|
|
|
|---|---|
|
Tjabba. Är ute efter att få ett sånt grymt ljud som möjligt ur min e36 328i och har därför tänkt byta avgassystemet. Har hittat en trevlig halvsats på ebay jag tänkt beställa. MEN, i jakten på halvsats hittade jag även grenrör som ska vara ”Sportiga” på något vis, antar dom är lite större i diameter. Frågan är då om det är ”värt” att byta grenrören också för en ännu bättre ljudupplevelse eller om det är pengar i sjön...? Tänker att kattarna sitter ju fortfarande kvar och ”stryper” både effekt och ljud. LÄNK: Länk Vad tror ni? | |
|
De grenrören såg inte så imponerande ut... Jag skulle nog satsat på originalgrenrör från en M3:a - de är mycket bra flödesmässigt - kika på hur de ser ut och jämför med e-bay-rören så märker du att de har en helt annan utformning där man strävat efter att alla rören ska vara lika långa för att få extraktoreffekten. Såg att det var en som sålde sådana på annonsmarknaden här i forumet: Länk Det är grenrören som kommer att ge störst skillnad på effekt och ljud. Längre bak i avgassystemet när avgaserna har svalnat, behöver du inte lika grova och flödesoptimerade rör - men de flesta byter bara bakre delen av systemet för det är lättast/billigast och reflekterar inte över grenrören som de facto är medvetet "icke optimalt utformade" flödesmässigt från fabriken i 99% av alla motorer, för att få ett jämnare (men som baksida ett sämre) effekt/vridmomentsregister i motorn - eller en mer lättkörd/lugnare effektkurva. Dock behöver du optimera om motorstyrningen för att få ut maximal effekt från de bättre grenrören... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Problemet med de billiga grenrören är inte att de inte ger (något) ökad effekt utan snarare svårigheterna att få dit de. Räkna med att monteringshål kan sitta "fel", rör kan ta i där de inte skall ta i, och att passformen mot katalysator-delen är "obefintlig". Med andra ord så kan ett 1500 kr rör kosta uppåt 8-10000 "modifierat monterat o klart", o då kunde man lika gärna köpt riktiga grejer, som passar bolt-on, och kommit undan för samma pengar om man monterar själv (vilket är möjligt om det är bolt-on). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.