|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Förra vintern fick jag batterivarning lite då & då, trots laddningar med CTEK. Min start & stoppfunktion har varit deaktiverad hela sommaren (av sig själv) ända tills jag kört någon långkörning. Så det verkar vara dags för ett batteribyte. Så jag undrar: - Var beställer jag bra/märkesbatterier från seriösa leverantörer till bra priser? - Och har ni något tips på lämpligt batteri att beställa? Jag tänkte byta batteri själv, då Mekonomen tar 3800:- fört ett byte utan registrering och BMW tar ca 5400:- för ett byte med registrering. Bilen är en 2011 E91 320d med AGM batteri på (antagligen) 90 Ah Länk nedan till RealOEM gällande originalbatterier till min bil: Länk | |
|
Lika bra för småpengar i jämförelse: Länk Enligt vad som kommit fram i den gigantiska batteritråden här på AP har registrering av batteri ingen praktisk betydelse så länge Ah är identiskt. ------- //Lövet |
|
|
Hej, precis jagat batteri själv och kommit fram till att Banner är ett bra alternativ (bäst i test) och att Bolanders har bra priser på Banner. Länk P100 40 Professional för 1.655:- Eller P95 33 för 1.515:- Länk Lycka till! |
|
|
Lövet, jag vill minnas flera trådar där det verkar som att livslängden på batterierna verkar bli lidande om man inte registrerar dem vid byte. Så jag skulle nog råda till att registrera batteriet. Finns tyska handlare som har bra priser, t ex. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabba svar. :-) Batteritråden har jag nog helt missat, tyvärr. Ställde frågan då jag vill minnas jag sett länkar till batterier i andra trådar. Har dock bara sparat en länk, dvs denna: Länk |
|
| Vad innebär det att man registrerar batteriet? | |
|
I moderna BMW finns det något som kallas intelligent batteriteknologi - det är ett elektroniskt övervakningssystem som håller koll på batteriets skick (slitage och laddningtillstånd) och reglerar sedan laddningen av batteriet för att det ska vara optimalt utan att påverka bränsleförbrukningen negativt. Systemet stänger av (prioriterar bort i en förvald ordning) elförbrukare i bilen om batterispänningen börjar bli för dålig. I mina ögon är det ett "over engineered system" där man har komplicerat saker i onödan för väldigt liten vinst, men det är vad det är och man får anpassa sig efter det. Byter man batteri måste man tala om för systemet att det sitter ett nytt batteri i bilen, annars fortsätter den förutsätta att det gamla slitna dito är kvar och anpassar laddning och tillgång till elförbrukare efter det gamla batteriets kapacitet. Resultatet blir att man dels inte får optimal laddning av det nya batteriet och dels att man riskerar att bilen självmant stänger av diverse elförbrukare trots att det inte behövs mht batteriets status. Om man får tro diverse trådar här på forumet, verkar det som att det kan inverka negativt på batteriets livslängd om man inte registrerar batteribytet - min bedömning är att det har att göra med att batteriet inte får optimal laddning då och därmed slits i onödan. Byter man "storlek" på batteriet, måste det nya batteriets kapacitet programmeras in av samma anledning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack för svar. Då är frågan hur man på bästa och billigaste sätt registrerar ett batteri om man behöver köpa ett nytt då skulle man kunna säga. | |
|
I vintras bytte jag på min e91 till ett Banner Running Bull 92Ah AGM. Länk Det tog mig en timme att byta inklusive att titta på några videklipp på youtube för att se hur man gör. Jag har inte registrerat batteriet (men min bil är äldre från 2006). |
|
|
Bra sammanfattning och förklaring av Johan. Guldstjärna...) FP |
|
|
Blixten, med INPA tar det några minuter att registrera batteriet (jäv) Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Det bästa batteriet man kan köpa. Banner 1 655:- + verktyg 590:- + frakt 35:- = 2 280:-. Klart prisvärt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.