyngd. En Volvo 940 S 2.3 dvs. standard motorn drar väl ca litern? En BMW 525i drar ca 0,9 på blandad körning. Den drar väl såklart ganska mycket när man gasar lite, men den drar mindre bränsle än en Volvo iaf. Men om du ska handla en 525i, så satsa på årsmodellen -93 eller nyare. Denna har VANOS, vilket gör bilen lite vridstarkare och bränslesnålare. | |
|
Nu blev jag nyfiken i en strut.... :) Förklara gärna för en nollställd som mig hur förkomsten av VANOS gör bilen vridstyvare? |
|
| Han skrev vridstarkare, inte vridstyvare :-) | |
| Hehe OK, då fattar till och med jag :) | |
|
Maxvridet (245 Nm) är väl lika på båda men finns vid lägre varvtal med VANOS? --------------------------------------------- Länk |
|
|
wath> alldeles rätt, samma vrid fast på olika varv. Att jämföra en 525 mot en 940 är väl lite orättvist :)) BMW´n vinner ju allt som gäller komfort och prestanda! Körde under 0.8 med min gamla 525:a ibland iaf, 1.09 l/m med släp och 2st skotrar på. |
|
|
Hej! Tycker inte man kan jämföra en Volvo 940 med Bmw 525. Precis som Beamer säger. Man får ju så mycket mer för pengarna om man väljer en 525. Bensinförbrukningen på min blandad körning ligger på ungefär 1,05 l/mil. Komfortmässigt är nog den här bilen oslagbar i klassen. Mvh Roger |
|
|
Min förra bil var en 940GL -91 automat B230FB. Säger bara en sak: Roligare bil på vintern kan man inte ha:-)Snacka om isprinsessa! Den drog ca 1,1 blandad körning. Komfortmässigt var den som de tidiga E34:orna, men går inte att jämföra med min 540. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.