AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.194

Sänka bränsleförbrukning på 4,4 V8 N62

os
12
oskardavidsson
118d M-sport -08
Har en X5a E53 med en 4,4l V8, N62 motorn. Bilen är från 2004, facelift och 6vxl automatlåda.
Min blandade körning och till och från lite tung på gasen ligger förbrukningen på 1,35l/mil.
Jag snackade med en kille från Halland som hade en likadan bil han sålde. Han påstod att efter motoroptimering och om det nu var nåt mer? Sänkte bränsleförbrukningen till 0,9l/mil.

Är detta ens möjligt med denna motor?
Snackade med en firma som optimerar och de ger 6-8% lägre bränsleförbrukning. Alltså möjligen ner till 1,2l/mil. Det är ju dock långt ifrån 0,9l.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bullshit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, om man puttar den utför ett stup med motorn på tomgång så... ;)

Fråga om säljaren är beredd att stå för kostnaden för all merförbrukning under tre års tid räknat från 0,9 l/milen om man köper den av honom.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
0.9 är möjligt nån enstaka gång om man kör extremt snålt, läs landsväg ca 90, vindstilla, helt plan väg osv osv. Men på daglig basis utan att "anstränga" sig? Jodå, om han menar 0.9 liter per miles...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Körmönster är förklaringen. Kör jag min bil på landsväg i 70km/h drar den 0,7l/mil och kör jag runt i stan 1,1l/mil. Båda kan av olika personer heta "blandad körning".

Därför ska man alltid ta andras siffror av blandad körning med stor nypa salt.
os
12
oskardavidsson
118d M-sport -08
Ja jag förstår precis vad ni menar och är helt med på banorna!

Men är det någon som laborerat mekaniskt och med programvara för att få en snålare bil med denna motor?
Om man tänker 4.4 liter och ca: 1,3l milen så är det väl ganska rimligt... vilken 2.2 liters motor ligger på 0.65 om man inte fiskör och åker diesel :D :D klart motorn ska ha sås med sina 4.4 liter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.