AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.324

E90 2007 mfl Märklig utveckling av kvalitet

Sida 2 av 4
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
minns mycket väl när vi bilade till medelhavet på somrarna på 1970-talet. det hände då och då att vi fick uppsöka verkstad på vägen, oljan kollades alltid på macken, vid alperna var det alltid någon bil som kokade, fläktremmen kunde gå plötsligt; såg inte många amazoner dock...

men som sagts redan så har bilarna idag så mycket mer av effekt, bättre väghållning, bättre komfort, är snålare, mycket mer lull-lull som salig Glenning kallade det

det är egentligen konstigt att bilarna håller så bra som de ändå gör

det hade varit intressant att se hur en bil kunde byggas idag med särskilt fokus på att hålla länge, med allt vad vi vet om hållfasthet etc borde det väl vara möjligt att bygga en bil som var i stort sett kassaskåpssäker, men vilken bilproducent vill det?

MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är möjligt att just 85-00 var bra kvalitetsmässigt, ingen aning - men bilarna var förhållandevis mycket dyrare på den tiden också.
Medellönen nu jämfört med -85 är drygt tre gånger högre?
Men bilpriserna är definitivt inte tre gånger högre.

Min kompis köpte en sprillans ny M3 E36 år 1996 och betalade 575’ och den är inte jättemycket extrautrustad (han har fortfarande kvar den faktiskt!).
2016 beställde jag min M2:a och fick betala i runda slängar 100’ mindre.
Bilarna är oerhört lika i sin uppbyggnad, prestanda, marknadsnisch, kundkategori etc.
Det säger rätt mycket hur ”billiga” bilarna har blivit även om detta kanske är ett ganska extremt exempel.
thekinglives
Muc: Exakt.......... Men har kvaliteten blivit bättre eller sämre?
Jag har inte ägt någon av de två bilarna du nämner, men jag anar att kvaliten
är högre på E36 an.

Matthias: Har också minnen av att bilar strulade förr, dock har jag en känsla
av att bilarna var äldre, och det låter väl rimligt med tanke på att de var förhållandevis dyra.

Skit samma, var och en av oss har olika erfarenheter och benämner kvalite olika.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man pratar om kvalitet i generella termer brukar de flesta tänka på upplevd kvalitet i förhållande till förväntad dito - då blir begreppet väldigt luddigt och extremt individuellt...

Vissa saker har helt klart blivit tekniskt bättre på moderna bilar medan vissa andra saker har blivit sämre.

Men generellt tror jag nog att den tekniska tillgängligheten hos fordonen har ökat markant med tiden - de står allt mer sällan hos verkstäder.

Däremot tror jag att det numer är svårt att finna ett samband mellan att dyrare bilar skulle hålla en generellt sett högre teknisk kvalitet och vice versa att billigare dito skulle vara sämre när det gäller tekniska problem - kanske t om är så att en dyr bil med mycket utrustning krånglar oftare pga. småfel än en billigare bil med mindre utrustning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bilpriser har jag ingen koll på, vet mera om vevlager dimensioner och kolvringsdimmensioners utveckling.
Minns att det skrevs att en orsak till att Volvo slutade tillverka 240 serien var att den var för dyr att tillverka jämfört med 740 serien. Finns säkert många andra liknande exempel.
En fråga till er som vet prisutvecklingen. Var 740 billigare i inköp än 240?

Kan hålla med Johan B att enklare bilar ofta är tillförlitligare.
MU
940
MUC
M340i - 2025
thekinglives, ingen aning hur kvaliteten är på en M3 E36 jämfört med M2:an det vet vi inte än på väldigt länge.
Som Johan B skriver så är det skillnad på kvalitet som visar sig efter många, många år och ”upplevd kvalitet” som jag kallar ”Finish” eller sammansättningskvalitet.

Förenklat kan man väl säga att kvalitet är ett begrepp på hur länge prylarna håller och ”Finish” är ett mått på hur bra passformen är på paneler, interiör etc.
Audi verkar vara ett typexempel på ett bilmärke som har hög finish medan ägarna verkar sisådär nöjda med kvaliteten.

Motorgubbe, faktum är att Volvo 240 tillverkades i nästan 20 år!
Tillverkningen av 240 pågick fortfarande ett år efter det att 740 slutade produceras.

240 tillverkades mellan 74-93 och 240 ärvde i sin tur en hel del från 140-serien.
740 tillverkades mellan 84-92 så 240 måste ha varit väldigt lönsam för Volvo, Pressverktygen måste ha varit betalda många gånger om.
Lite skillnad mot nu när en bilmodell har en livslängd på 6,7,8 år max.

Priset på en 740Gl -84 var enligt länken 90500kr och för motsvarande 240Gl 9500kr lägre.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...90.500 skulle motsvara ca 203.000 kr år 2017 om man räknar med inflationen:
Länk

Länk

När man pratar om begreppet "kvalitet" finns det krasst två sorter:
1. Teknisk kvalitet - där man t ex. anger hur många cykler en mekanisk del ska klara av eller vilken brottstyrka som den ska klara av etc.. Precist angivet och fullt mätbart.

2. "Upplevd kvalitet i förhållande till förväntad dito" - där blir det ett individuellt personligt perspektiv där var och en har helt egna preferenser och upplevelser - totalt omätbart i grunden även om det går att kvantifiera i viss mån när folk t ex. sätter betyg på något. Men i grunden säger detta väldigt lite (om ens något) om hur den tekniska kvaliteten är. Även om två individer upplever exakt samma sak (t ex. att ett hjullager måste bytas efter 12.000 mil/fem år) så kan de ha helt olika förväntningar på hur länge ett hjullager "ska hålla"...därav helt olika bedömning av "kvaliteten" på hjullagret...

Man kan nog t ex. förutsätta att en köpare av en "premiumbil" generellt har högre ställda förväntningar på kvaliteten än de som köper billigaste bilen på marknaden.

Mvh
Johan B

Tydligen är det ett känsligt ämne, av antalet aktiviteter att döma, att diskutera kvaliteten på BMW.
Min största besvikelse har jag inte ännu nämnt. Hämtade en E91 körd 8700mil årsmodell 2009 i våras. Min son köpte den. Radion fungerade inte. Kan inte vara så märkligt att fixa tänkte jag eftersom jag har massor av vänner och bekanta som är mycket kunniga inom elektronik området.
Där misstog jag mig riktigt ordentligt. Efter massor av samtal med folk utan att hitta någon som vågade sig på att fixa apparaten, kontaktade jag märkesverkstaden och fick rådet att lämna bilen dit för att med största säkerhet få fastställt vad som orsakade att apparaten inte fungerade.
Det var som befarades av mekanikern jag diskuterade med iinnan, radioapparaten var felaktig och enda chansen att få det att fungera och inte vålla några eventuella framtida problem var att byta ut den mot en ny. En ny beställdes och jag monterade den, direkt blev det liv i backsensorer och varning för säkerhetsbälten. Bilen förde jag till märkesverkstaden för inprogrammering till bilens övriga CANbus system. En begagnad skulle från tex en annan skulle enligt uppgifter från märkesverkstaden inte ha gått att programmera in i bilens övriga datornätverk, som för radions del fungerar med MOST.
Blev i mitt tycke en kostsam historia.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är kanske inte helt förvånande då bilar med CAN-bus-system kan få "märkliga" följdfel då dataströmmar kan störas av diverse defekta komponenter...

Jag säger inte att BMW har superbra kvalitet men jag menar att de flesta moderna bilar håller en hög och ganska jämn teknisk kvalitetsnivå. Men problemet är nog att köpare av BMW förväntar sig högre teknisk kvalitet än de som köper "billigare" bilar.

Problemet är nog också att BMW med andra premiummärken ofta (nödvändigtvis för att kunna hävda att de är just "premium") ligger i framkanten av teknisk utveckling och applicerar tekniska lösningar som inte alltid är helt utprovade, med diverse fel som följd.
Ta t ex. motsatsen Toyota som historiskt har gått långsamt fram med tekniken i många fall och ofta applicerat väl beprövade tekniska lösningar och delar som de sedan har använt under flera modellgenerationer utan att göra några större förändringar.

Mvh
Johan B

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Nja, Motorgubbe, frågan om kvalitet är nog inte känslig, men du uttryckte dig ganska svepande typ 'det var bättre förr' på grund av dina erfarenheter. Men andra har andra erfarenheter som du märkt. Jag är inne på min 17e BMW nu och har blandade erfarenheter. En del har varit klockrena under de år jag haft bilen, en del har haft en del problem. Efter min första BMW hade jag sagt att BMW är skit, efter vissa andra att BMW är super. Sitter nu med två 530d som båda gått 30000 + mil och fortfarande har nästan nybilskänsla på inredningen. Men de kostar också mycket. Totalt sett får man oerhört mycket bil för pengarna om man köper en begagnad bättre BMW och är beredd att mecka lite själv. Som vissa redan påpekat borde man göra en analys av vad en Amazon kostade på den tiden för gemene man och vad den gav i kvalitet jämfört med vad en typ Kia ger idag. I princip är frågan dock inte möjlig att besvara annat än med tyckanden och det är vad du får som svar.

Ett av mitt allra största "problem" är att jag inte kan tänka mig att köpa en framhjulsdriven bil. Jag har de speciellt de senaste 20 åren varit tvungen att i arbetet köra en del med olika framhjuldrivna bilar och tycker att det är riktigt pest speciellt vintertid i halt väglag.
Mycket kanske beroende att jag i många år kört mc året runt i alla typer av väder och väglag. Därmed har en viss känsla uppstått för bakhjulsdrivna fordon.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
det 'problemet' delar du nog med de flesta BMW-ägare...

Om hållbarhet är viktigare än något annat i bilägandet så är det nog bäst att köpa en Lexus. Finns ju bakhjulsdrivna sådana, t.ex. Lexus IS. Sen är inte kör- och åkupplevelsen på BMW-nivå, men man kan inte få allt här i världen. Problemet är att många tycker att bara för att en BMW kostar 100k mer än en Skoda så borde den hålla ihop bättre. Men man betalar inte 100k mer för att få bättre hållbarhet. BMW är dyrare än Skoda för att de har mer påkostat chassi, styvare kaross, bättre stolar, kanske lite finare material i inredningen. En mer förfinad kör- och åkupplevelse helt enkelt. Min förra bil var en Skoda Superb, som jag hade i 4 år och körde drygt 5000 mil. Bortsett från den klassiska VAG-sjukan med skenande oljeförbrukning, så hade jag noll fel på bilen. Men den var stötig och bullrig, tygklädseln blev noppig och inredningen var omöjlig att få helt ren. Just bristen på förfining var den främsta anledningen till att jag bytte till BMW.
Motorgubbe:

Du blev blåst av verkstaden. Det går visst att använda en begagnad radio och koda in.

Se min tråd under "Bilstereo GPS Navi Tele Ljud Larm" -> "Koda ny radio E91 runt dalarna".

Dessutom har mekanikern som sa att den inte går att laga också fel. Se tråd under samma subforum "Vem lagar CCC-enheter".

OT:

Då jag är ägare till ett fordon med n53 motorn så vet jag ett och annat om att äga en BMW men man får ju också se att det är deras första motor med direktinsprutning.
Men jag kan säga att på besiktningen igår så blev både Toytan som var före mig underkänd(ingen bromsverkan bak) och Peugot efter mig underkänd på grund av handbromsen (min e91 gick igenom med blanka papper). Så det är inte bara BMW som har problem!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Självklart "går" allt att laga, sen om verkstaden i fråga hade möjlighet och om/eller det var ekonomiskt försvarbart är en annan sak.

MVH Christofer
Mitt svar till dig är att det handlar bara om pengar idag och kortsiktighet, inget annat, konkurrensen idag är stenhård och uppsatta mål måste bli klara i tid, det stressar igenom beslut och halvfärdiga resultat och många gånger får man ta genvägar för att nå målet.

BMW är inte ensamma, det är ju ändå ett dussinmärke som Mercedes, Volvo etc etc...och volymerna är höga.

Det har väl med allt i samhällsutvecklingen att göra idag, inte bara biltillverkarna, jobbar själva på bank högt upp inom IT verksamheten och det är korta ledtider i projekten och allt ska hetsas för att konkurrensen är så hård idag och det går snabbt i näringslivet idag mot förr.

Samtidigt har du nog miljöaspekterna ta hänsyn till, med allt hårdare krav från myndigheter gör att biltillverkarna är allt mer pressade skapa lösningar och gå runt saker.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Att en Volvo 240 var dyr att tillverka berodde inte på att materialet var dyrare och bättre. Det berodde på att det var för mycket manuell arbete och för låg grad av automatisering .
Att sätta ihop en Amazon i en fabrik idag skulle kosta multum.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Man häpnar, vilka gnällmuppar det finns. Om man nu tycker BMW är så dåliga, köp en annan bil. Skaffa dig ett liv, hur svårt kan det vara?
thekinglives
salesman: Och vilken sten kröp du upp från då? Att diskutera
kvalite, eller upplevd kvalite måste väl ändå vara relevant på
ett märkesforum?

Är du av annan åsikt låt bli att läs och skaffa dig ett ...............!
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Har liknande erfarenheter som Motorgubbe.
Började min BMW karriär med en E36 318 , köpte den med 12000 mil på mätaren körde den till 34000. Bara slitdelar med undantag för en toppackning som fick bytas, dom hade tydligen problem i produktionen med att dom överdrog bultarna.

Gick sedan vidare till en E39:a 520 som hade gått 15000 mil, fick först renovera Vanos, åkte vid 190000 mil på att byta motor pga spruken kylare, överhettning och skev topp. Sämre plast i kylkomponenter eller bara otur, inte vet jag...
Fick denna bilen smälld efter ett år och köpte 2 st E-46:or:

En 318 med N42 motorn, har bytt kamkedja och några lyftare redan innan 19000 mil, har även bytt vevaxel- och kamläges- givarna samt Vanos, spottar ändå felkoder på kamläge. Har hållit på en hel del med motorer men denna är hittils den svåraste att förstå sig på, den verkar lägga felkoder helt felaktigt och slumpvis. Har även rensat vevhusvent 4 ggr, är lite less på att plocka av insuget nu... Nästa ggn får den nog gå på skroten.

Den andra E46:an är en 325 IX, den har skött sig mycket bättre än våran 318 men lider av typfelet hög oljeförbrukning, ca 0,6 liter per 100 mil.
Är dock inne på min 3:e kylare. Den här bilen har jag kört 10000 mil med , är uppe i 33000 nu, så den tycker jag nästan håller liknande klass som E-36:an. Den har tyvärr börjat ta kylarvätska så mer problem är på g...

Sitter och funderar på vilken BMW jag kan tänka mig härnäst, är inte imponerad av de nyare motorerna men tar tacksamt emot tips, är dock inte intresserad av diesel så det begränsar möjligheterna något.

Att som någon skrev det är helt normalt att en BMW, eller vilken annat märke som helst, ska vara halvslut innan 20000 mil anser jag bara är ett tecken på att kvartalekonomin har slagit igenom, återstår bara att se ett genomslag även på beg priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.