AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.326

E90 2007 mfl Märklig utveckling av kvalitet

Sida 1 av 4
Jag har erfarenhet av många bilmärken och fixat egna, föräldrar, barns och fruns bilar och övriga fordon på hjul. Det har varit tyska, svenska, amerikanska, engelska och någon japansk tillverkad.
Därav 10 BMW av årsmodeller från 1960 till 2009. Tidigare var jag mycket positiv till BMWs tillförlitlighet.
Tyvärr verkar det som om tillförlitlig funktion blir allt sällsyntare ju nyare det rör sig om.
Är det med avsikt som man vill knyta kunden till märkesverkstäderna och på det sättet komma åt kundernas plånböcker?
Verkar som om världen allt mera styrs av girighet.

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Min e91 2006 är den mest driftsäkra bil jag ägt. Mer än 12 år utan något som "gått sönder", som inte är normalt slitage med avseende på antalet körda mil, tex bromsar och stötdämpare.

Vad är det du har problem med på E90?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det gäller alltså en 11-12 år gammal bil som gått 22000 mil? Tycker du det är konstigt att den går sönder?

Du menar att du haft många så gamla bilen genom åren och de har aldrig gått sönder?

MVH Christofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är som sagt vilka fel du upplever!?

Specificera dem så går det nog att bena i dem lite mer!

Hur långt har bilen gått?

Hur ser servicehistoriken ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
De BMW som använt i familjen på detta årtusende är E30, E36 ( 3st ), E91, E92 och E87.
Under de 7år som E30 användes kontinuerligt var de största överraskningarna två releär, en kylare och en vattenpump under ca 14000mil. Bilen har nu vilat i flera år och har totalt rullat ca 31000 mil.
E36:an som min fru körde med var vid köpet 17400 mil körd. Den användes i 9 år av henne, och ibland av någon annan, och var när den såldes ca 31500 mil körd. Enda överraskningen under åren var en ABS givare, ett belysningsrelä och gummislangen mellan luftmängdmätare och spjällhus. Resten var normala slitdelar.
De två andra E36:orna har mina barn kört med. Den ena en 94:a som köptes billigt och genom gick en större renovering innan hon började köra med den. Den var i flitig användning till den såldes förra sommaren. Den andra är en 92:a som inte använts lika flitigt. Inga större bekymmer med den förutom en del småsaker och en bensinpump, en vattenpump och en topplockspackning (M42 ).
E92:an som var mycket fin och väldokumenterade service köptes för knappt två år sedan, den var då ca 17500 mil körd och är nu körd 21500 mil. Den körs främst av min fru. Men ibland lånar jag den, det är en trevlig bil att köra.
Det är då och då några otrevligheter med dess funktion. Båda bakhjulslagren har jag bytt, en ABS sensor. I vintras gick en framfjäder av och förstörde däcket på höger sida. Nu är framhjulslagren slut, 8 felkoder vid diagnos, glödning, extra vattenpump bla. Har kollat med både Bosch tester och Carly idag.
Min bruksbil är från 1988 och är tillverkad i Göteborg. Den köptes oplanerat eftersom jag tyckte det passade bra för mig när dess dieselmotor var körd utan olja. Det motorblocket skickades till återvinning och en annan skaffades som jag helrenoverade. Jag har nu kört i 16 år med den och totalt har den rullat över 50000 mil. Hjullagren har aldrig rörts på den bilen. Det är en tråkig bil som fungerar och sällan bjuder på några större överraskningar.
Min far köpte en begagnad Amazon 1975 på sommaren, den använde han till våren 2009. Aldrig bytte jag några hjullager på den. Men det var en hel del plåt som fixades under åren. Fläktmotorns kol höll i 40 år. Den bilen finns i min sons ägo nu.
Det fordon som fungerat bra i alla väder och jag ägt sedan 1986 är en BMW mc från 1978 som köptes begagnad.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
De felen på en e92'a efter 21500 mil är väl inga konstigheter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känns mest som rena förslitningsdelar vid lite drygt 20.000 mil...

Tror nog du har lite väl högt ställda förväntningar på hur länge delar ska hålla.
Vissa delar som hjullager, stötdämpare, fjädrar, bromsar, och abs-givare etc. är sådant man får räkna med att byta på en bil. Att många av dessa förslitningsdelar "kommer i flock" vid dryga 20.000 mil är egentligen inget konstigt och en starkt bidragande orsak till att många väljer att sälja sina beg. bilar strax innan 20.000 mil...ibland kan det vara mer tryggt/ekonomiskt att köpa en bil som gått 25.000 mil och fått merparten av slitdelarna utbytta än att köpa en som har rullat 19.000 mil och väntar på dessa reparationer.

Mvh
Johan B

Det otrevligaste med E92:an är förutom alla blinkande varningslampor är det kylvätska som försvinner i små mängder.
Eftersom både jobb och fritid är fordon och har varit det i lång tid har man sett en del av utvecklingen.
thekinglives
motorgubbe: Håller med fullständigt. Jag upplever att kvaliteten blivit sämre.
mer svårskruvat (ej genomtänkta konstruktioner) materialval som är sköra.

Att garantin på originaldelar är obefintlig är också ett hån.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man lurar nog sig själv om man tror att dagens bilar byggs för att hålla i "evigheter".
I kombination med produktionsteknik som gör billigare och (åtminstone kortsiktigt) bättre produkter plus materialval som också resulterar i lägre produktionskostnader (t ex. diverse plastmaterial i stället för metall) ger produkter som inte håller lika länge om man t ex. jämför med gamla Volvo 240, 740 eller Mercedes 124-serien t ex. (även om även dessa bilar minsann hade sina akilleshälar kvalitetsmässigt trots att vissa delar var nästan komiskt grovt dimensionerade!).

Sedan är konsumtionsmönstret annorlunda idag - de flesta konsumenter ser nog en bil som är äldre än 10 år som rena antikviteten.

Lägger du på detta dagens konsumtionshysteri och billiga lån så får du en situation som knappast gynnar produktion av långsiktig mekanisk kvalitet/hållbarhet.

Mvh
Johan B

Ja tyvärr är det konsumtion som prioriteras. Man kan sedan försöka bortförklara det med miljöaspekter, men det är konsumtion som är nummer ett idag. Tyvärr!
Inget av prylarna som plockas på fordonen växer i naturen och skall därför vid tillverkning belasta miljön på olika sätt.

En bekant till mig köpte en 20 år gammal bil när han var i moped åldern och kompisarna köpte moped. Nu 35 år senare har han kvar bilen och kör med den dagligen. Den bilen och ägaren borde få "miljödiplom".

Vanligen är det inte bilen som tar slut när det gäller äldre bilar, det är ägarens tålamod som tar slut.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Frågan är om du skulle vara intresserad av att betala kanske 25% högre pris för en ny bil för att den skulle vara dimensionerad för att den skulle "hålla" längre än vad den gör. Jag tror inte det och tror heller inte att du ens köper nya bilar.

Var istället glad att du kan hitta fina 80-90-talsbilar med bra kvalitet till nästan inga pengar alls och sedan laga och underhålla billigt själv.

Ta även motorcyklar (japanska och tyska) som du var inne på, de är i förhållande till bilar mycket dyrare. De är i gengäld ofta konstruerade för att hålla på ett annat sätt och krånglar sällan.

Sen är det ju i mångt och mycket lite av en myt att bilarna var bättre förr, lite som Johan är inne på. Särskilt inte på 60-70-talet, då var de flesta riktigt dåliga.

Mercedes, Volvo, Audi på 80-talet kostade i förhållande till vad man fick mycket mer än vad motsvarande modell gör idag.

MVH Christofer
Nu har jag viss kännedom om Volvo och VW/Audi från 80-talet eftersom jag var anställd på märkesverkstäder för dessa märken i några år på den tiden.
Bilarna var inte på något sätt problemfria då, men med en saklig skötsel kostade det inte skjortan att hålla dom vid liv.
Vad hjullager beträffar har det alltid varit kullager som jag bytt på mina bilar.
VW bubbla hade problematiska kulllager fram tom 1965 års modell. From 1966 års modell hade man övergått till koniska rullager. Kan inte minnas att jag sett ett sånt som tagit slut om det varit rätt justerat. Kanske minnet sviker pga åldern?
VW Golf, Audi 80 osv hade dubbelradiga kullager fram med begränsad livslängd, pricis som BMW har på senare tider.

Någon har sagt: En entusiast erkänner att bilmärket/modellen har brister, en fanatiker inser inte att bilen ifråga har brister.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man betänker att man kan privatleasa en ny Passat under 3000kr/månaden som dessutom inte direkt behöver många servicar de första tre åren så är det ju mycket ny bil man får för pengarna idag.

Lite som att inget ingår när man flyger i ekonomiklassen på SAS idag... då är ju biljetterna avsevärt billigare mot var de var förr då mer ingick (lite alkohol och halvtaskig lunch) och endast få hade råd.

Att världens styrs av girighet stämmer ju inte riktigt när priserna sänkts så fler har råd. Lite avkall på service/hållbarhet är nog de flesta beredd att offra om de därmed kan köpa tjänsten. Om du inte är beredd att göra några avkall finns premiumprodukterna kvar, men det kostar på!
thekinglives
Hur orkar ni ens argumentera om att kvaliten skulle vara lika bra idag som förr?
Det är ju precis som Johan B skriver, och personligen tycker jag det är skit, men
om ni i TV spelsgenerationen finner dagens skapelser mer intressanta så är det ok också, men benämn det inte kvalite.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är alltid svårt att jämföra förr och nu men en sak är säker - nutidens bilar har en överlägsen kvalitet om man tar hänsyn till vad en bil kostar nu och då.

Tänk också på hur otroligt mycket mer prylar det finns i moderna bilar som kan gå sönder jämfört med förr.

Att hjullager, stötdämpare, fjädrar etc. tar fortare slut idag beror väl till stor del på hur vägarna ser ut nuförtiden. Sverige har generellt ett mycket eftersatt vägunderhåll för att inte tala om hysterin att bygga vägbulor och gupp överallt i städerna. Det sliter fruktansvärt mycket på hjulupphängningar.

En annan aspekt är vikten på moderna bilar, de väger åtminstone 50% mer än förr, vilket också sliter på ovan nämnda komponenter.

Min åsikt är i vilket fall att kvaliteten nuförtiden, rent generellt, är betydligt bättre än förr med hänsyn taget till pris.
Sen finns det alltid undantag med rena konstruktionsfel eller bilar som släpps ut för tidigt på marknaden.
thekinglives
Muc: Du glömde argumentet att vi blivit fetare också, ungefär på samma nivå;)

Din analys går inte ihop, för mycket motsägelser.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Muc, jag håller med dig i de mesta.
MU
940
MUC
M340i - 2025
thekinglives, motsägelser vet jag inte direkt men som jag skrev är det oerhört svårt att jämföra kvalitet förr och nu eftersom det är så enormt olika förutsättningar.

Som Crille82 skriver så var bilarna på 60-70 talet riktigt dåliga.
Många rostade sönder efter ett fåtal år så det var liksom inget problem med kvaliten på resten av bilen eftersom den ändå gick till skroten.

Sen ska vi inte tala om servicebehov, nuförtiden kör man lätt 2-3’ mil mellan varje service och när det väl är service så är det i princip motorolja och filter som behöver bytas.
Förr var det oljebyte efter max 500 mil på t ex en VW-bubbla och då fick man dessutom smörja upp resten av bilen, ventiler som skulle justeras, lager som skulle kontrolleras/mätas upp etc.

VIsst finns det mycket som blivit bättr, bla tändstift håller numera lång tid. OLjefiltreringen har också blivit bättre. För 60 år sedan var det endast ett fåtal motorer som hade fullflödesfilter och många hade delflödesfilter, och många saknade helt filter. Numera finns det, och har funnits bra länge lastbilsmotorer som har både fullflödesfilter och delflödesfilter. Ännu känner jag inte till någon personbilsmotor med båda typerna av filter.
Men förr hade de flesta personbilsmotorer smidda vevaxlar, nu har många gjutna vevaxlar! Utveckling i vilken riktning är det?
VAd hjullagren beträffar undrar varför jag inte behövt byta ett enda på min 30 år gamla bil som ofta körs på mycket sämre vägar än vår E92 som gått på finare vägar och har körts mindre av halva sträckan av vad den äldre bilen gått.

Kan tänka mig att lågprofildäcken har en viss inverkan förutom valet av lagertyp.

thekinglives
Jag tänker inte 60-70 tal mot nu, utan
85-00, och det är BMW och dess utveckling när det gäller kvalite jag avser.

Jämför jag då en 5 serie (e28,e34,e39) med (E6X,F1X,G3X) så kan man enligt mig
inte missa att kvaliten gått åt fel håll, med undantag på vissa punkter, tex rost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.