|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ja som ni läser så har jag 2st e39 som ger mig en massa huvudbry, trots reparationer. Varför har jag 2st? Jo för den första som jag haft i 10 år, en 523ia-98 36.000 mil, kokade över och sen var jag tvungen att akut köpa en annan, eftersom jag inte hade tid att reparera den, och det blev en e39:a den med, 520ia-97 18.000mil, och den rullade bra en månad sen kokade den också över. På 520:an gick tempen upp och den kokade över och vattnet kom från undersidan av vattenpumpen. Så vi bytte vattenpumpen. Den var uppenbart kass, gummiringen hade tryckts ut på ena sidan. När vi bytt den så gick den upp i temp igen, denna gången sprutade ånga och vatten ur kylaren (där man fyller på vatten/kylarvätska). Vi bytte kylare men samma sak hände. Vi satte bilen på en ramp så att den lutade och sen körde vi ner en vattenslang i kylaren och startade motorn för att få ut luften. När den kommit upp i temp så öppnades spjället och efter 5 minuter så kom det inte ut mer luft eller bubblor. Vi kör en sväng och den stiger i temp igen och börjar bubbla. Vi bytte termostaten men den stiger ändå i temp varje. Oljan ser fin ut, inget vatten. Vad kan det vara? Toppackningen? Toppen? Tacksam för tips. Nu till den andra. 523:an har haft svårt att starta den senaste tiden och blev alltmer svårstartad ju längre tid det gick mellan starterna. Den kokade över precis innan jag skulle in på besiktningen och nu står den på parkeringen. Jag startade den med jämna mellanrum men en dag var den helt död. All el fungerar i bilen inkl. hel/halvljus men när jag ska starta den så säger den inte ens klick. Inte ett ljud. Heldöd! Provade med startkablar, nytt batteri och jag kollade alla säkringar men den svarar inte alls. Jag hade den inne hos en kille, vid ett tidigare skede, eftersom den varit svårstartad en tid, och enligt hans dator så var det fel på impulsgivaren om jag inte minns fel. Kan det vara den som lagt av helt? Varför den kokar över vet jag inte men just nu måste jag veta varför den är död. När jag fixat det problemet så kan jag leta efter felet varför den kokar över. Den frågan tar vi senare :-) Så...några tips? Tacksam för alla svar. | |
|
Har du bytt locket till expansionskärlet? Det ska ju släppa ut övertryck men slutar ibland fungera. Tips är att köpa original, när jag köpte ett senast för ett antal år sedan var det billigare på BMW än t ex Mekonomen. |
|
|
Ja jag har bytt locket till expantionskärlet. Både det och mitt gamla släppte ut övertrycket. Först trodde jag att det var fel på dem båda men läste sen här på forumet att det ska vara så. De är Bmw orginal båda två. |
|
|
Hej! Tja, läker/droppar det vatten från t.ex v-pumpen då kan man "döda" vevaxelgivaren med bara lite otur.. Kan vara vevaxelgivaren(bl.a.) som dött på den(523:an), den tål inte glykolblandat kylvatten en längre tid iaf. Koka...hmm...detta tål dessa motorer allra sämst skulle jag säga. Dvs kokar de så är det en stor risk att topplockspackningen "blåser", men jag vet ju inte exakt vad som hänt dina exemplar...såklart! Och när man ska byta toppackningen så KAN gängorna i blocket rensas när man drar topplocksbultarna..Insatsgängor brukar lösa detta, men bra att veta utifall du ska byta topplockspackningen på någon eller båda bilarna.. Bara lite funderingar.. Vad som du kan göra för att om möjligt utesluta att topplockspackningen är dålig är att kolla med ett CO test i expansionskärlet, är där CO så är det nog ganska säkert att packningen är defekt. Annars.. För att vara säker på vad som felar så bör du uppsöka en kompetent verkstad... Mvh Janne. |
|
|
Det kan vara så enkelt som att spännrullen/anordningen till remmen är kass. Den fick min gamla m52 att koka. På tomgång snurrade det fint men när man varvade så slirade den lite diskret. Mvh /Fredrik |
|
|
Janne T jag har nu pratat med en BMW-verkstad och de kunde ta in bilen (min 520) men det skulle kosta mer än vad jag gav för den. Han sa att det skulle vara billigare att köpa en beg. motor och byta den inkl. jobbet hos någon annan än att låta dem på BMW bara byta toppen, och då skulle det inte ens vara säkert att just det skulle vara felet. Att byta toppen för min del kommer inte på fråga, då säljer jag den hellre den som gds än att jag har så mycket bry. För jobbigt. |
|
|
Fredrik vi har kollat spännrullen också. Inget som tyder på den...tyvärr. Med vänlig hälsning //Michael |
|
|
Janne T jag glömde att skriva att vi ännu inte gjort ett CO-test men att han på BMW sa att man inte med säkerhet kan se på ett sånt test om toppackningen gått. Den kan ha gått på flera olika ställen på blocket, och då visar sig felet på olika sätt. Med vänlig hälsning //Michael |
|
|
Jo..när packningen blåser så brukar det gå kompression in i en kylkanal till slut och vidare till expansionskärlet som då genererar co. Men visst, det finns andra saker att titta på också. Du kan söka i forumet och titta på gamla inlägg om topplockspackningsproblem, se ovan i sök inlägg, skriv t.ex topplockspackning så får du läsa om alla möjliga detekteringssätt och symptom på blåst packning.. Men att den kokar är ju inte något vidare bra, luft i systemet kan ju vara en annan MYCKET billigare orsak, lite svårluftad kan denna motor vara. En del vill ha fronten en bit upp s.a.s. för att om möjligt göra det lättare att lufta kylsystemet. Man kan hoppas på att det är ett luftningsproblem du har... Vattenpumpsproblem, termostat som fastnat i stängt läge(brukar iofs vara tvärtom), kylarproblem(läckage), slangproblem(kanske en lös slangklämma som dragit in luft i kylsystemet) mm .mm. Men återigen...kolla i "sök inlägg" här ovan och börja leta. Mvh Janne. |
|
|
Janne T termostaten har vi testat och den fungerar och vi har även den med fronten uppe efter varje gång den gått upp i temp och börjat koka och kasta ut vatten. Jag kan bara hoppas att det är en lös slangklämma. Tack så mycket för alla tips. Med vänlig hälsning //Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.