AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.392

Maskinskadaförsäkring över 8 eller 10 år

Sida 1 av 2
Hej

Är det ingen som erbjuder maskinskadegaranti i Sverige för äldre bilar? (över 8 eller 10 år)
Med tanke på vad försäkringarna kostar för M bilar så är det löjligt man inte ens får maskinskadeförsäkring.

Jag tänker köpa en gammal M och det är ett måste.
Det verkar finnas en hel del att välja på utomlands men i vårt lilla kära land ska saker alltid vara svåra att komma runt.

Hur löser ni detta för era bilar?
Trevlig fredag gott folk.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klassisk business-case-analys från försäkringsbolagen. Kostar mer än det smakar för dem.
Hej,
Hur tänker du nu? Att försäkringsbolagen skall agera som bidragsgivare till folk som köper saker som de inte har råd med? ;)

Självklart skulle det i teorin vara möjligt att kunna förhandla fram ett avtal om en bil som sannolikt i en nära framtid kommer att kosta fläsk för bolaget. Men till vilken premie, tror du?

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns nog inget vettigt försäkringsbolag som vill försäkra saker som de bedömer kommer att gå förlust på....åtminstone inte till premier som kunderna kommer att acceptera.

Blir väl lite som försäkringar för 20-åringar och sportmotorcyklar - "Visst vi kan helförsäkra den, men försäkringen kostar lika mycket som motorcykeln per år..."

Det de då ganska tydligt säger är: Vi vill egentligen inte försäkra detta fordon!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Försäkringen är löjligt dyr. Varje år sedan jag köpte befintlig (M3) så har TH velat höja, rejält. Bråkar med dom varje gång och lyckas hålla ned en aning. Den dagen det inte går så närmar sig slutet på M3 ägarskapet. Allt har sin tid antar jag.

Bellar f.ö. drygt 19k/år, 1000mil, 9k självrisk. Innerstan Sthlm. Vad betalar folk i övrigt?
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Ps. Har f.ö. inte använt min bilförsäkring på typ.....100 år, vilket gör det extra frustrerande.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är ju att alla andra gör det på modellen. Du är del av ett försäkringskollektiv, det är inte en avbetalning på dina egna skadekostnader.

-------
//Lövet
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Självklart Lövet. Gör det fortfarande inte mindre frustrerande att betala för andra...😎
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag betalar 4496kr/år,1500mil/år och visserligen bara halvförsäkring..
M5 E39.Bor i "Norrland".

Mvh Janne.
4h
10
4hjul
M3 E93
Helmsman; det var rätt saftigt! Hade runt 10k /år när maskinskadan fortfarande gällde, nu runt 7k, 500 mil, högsta självrisk, TH, närförort till Sthlm. Eget garage. (Edit: hade IF år 8 och 9 för maskinskadan, de tog 21k/år)

Som svar till trådskaparen: mitt tips skulle vara att kolla vilka svaga punkter M-modellen du tänkt dig har, och preventivt fixa eller se till att ha en lagom buffert om det skulle hända. Händer inget har du ju en trevlig summa att använda till nästa bil :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, visst kan det vara dyrt...

27085 SEK om året kostade en helförsäkring 1500mil/år för min E34 535i i Malmö, men detta var 2003 :-)

Som Johan B nämnde, så sa försäkringsbolagen rakt ut till mig att detta inte var ett fordon som var deras "målgrupp". Både Aktsam och Sockenbolagens vägrade sälja hel- eller halvförsäkring (vilket de får göra men inget försäkringsbolag får vägra trafikförsäkring).

Tänk på att 27085 SEK inte var det dyraste, Länsförsäkringar toppade det året på 27672 SEK och på tredje plats hade vi Trygg-Hansa på 26353 SEK :-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har dragit ner på försäkringskostnaderna genom att "bara" köpa halvförsäkring. Jag har kört och ägt bil i över 25 år, aldrigt använt mig av vagnskad. Dessutom är självriskerna så löjling höga, att det inte lönar sigg att använda försäkringen om det inte blir en rejäl smäll som man själv har orsakat.
Smågrejer som att skrapa fälgen, köra in i nån stople när man parkerar, repa/buckla osv lönar sig aldrig att ta på försäkringen.
Undantag är min Macan som jag köpte ny och som har 3 år vagnskadegaranti.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vet att IF brukar ha upp till 12år, men det kostar också. Haft det på Porscharna tidigare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Marin, det är ett sunt tänk, om man känner sig själv och vågar ta den risken själv och sedan inte överge konceptet om en olycka kommer inom 3 år. De kommande 12 åren kan ju vara olycksfria.

Men för att våga köra på den taktiken ska man inte leva på sista kronan varje månad.

Själv kör jag helförsäkring på bilen, men en bil under 100-150' hade jag nog gjort som du.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helförsäkringsdelen för en ”normal” bil för 100k är så liten att man inte sparar några egentliga pengar. På min sambos bil (Audi a1) är det 1000kr per år. Det är min nattsömn värd ;-) På en M3 är det förstås annorlunda men då vill det till att man håller sig i skinnet också.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Lövet
På min Golf (värd runt 80') var skillnaden 3' med en självrisk på 5'. Inte värt det.
Jag får väl helt enkelt se till att inte orsaka en skada på min egen bil, vilket är helt och hållet under min kontroll.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja då blir det lite annorlunda men på mina ”vanliga” bilar har inte tyckt att det var värt det. Dock har du helt rätt. Jag har åkt skadefritt i 20 år men ändå helförsäkrat jämt. Vill inte veta hur mycket jag skulle sparat...

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Värt att tänka på vid halvförsäkring är det här med viltolyckor. Märkte när jag kollade sist att det inte alltid ingår hos alla bolag vid halv. Bor man på vischan så är det lite lurigt att åka utan..
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Detrullapå - vilken bil hade du tänkte att köpa?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många gånger (dock inte alltid) beror ju olyckorna på föraren och vissa individer har helt klart ett väldigt stort mått av "riskbeteende" i trafiken och därmed är det ju de facto så att vissa enskilda individer står för den största delen av skadekostnaderna i försäkringkollektivet.

Försäkringsbolagen försöker nog numer i så hög utsträckning det går, att försöka göra en individuell riskbedömning för försäkringstagare.
Detta är dock svårt, särskilt om de inte har "historiken" klar för sig på individplanet...

Att skippa helförsäkring och köra halvförsäkring är nog ekonomiskt försvarbart för många, särskilt om man har en god självinsikt och har ett litet mått av riskbeteende i trafiken och kan backa upp det med få eller inga olyckor (där man varit vållande) flera år bakåt i tiden.

Men ska man köra "spara själv-principen" får man nog ha lite självdisciplin och sätta in "sparade premier" på ett buffertkonto så pengarna finns där den dagen de kanske behövs vid en kollision. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
+1 Johan B
Exakt så jag menar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.