AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.126

Vilka katalysatorer köper man till en M5 E39?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Originalkatalysatorerna är säkert "bäst", men jag funderar på några likvärdiga eller ännu hellre med (om möjligt) lite bättre flöde och åtminstone likvärdig hållbarhet som originalen.
Jo... Inga keramiska ersättningskatalysatorer!

Misstänker att min högra katalysator brunnit på min M5:a pga troligen defekt kamaxelgivare på utloppssidan bank 2...tyvärr.
Hade en felkod på överhettning katalysator bank 2 och felkoder på kamaxelgivare (kommer nu inte ihåg nu vad det var för kodnr, detta gjordes på en verkstad och glömde att ta med utskriften(hämtar givetvis den efter helgen).

Har t.ex. inte mätt upp avgasvärdena ännu, men frågar nu i alla fall OM det nu visar sig att katten är smält/defekt.

Någon med erfarenhet om ett bra ställe (helst i Sverige) att köpa bra ersättningskatalysatorer (byter båda om det ändå ska börja bytas).
Kanske någon som bytt och har lite att förtälja?

Mvh Janne.
Bäst flöde har du som du säker vet med "100 cellers race-kat", bilen borde gå igenom med de galant då de numera höjt HC gränsen till 200. Jag är osäker på rör-dimensionen men det borde vara 2" (?). Länk har metalliska som inte kostar skjortan, kvaliten har jag ingen aning om.

PS: Var glad att din M5 är så gammal att den har EGT sensor, den togs bort på nyare. MEN du har bara en EGT sensor ( Länk ) och den sitter just på "samma sida som bank 2", om man får tro bilden... Eller om temperaturen beräknas på något sätt med hjälp av lambdorna?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...ok tack!, jo har sett dessa kattar, men jag får en "känsla" av att det är för litet flöde igenom dessa om man jämför med original metallkat.
Men visst, jag måste ringa och fråga.

Ja, får väl seriöst börja fundera OM jag smält den "på riktigt".
Ferrita har väl också ersättningskatalysatorer, tycker mig ha läst det någonstans.

Jo...eller så köper man ett komplett supersprint med allt från extraktorrören till slutdämparna..näää, skojar...det lär väl kosta minst 60 papp!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

F-n...skrev fel, det är bank 1 som koderna dök upp på.

På bank 2 har BMW bytt kortet med magnetventilerna på för några år sedan, den sidan felade icket..

Mvh Janne.
Undrar HUR de vet att de är bank 1 som haft för hög temp vid katten då det inte sitter nån tempsensor där? Hur beter sig bilen? Går den som vanligt eller är den lite "platt" på varvtal över 4500? Om du inte vet när kamsensorerna byttes förra gången så kan det nog vara läge att byta alla? Min ena bil hade endast EN sensor som var fabriksmonterad, övriga hade datum mellan 2004 - 2007, numera har dock alla samma datum :D.

Jag är tveksam till att katten smält, men den har nog (?) gått varm iaf...

Om du inte har Inpa, så är det bra läge att skaffa det nu :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...vet att jag borde börja fundera hårt på att skaffa någon form av vettig felkodsavläsare.

Körde några mil för att försiktigt "hanka mig" framåt(läs hem) när jag t.o.m. hörde att avgasljudet ändrade sig(bluddrande) och han gick allmänt mycket sämre.

Misstänkte Vanos igen, men som sagt så fick jag "bara" felkoder på kamaxelgivare och överhettningslarm.

Nu är jag inte hundra på att överhettningslarmet är katalysatorn, men iom att katalysatorn nämndes i protokollet i samband med "överhettning"(var på samma rad s.a.s.) så misstänker jag att den gått för varm någon gång under den tiden.

Hade två små ryck ifrån motorn under den körningen också, det var kanske då den gav överhettningslarmen till styrdonet som "släckte motorn" under bråkdelen av en sekund?

Mvh Janne.

Låter ju mindre kul att bilen gick märkbart sämre :(. Om jag får vrål-gissa så kan en "halvsmält katt" ge upphov till högre temp vid avgasgrenröret med allt vad det kan medföra, dvs ökad sannolikhet för misständning pga högre värme? S62 borde ha knacksensorer så då stänger den väl av en eller flera cylindrar tillfälligt (?) o det var det du märkte i form av små "ryck"?

Oavsett kör minimalt så här, låt bilen stå till den är 100% kry igen. Kamsensorer är förbrukningsvara på S62, går en sönder så brukar övriga följa rätt snart om de är ungefär lika gamla? Leebmann24 tar mellan 1250-1500 per sensor, men det påstås att det finns fullt kompatibla sensorer för ungefär 800-900 kr styck. Jag vet inte, jag vågade inte chansa.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bilen har stått sedan jag kom hem (förutom t.o.r till en med felkodsläsare bara).
Fanns inga felkoder på misständningar eller några koder med cylindrar inblandat!?

Motorlampan tändes inte heller.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Återkoppling...

Jo...kamaxelgivarna på bank 1(insug + avgas) är bytta och bilen går bra igen(originalgivare köptes från BMW).

Överhettningslarmet finns ej kvar.

Skönt att det inte verkar ha blivit något "följdfel" iaf.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.