|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Marin, din fru kör aldrig din bil va? :-D Mitt problem är väl att trots 20-års körande utan nyttjande av vagnskadedelen, så skulle det ta max 1 vecka innan något hände efter byte till halvförsäkring... |
|
| @Acey exakt så är det. | |
|
@Acey Löste det enkelt genom att skilja mig för många år sen *haha* |
|
|
Knappast billigare än helförsäkring dock ;-) ------- //Lövet |
|
Lasse Karlsson |
Håller med om att försäkringsträsket är en djungel! Hade en BMW M5-05, gamla V10:an, för vilken jag betalade ca 8500 helåret, för helförsäkring hos Trygg-Hansa. Sedan sålde jag o köpte en F10, BMW M5-12, som iofs har ca 50HK mer, o är dessutom värd en del mer, men nu skulle Trygg-Hansa ha ca 28000 för en helförsäkring/år! Tom jag begriper att en motorstarkare bil, som är dyrare, kostar mer att försäkra. Men saamtidigt så riktar sig ju den gamla M5:an, mer mot en åldersgrupp av förare, med mkt tuffare skadehistorik! Blev tvungen att byta till Folksam som "bara" skulle ha dryga 14000/år, för samma försäkring! Nu har jag också köpt en M6 GC-16, fullsmetad med allt man kan få, utom DVD-skärmar i stolarna(och det vill jag inte ha!) 600HK, med ett nypris på 1850000, SV-såld, med ca 400mil på mätaren, helt i nyskick(ett fynd!, köpte för halva priset!) och eftersom jag har Trygg-Hansa på hus o övriga bilar, kollade jag med dom först för försäkring! Döm om min förvåning, då dom nu vill ha 6000 helåret för en halvförsäkring, tills vagnskadan går ut om ca ett halvår, och sedan 12000 helförsäkrat/år! Iofs var M5 E60:ian och min nya M6 SV-sålda o M5 F10:an en import!, men ändå!? Hur f.. kan man få försäkra en bil värd över 1 o en halv miljon, för 12 papp o år, och dom ska ha 28 papp, för en i förhållandet, gammal häck!! Detta övergår mitt förstånd! ock kanske nån annans också!? HA DET!! modolasse |
|
@Lasse Det handlar om statistik och riskbedömning. |
|
| Marin. Du har nog rätt där,för dom brukar kunna ge en mer exakt premie styvt en månad innan förfallodag,vilket baseras på statistik under årets gång på resp årsmodell och modell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.