|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är en konstig känsla i gaspedalen. Det är som ett knackande som känns. Som att pedalen "faller ned" nån millimeter föra att omgående åka upp mot foten igen, de hela går så snabbt så att de känns som ett pickande från pedalen. Kanske 2-3 ggr/sek vid konstant gas/lätt accelererande gas. Märks mest på varv under 2500 i alla hastigheter. Inga konstigheter med ratt, motorgång eller växellåda. Någon som har någon idé vad det kan vara? | |
|
Ingen aning. Men bilen är ju drive by wire och pedalen läses ju av elektroniskt och signalen skickas till motorstyrning för att reglera gaspådraget. Sen sitter det väl en "elmotor" i pedalen som "håller emot" för att simulera att pedalen verkligen sitter ihop med motorn. Den kan ge olika motstånd beroende på vilket körläge du har, tex i ecco-pro trycker den tillbaka rejält vad jag har fattat. Eller är jag fel ute nu ? Kanske knas med detta. |
|
|
Hej allihopa Har typ samma problem har en bmw m550xd -16 min gas pedal låter att gummi gnisslar samt ratten vid rak körning samt vid vet ni vad de kan vara? |
|
|
Hej! Min 520d xdrive 2016 gnisslar också när jag vrider ratten. Någon som vet vad det kan vara. peora |
|
|
Hej igen Nån som har varit med om det o löst det? |
|
|
Följer frekvensen på knackande bilens hastighet, motorvarvet eller är det oberoende av dessa två ? Följer det hastigheten på bilen kan det ju vara obalans från däck/drivlina som letar sig in. Följer det motorvarvet kan det ju vara motorvibrationer som letar sig in. Är det oberoendet av dessa två kan det ju vara aktiv gaspedal i sig själv. |
|
|
Hej Tack för dit svar det är så fort jag rör pedalen, vid stilla stående också asså det är ju princip ny bil o dyr bil att det är sånna här problem? Finns det någon som har varit med om en sån här fall? |
|
| För mig är knackandet oberoende av hastighet/varvtal. Oregelbundet även, likt morsekod. Svårt o förklara men tror morse beskriver det bäst i takt o känsla haha | |
|
Hej allihoppa Jag löste problemen med uppsmörjade ljudet borta:) |
|
|
Hej igen Förlåt att jag lånar tråden. Nytt problem gas pedalen hackar när jag gasar mjukt asså menar pedalen blir glapp när jag mjuk gasar, har någon varit med om det o löst det? Är mkt tacksam för era hjälp. |
|
| Nån som har varit med om det? | |
|
Hej Nu var jag på bmw dom sa pedalen ska bytas trasig skullle kosta 3600kr inklusive moms så jag skulle rekommendera er byta den verkar vara känd fel domnkan ta det på bmw jag rekomenderar er |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.