AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.291

Ojämn acceleration i Sport+

os
19
oskob
320xd Touring, -14
Hej!

Jag har en BMW 320xd 2014 där jag har märkt en udda sak.
När jag sätter den i Sport+ och trycker gasen i botten så känns det som små ryck i accelerationen. Det är ett orytmiskt "ploppande" (inte i form av ljud utan något man känner), typ som att någon cylinder då och då inte tänder eller något sånt. Händer kanske en 1-3 gånger per sekund, och bara när man har gasen i botten.

Det händer bara i Sport+, inte i Sport eller något annat läge. Jag trodde att den enda skillnaden mellan dessa vara att anti-spin är avslaget i Sport+.

Jag har bara hunnit testa detta vid ett par tillfällen men det känns som att problemet är mer påtagligt vissa dagar än andra men aldrig helt borta.

Är detta något man bör undersöka eller är det normalt för Sport+?

Mvh
Oskar
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
DTC/DSC är inte helt av med sport+ så kan vara det du känner.
En
7
EnEm1l
320d F30 -15
Är det en automat?
Kan i så fall vara momentomvandlaren.
Hade samma på min 320xd 2014, den hade då gått strax över 11k mil.
Som tur var köpte jag den med BMW PS, så BMW tog den kostnaden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle ev. kunna vara fördelningslådan också...

Vad har du för däck (dimension fram och bak) och hur slitna är de på respektive axel?
Om det är bredare däck bak, har du stjärnmärkta (BMW) däck?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fo
6
Fogden2
320d F31 x-drive -14
318i E30 coupe -88
Ford F-150 3.5 ecoboost -17
Låter som fördelningslådan.
Fick byta på min 2014 xd vid 9k mil.

Kan kolla det genom att ta ur säkringen till x-driven så kommer inte fördelningslådan att koppla in och du ska inte känna några ryckningar.

Lycka till
Pe
21
Penthav
320d Xdrive-14
Jag har haft samma symtom som du men oavsett vilket körläge.
Lämnade in bilen till verkstad för felsökning. Fördelningslådan och 45 000kr var svaret.

Efter lite undersökningar och tips testade jag att byta Olja i fördelningslådan i fredags. Har kört bilen hela helgen och ryckningarna är borta.

Värt ett försök, 500kr för olja hos bmw
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Hej!

Ej en automat (sorry, glömde nämna det) så jag gissar att momentomvandlaren är utesluten :)

Fördelningslådan låter inte roligt alls.

Är det något med Sport+ som påverkar hur fördelningslådan fungerar som kan framkalla det här felet?

Hur ser försäkringen ut för en sådan eventuell reparation? Har helförsäkring men Maskinskadeförsäkring gäller bara upp till 12k mil vilket jag just passerat så jag antar att jag kommer få betala varenda krona.

Inte ens ägt bilen i ett år och har redan bytt svänghjul och koppling...

ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Snabbaste testet lär ju vara Fogden2 skrev, ut och ryck säkringen och testa. Återkoppla gärna så fler kan se i framtiden.
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Yes! Ska bara lista ut vilken säkring jag ska dra, om någon har en fin länk så tar jag tacksamt emot :)
Fo
6
Fogden2
320d F31 x-drive -14
318i E30 coupe -88
Ford F-150 3.5 ecoboost -17
Det är säkring nr 32 i boxen i motorrummet

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.