|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tittat på x3 och xc 60 den senaste har fått mycket beröm för sin formgivning och inredning. Så gott som alla svenska tester har den fått full pott,,bättre styrning, bättre chassi, inredning,,inget om lastutrymmet,,som är viktigt för oss. Själv tycker jag att volvon ser ut som en förvuxen kombi, jag har inga problem med att x3:an ser ut mer som en "suv" tycker faktiskt att den nya är snyggare än volvon. Har en fundering angående x3:an adaptiva dämpare, det verkar vara elektroniska dämpare på den och inte luftfjädring, luftfjädringen har sina problem som har varit en följetong här på forumet. Kan dom elektroniska dämparna bli en andra följetong här på forumet? Eller är det en bättre konstruktion.. | |
|
Hej, det är ju framför allt en annan konstruktion. Luftfjädringen är en gummibälg som med tiden börjar läcka. Dämparen är en....dämpare. Som håller längre. Inte heller har jag läst att de går sönder på något märkligt sätt men ska de bytas i framtiden så antar jag att de är dyra, betydligt dyrare än konventionella dämpare. Jag har ställbar dämpning på min bil och de olika lägena är mkt märkbara. Du får ”tre bilar i en”. /M Mina bilar: Länk |
|
| Ok, funderar på en x3 med M-tpaketet. blir den "hård" med bara M chassit? har en e9x med m-paketet, hur länge har dom här dämparna funnits till bilar tro..sökt på nätet men finns inte så mycket om dom, sitter givarna inne i dämparna eller på utsidan.. | |
|
EDC-dämpare är rätt dyra att byta ja. Till E31 kostar de ca 10.000 kr styck sist de gick att beställa och det var 2012. :) Givarna sitter på lite olika platser i bilen. På E31 sitter det en givare på ett av hjulhusen där bak, ett på främre hjulhus, en pedalgivare, en styrvinkelgivare, en hastighetsgivare. Det är säkert fler på nyare modeller. |
|
|
Tack Alexander, har provat med och utan ställbara dämpare den utan var med m-sport. Så himla svårt att avgöra skillnad mellan dom..undrar om det handlar mycket om psykologi, var iochförsej inte någon tvättbräda vi körde på när vi testa dom. När det visas "komfort" på skärmen och växlingen ändras..då tror jag hjärnan ställs om :) när "sport" ställs in och bilen blir röd på skärmen...lånade ut våran förra f31 328 som var utan ställbara..dom som körde tyckte det var en tydlig skillnad :) Tror att vi kan leva med det psykologiska :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.