|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett missljud i bilen som börjar höras när jag kommer upp i kanske 35-40 km/h. Det låter som det kommer framifrån, dvs någonstans kring motorrummet. Det blir intensivare ju snabbare bilen rullar och ändrar inte karaktär av annan anledning,, dvs inte kopplat till gaspådrag/varvtal/växel, utan endast rullhastighet. För ett tag sedan upptäcktre jag att bromsskölden på ena framhjulet var lös och ungefär samtidigt började missljudet så jag misstänkte att det kunde vara vibrationer därifrån men det är nu åtgärdat men missljudet är kvar. Om man ska försöka sig på att beskriva ljudet så är det lite som att sitta på sätet närmast innanför jetmotorn på ett flygplan. Plus att ljudet ökar i volym och frekvens ju snabbare bilen rullar. Jag är rätt så kass på bilar men kanske kan diffen vara inblandad? Jag har inte märkt någon skillnad i ljudet när jag svänger dock. Har någon någon teori kring detta? Känns som det är en skitsak eller något väldigt jobbigt. Jag är inställd på det senare ... Bilen har gått ca 21000 mil. | |
| Rent spontant låter det som hjullager, ändrar det ljud när du svänger höger/vänster? | |
|
Nej, det är som sagt bara bilens hastighet som påverkar ljudet vad jag märkt. Ska testa svänga lite extra imorgon och lyssna ifall jag missat något. |
|
| Hissa upp bilen fram och snurra hjulen så kan du både känna och höra att lagret är dåligt om det nu är lagret. | |
| Hade av båda framhjulen igår. Snurrade då lite på hjulen, hörde inget konstigt. Hjullagren kanske kan spöka ändå. Från kupén när jag kör börjar jag höra ljudet först någonstans när jag närmar mig 30-40 km/h men det som är lite skumt är att när jag saktar ner tycker jag mig höra ljudet ända tills jag stannar. Ljudet blir dock både svagare och frekvensen minskar så det blir lite svårare att höra. | |
|
Kan vara hjullager, bromsar eller t om däcken som låter. Har man RFT-däck kan man få mysko vägljud, särskilt om de börjar bli lite slitna. Vad har du för däck och vilket lufttryck har du? Är de slitna och i så fall är de slitna helt "jämt" eller har de onormalt slitage? Är ljudet likadant oavsett hur slät asfalten är? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade på vinterdäcken framtill igår och testade lite. Lät likadant så jag tror inte det är däcken för jag tycker mig höra att ljudet kommer framifrån men ljud kan vara svåra att placcera. | |
|
Är ljudet likadant oavsett underlag, skulle jag misstänka hjullager eller bromsarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Har din bil Xdrive? I så fall kan fördelningslådan vara mistänkt om det är samma typ av missljud jag vart utför. Länk Mvh |
|
|
Hej, lite återkoppling. I veckan byttes båda hjullagren och ljudet är borta. Äntligen. Hade hoppats att det skulle räcka byta endast ena men verkstaden menade att båda var dåliga men det ena sämre än det andra. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.