AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
862

Luftning/påfyllning kylsystem

Hej!

På min z3 1.8 har jag nu fyllt på kylsystemet igen enligt konsten (handbokens) alla regler (först påfyllning+luftning via luftningsventilen) och sen toppat upp systemet + minskat risken för luftfickor genom att utan kylarlocket starta bilen och ge lite gas och sen fylla på ytterligare.

Om jag läst rätt ska systemet ta 6.5 liter, men jag har nog bara fått i ca 5 liter.

Jag får värme i kupén och kan inte se att nivån skulle vara dålig i expansionskärlet. Övre kylarslangen blir varm vid körning och den nedre kall (men värms upp gradvis efter avstängning när cirkulationen upphör).

Kan det vara så kanske att systemet i sig aldrig blev riktigt tömt (tänker själva kylaren eller värmepaketet)? Tömde exempelvis systemet med relativt mycket ”uppförslut” - kan det funnits vatten kvar i värmepaketet?

Någon som har erfarenhet av att ”inte få i allt”? Cirka en liten är ju inte så my ner heller om man fördelar ut det i hela systemet tänker jag, men för my let att ignorera?
Med kylarlock på och motor igång brukar jag pressa kraftigt ett antal gånger på övre kylarslang så att den "pumpar". Om det finns luftfickor, kan detta kanske få ut det sista. Annars tycker jag att det är ett gott tecken att du har värme i kupén.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.