AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.503

Val av BMW som bruksbil

Bi
24
Bilkomfort
Ingen för tillfället
Hej alla BMW-entusiaster!

Jag har gått i tankarna av bilbyte sedan något år tillbaka och då primärt rörande de tyska premiumbilarna som BMW, Audi och Mercedes och har nu snöat in mig på just BMW då jag sedan barnsben har gillat BMWs design. Audis design har också varit bra men de faller bort pga. den i regel dåliga driftsäkerheten.

Jag har alltid gillat lite större bilar då de generellt sett har bättre komfort och bättre krocksäkerhet.

Det är primärt tre av BMWs modeller som tilltalar mig extra mycket och det är 5-serien (F10), 6-serien (F12) samt 7-serien (E38, E65 & F01) dock så faller 6-serien bort i nuläget då den generellt sätt kostar drygt +75-100K mer än 7-seriens F01 och 5-seriens F10. Jag har tänkt en budget på drygt max 200K som mest.

Det enda drivmedlet som är av intresse är givetvis bensin.

De viktigaste parametrarna är komfort, driftsäkerhet, krocksäkerhet samt ett bra ljud. Jag gillar att skruva själv samt göra service själv och skulle gärna vilja veta era erfarenheter rörande kostnad för reservdelar samt hur pass bra/dåliga diverse modeller är uppbyggda. Nyare bilar har ju ev. motorgaranti kvar så då blir det bara service själv givetvis.

5-seriens F10 har en väldigt lyckad design men är givetvis lite vanligare på vägarna än övriga modeller. Jag är sugen på en lite större motor och har då sneglat på 530 samt 535 då jag gärna vill uppleva BMWs raka sexa. Det jag dock läst om dessa är framför allt visst strul med elen åtminstone på de första två åren av tillverkning. Har därav beslutat för att det bör vara en 2012 eller nyare med max 12 000 mil på mätaren. En annan intressant sak som 5-serien delar med 6-serien verkar vara ett erbjudet ljudsystem från Bang & Olufsen (vilket inte verkar finnas i 7-serien enligt BMW) och skulle gärna vilja veta hur det ljudsystemet står sig från övriga ljudsystem.

6-serien som sagt ser rätt bra ut men ligger lite högre i kurs än vad jag är intresserad av för stunden.

7-serien då har jag preliminärt tre modeller som är intressanta.

E38 - En klassiker med snygga linjer som ofta lovordas. Är då givetvis inte lika modern som efterkommande modeller men har säkert sin egen charm. Gällande E38an så är jag intresserad hur de raka sexorna står sig samt om de för bilen är underdimensionerade och om bilen egentligen gör sig bäst med en V8a som ex. 740. V12 känns lite väl. Hur är dessa uppbyggda? billigare att fixa i förhållande till övriga modeller? mycket piratdelar?

E65 - Provkörde en 750i i förra veckan mest för att känna på bilen. Måste säga att jag direkt blev imponerad av sätena vilket jag ger toppbetyg för då de var otroligt sköna. När det kom till körglädje så kändes den lite udda när man rattade. En speciell känsla som inte kändes så naturlig. Kändes mer som en elservo än en hydraulikservo. Ljudet upplevde jag inte då jag enbart lyssnade på radio vilket har klart sämre ljudkvalitet än om man streamar via en AUX-kabel eller via bluetooth.

Draget fanns i övrigt och bilen kändes stabil på vägen. Bilen är dock känd för att ha mycket problem med elen då den innehåller mycket tekniskt lull-lull. Vet även att V8an har haft en del problem med läckande ventiltätningar som kan bli kostsamt (går ju att göra själv givetvis) samt att filtret för växellådan sitter på insidan av tråget vilket betyder att tråget måste klyvas vid ett byte av växellådsolja vilket brukar vara behövligt för att lådan ska hålla sig frisk. Maxmil för denna modell kan jag tänka mig bör vara 15 000 mil men gärna lägre givetvis.

F01 - En klart snygg bil som är något modernare än föregångarna och som många menar delar mycket med 5-seriens F10 och inte urskiljer sig lika mycket som övriga modeller i serien. En stor och säkert komfortabel bil som inte lär ha samma elstrul som föregångaren E65. Hur är ljudsystemet i denna bil? vad bör man akta sig för?

Har sneglat på 740i då den nya sexan med bi-turbo ändå genererar 326hk vilket bör flytta på bilen. 750i som visserligen ligger på 408hk verkar ha en del problem med kamkedja av vad jag har läst.

Så alla BMW-entusiaster vilken bil skulle ni personligen rekommendera och varför?

Hög hastighet på motorväg är frihet.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej

Du går i samma val som mig, 35 motorn bensin
men vilken serie??

F10 o F30 är nog mina favoriter men F10 ger mkt
bil för pengarna.

Så endast provkörningar ger dig rätt svar på dina frågor.

Själv hade jag satsat på en F10,535 kombi som finnes i Sthlm.
Länk
Bi
24
Bilkomfort
Ingen för tillfället
En välutrustad F11 är absolut av intresse men som du säger måste man nog provköra lite.

Den F11an du visade var fräsch men lite för högt prissatt för mig. Kombi är givetvis mer praktiskt och du får luftfjädring bak på köpet på en F11 men sedan känns lite mer casual.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vill du skruva lite själv ibland och gillar att det finns gott om info och delar på nätet är ju e38 ett trevligt val. Men det är väl kanske inte det rätta valet som året runt bruksbil. Du får ju iof rätt många för 200k så du kan ju köra en som finbil och sedan några risigare som brukskärror...
Ljudet från fabrik är rätt tveksamt men det öppnar ju upp för att bygga nytt...

Stor motor? Självklart.

// Magnus

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Vad gäller ljudet så bör du definitivt inte nöja dig med standardstereon eller ens hifi om du inte redan vet att du kommer att byta ut åtminstone högtalarna. Om ljudet inte lät OK i bilen när du lyssnade på radio så kommer det absolut inte att låta bra över bluetooth heller. BMW har bra radiomottagare men urusel bluetooth-konvertering, klart sämre än radiomottagningen. Ljudet blir helt dött. Däremot får man utmärkt streamat ljud via USB om man kopplar in en iPhone (fungerar inte för android).
Bi
24
Bilkomfort
Ingen för tillfället
Problemet med radio är ju ofta att ljudet går över i mono pga. dålig mottagning så att lyssna på musik på radio kontra en AUX-kabel alt. en USB-kabel brukar ju vara som natt och dag.

Såg att 7-serien kan ha Harman Kardon vilket brukar vara bra grejer. Så en 7a med Harman Kardon alt. en 5/6 serie med Band & Olufsen kanske vore något. Viktigt är att det finns lite tryck i systemet. Körde en E-klass som hade bra ljud men ljudet var helt platt och du kunde inte fysiskt känna ljudet som du t.ex. kan göra i min nuvarande bil.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Min röst faller på en f10 535i men kanske svårt att hitta en i din prisbild. Bmws HK är inget att hänga i julgranen vill du ha bra ljud är mitt tips att lämna iväg eller byta ut ljudsystemet själv, B&O har jag inte upplevt kanske är betydligt bättre.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Apropå ljuddiskussionen som jag hoppade in i så är det väl så att via aux (dvs 3.5 mm-uttaget) är man utlämnad åt DAC:en och ljudkretsen i den inkopplade enheten, i regel alltså mobiltelefonen. Nuförtiden så blir nog ljudkvaliteten rätt bra för de flesta mobiler, men man får ofta en hörbar "telefonspecifik touch" på ljudbilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.